Bettskena hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Odengatan 83, Stockholm - Visa på karta

Bettskena

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi på Odenplans Tandläkarhus kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, visa behöver den bara tillfälligt men andra använder den under flera år eller mer.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 04 juni 2018 av Vården.se

Om Tandläkarhuset Odenplan

Välkommen till vår mottagning som ligger på Odengatan 83 centralt belägen i Stockholm. Vi erbjuder modern, miljövänlig tandvård för hela familjen. Vi försöker arbeta vävnadsbesparande och smärtfritt och i nära samarbete med duktiga specialister ser vi som mål att du ska ha kvar dina tänder hela livet.

Moderna material som porslin och plast är självklara. Målet är att ge dig en frisk mun och ett strålande leende och större välbefinnande och ökad självkänsla.

Modern röntgen

För att ta röntgenbilder använder vi oss av OPG, denna teknik gör det möjligt att med en bara en bild röntga alla tänder. Andra fördelar är att man utsätts för betydligt lägre strålning och samtidigt slipper man ha något i munnen, något som framförallt tandvårdsrädda brukar uppskatta.

Du kan läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter här.

Informationen uppdaterades 04 juni 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkarhuset Odenplan

Bettskena hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Efter konsultation

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Estetisk tandvård hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Efter konsultation

Här hos oss på Odenplans Tandläkarhus kan vi erbjuda en rad olika behandlingar inom estetisk tandvård. Oavsett vilken behandling du vill ha ...

Snarkskena hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Snark el apnéskenor till dig som snarkar. Detta gör vi i samarbete med Fysiologlab, eftersom snarkning med andningsuppehåll utgör en all...

Tandimplantat hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Efter konsultation

Undersökning och konsultation i samarbete med specialisttandläkare i kirurgi och parodontologi.

Tandläkarundersökning hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Efter konsultation

En tandläkarundersökning är den rutin undersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på en tandläkarundersökning vid vuxen å...

Tandhygienistbehandling hos Tandläkarhuset Odenplan i Stockholm

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ...

Karta - Odengatan 83, Stockholm

08:53 - 19 nov, 2015 skrev:

Tack Siv, för en välgjord undersökning och ett proffsigt bemötande. Jag rekommenderar varmt den här tandläkarmottagningen till andra .

P.S Tack för att du skrattade åt mitt dåliga tisdagsskämt ;-)

10:19 - 03 jun, 2015 skrev:

Jättebra bemötande och professionell undersökning av Siv. Tack!

10:35 - 04 feb, 2014 skrev:

tack Amina för utmärkt arbete med min hö framtand igår eftermiddag / Ove