Boka här

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Nyköping

Olrogs väg 1, Nyköpings Lasarett, Nyköping - Visa på karta

Hälsokontroll Premium

Hos Svensk Provtagning Nyköping kan du få en heltäckande bild av din hälsa genom att göra vår mest omfattande hälsokontroll - Hälsokontroll Premium.

Den största hälsokontrollen vi erbjuder

Hälsokontroll Premium är en heltäckande hälsoundersökning som analyserar elva olika områden som är viktiga för din hälsa. Testet innefattar 52 analyter så att du ska få en så bra bild som möjligt om hur du mår på insidan. Då mäter vi detta:

• Blodstatus. Vi tittar på om du har blodbrist, eftersom det kan förklara om du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Vitaminer och mineraler. Vi undersöker vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  • B-celler. Vi analyserar de vita blodkropparna, då får vi veta mer om immunförsvarets funktion och status.
  • Hjärta och kärl. Vi tittar på blodets fett- eller sockernivåer. Då kan vi få en indikation på om du löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Inflammation. Vi mäter för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Njurfunktion. Vi undersöker hur din njurfunktion fungerar.
  • Enzymer. Vi analyserar enzymerna, speciella proteiner som agerar katalysatorer i många av kroppens inre processer, till exempel omvandlingen av socker till energi.
  • Leverfunktion. Vi undersöker din leverfunktion.
  • Prostata/testosteron. Vi undersöker nivåer av testosteron hos dig samt nivåer av PSA (prostataspecifik antigen).
  • Blodsocker. Vi mäter nivån på ditt blodsocker.
  • Sköldkörtel. Vi undersöker om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.

Hälsokontroll Premium är det största testet Svensk Provtagning Nyköping erbjuder. Innan du ska lämna dina blodprover på Olrogs väg 1, kan det därför vara bra att veta att det behövs mer blod från dig för att analysera alla 52 analyter. I praktiken innebär det för dig att du kommer att lämna blod i fler rör än vid våra mindre hälsotester.

Provsvar kompletteras med uttalanden från läkare

Det kan ta 5-7 dagar innan du får provsvaren i din digitala journal. Detta då den omfattar många fler analyter än de mindre hälsokontrollerna. Tillsammans med dina provsvar får du en förklaring av en legitimerad specialistläkare som beskriver vad värdena innebär för dig. Läkaren kan även föreslå vad du kan göra för att förbättra dina värden.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontrollen

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Olrogs väg 1. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om någon av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Om du vill få en så bra översikt som möjligt över din hälsa, rekommenderar vi Hälsokontroll Premium. Beställ den hos Svensk Provtagning Nyköping redan idag!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Nyköping

Välkommen till Svensk Provtagning Nyköping!

Svensk Provtagning är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Olrogs väg 1 i Nyköpings Lasarett. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Nyköping. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nyköping?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nyköping

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Nyköping ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Nyköping finns på Olrogs väg 1 och drivs av Unilabs.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Nyköping!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Nyköping

Covid-19 Antikroppstest hos Svensk Provtagning Nyköping

Testa om du har haft covid-19 Nu erbjuder vi på Svensk Provtagning Nyköping ett antikroppstest för Covid-19. Detta test visar om du haft ...

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Nyköping

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Nyköping

Hos Svensk Provtagning Nyköping kan du göra en specifik hälsokontroll utformad för kvinnor. En omfattande hälsokontroll för kvinnor D...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Nyköping

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nyköping. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nyköping

Hos Svensk Provtagning Nyköping kan du göra en allmän hälsokontroll, för att få en bra överblick över din hälsa. Vad undersöks vid en all...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Nyköping

Vill du bekräfta din graviditet samt veta hur din hälsa ser ut inför graviditeten? Gör då ett graviditetstest hos Svensk Provtagning Nyköpin...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Nyköping

Misstänker du att du lider av någon vitaminbrist? Få svar på dina fråga genom att beställa ett test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Nyköping

Hos Svensk Provtagning Nyköping kan du få hjälp med att testa sköldkörteln. Eftersom sköldkörteln har en viktig funktion i kroppen kan den g...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Nyköping

Vill du testa ditt PSA-värde, för att se om det finns tecken på prostatacancer? Då kan vi på Svensk Provtagning Nyköping hjälpa dig! Pros...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Nyköping

Besväras du av värk i leder och muskler och vill veta vad som kan ligga bakom? Då kan du göra en hälsokontroll specifikt utformad för ledvär...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Nyköping

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Karta - Olrogs väg 1, Nyköpings Lasarett, Nyköping