Boka här

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Nyköping

Olrogs väg 1, Nyköpings Lasarett, Nyköping - Visa på karta

Hälsokontroll kvinna

En omfattande hälsokontroll för kvinnor

Den här fördjupade hälsokontrollen är särskilt framtagen för kvinnor och tittar bland annat på blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Vi fokuserar på dessa områden:

• Blodstatus - vi mäter potentiell blodbrist vilket kan förklara om du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Hjärta/kärl - vi tittar på blodets fett- eller sockernivåer för att få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - vi undersöker hur bra din njurfunktion är.
  • Leverfunktion - vi undersöker hur bra din leverfunktion är.
  • B-celler - vi analyserar de vita blodkropparna för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Sköldkörtel - sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Vi analyserar om det finns en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler - vi gör en analys av vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker för att tidigt kunna se tecken på ifall du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation - vi mäter för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Kommentar av en legitimerad specialistläkare

Innan en hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Nyköping blir du ombedd att fylla i en webbenkät. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Sedan lämnar du in dina prover på Olrogs väg 1. Dina resultat hamnar sedan i din digitala journal efter några dagar, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Kommentarerna syftar till att förklara dina resultat, så att du förstår vad de innebär. Du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden ifall det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Glöm inte att ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Olrogs väg 1. Vi ser helst att du tar provet innan klockan 10:00. Undvik dessutom att träna innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Ha även detta i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk, går bra.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

För att få en omfattande bild av din hälsa redan idag, gör en hälsokontroll för kvinnor hos Svensk Provtagning Nyköping!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Nyköping

Välkommen till Svensk Provtagning Nyköping!

Svensk Provtagning är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Olrogs väg 1 i Nyköpings Lasarett. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Nyköping. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nyköping?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nyköping

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Nyköping ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Nyköping finns på Olrogs väg 1 och drivs av Unilabs.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Nyköping!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Nyköping

Covid-19 Antikroppstest hos Svensk Provtagning Nyköping

Testa om du har haft covid-19 Nu erbjuder vi på Svensk Provtagning Nyköping ett antikroppstest för Covid-19. Detta test visar om du haft ...

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Nyköping

Hos Svensk Provtagning Nyköping kan du få en heltäckande bild av din hälsa genom att göra vår mest omfattande hälsokontroll - Hälsokontroll ...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Nyköping

Hos Svensk Provtagning Nyköping kan du göra en specifik hälsokontroll utformad för kvinnor. En omfattande hälsokontroll för kvinnor D...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Nyköping

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nyköping. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nyköping

Hos Svensk Provtagning Nyköping kan du göra en allmän hälsokontroll, för att få en bra överblick över din hälsa. Vad undersöks vid en all...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Nyköping

Vill du bekräfta din graviditet samt veta hur din hälsa ser ut inför graviditeten? Gör då ett graviditetstest hos Svensk Provtagning Nyköpin...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Nyköping

Misstänker du att du lider av någon vitaminbrist? Få svar på dina fråga genom att beställa ett test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Nyköping

Hos Svensk Provtagning Nyköping kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kroppen kan den g...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Nyköping

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Nyköping hjälpa dig! Pros...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Nyköping

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Nyköping

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Karta - Olrogs väg 1, Nyköpings Lasarett, Nyköping