Bukplastik hos Nordiska Kliniken i Stockholm

Drottninggatan 33, 2tr (vid Sergels torg) - Visa på karta

Bukplastik

Bukplastik är ett plastikkirurgiskt ingrepp som tar bort överskottshud mellan naveln och nedre delen av buken. Även bukväggen stramas upp så att magen ser plattare ut. I och med att bukväggen stramas upp blir den stadigare och minskar risken för besvär såsom ryggvärk.

Med åldern blir huden på magen lösare. Efter graviditet eller viktnedgång kan huden och bukväggen tänjas ut så att magen ser rundare ut. Efter kejsarsnitt kan det uppkomma ojämnheter som inte går att träna bort.

Nordiska Kliniken använder en metod av bukplastik där sidor och övre delen av buken fettsugs, hudöverskott avlägsnas och bukväggen sys ihop. Hela ingreppet hanteras genom en smal tunnel för att undvika komplikationer som annars kan uppkomma vid mer traditionell bukplastik.

Placering av ärren

Det är bra om du har med dig dina vanliga underkläder eftersom ambitionen är att ärret ska kunna döljas bakom underkläderna. Ärret går från höftbenet ner mot ljumsken och strax ovan könsbehåringen (pubisbenet) till motsatta sidans ljumske och höftben. Ärrets längd styrs av personens förutsättningar. Det uppkommer även ett ärr runt naveln när den flyttas, vilket inte görs vid liten bukplastik.

Ärren bleknar med tiden men kommer aldrig att försvinna helt så räkna med 12-24 månader innan du kan se slutresultatet. För att minimera risken för breda ärr rekommenderar vi tejpning av ärren under 3-6 månader. Tejpen byts var 7-10:e dag och det går att duscha på tejpen om den sedan torkas med hårtork. För bästa möjliga resultat bör ärren inte utsättas för sol- eller solariestrålning under det första året.

Smärta och obehag

Det kan göra ont i operationsområdet under de första dygnen och obehag exempelvis i form av stramningar kan förekomma de första veckorna. Värken under de första dygnen avhjälps med vanliga värktabletter som skrivs ut efter operation.

Förband och återbesök

Första till andra dygnet efter operation stannar du i ett av våra trevliga och moderna övernattningsrum. Bandage och gördel behåller du på under läkningstiden på ca 2 veckor och du får tydliga instruktioner innan du går hem. Gördel ska användas under hela dygnet i ca 6-8 veckor.

Sjukskrivning och träning

Beroende på arbetssituation kan du oftast återgå till arbete inom 10-14 dagar och börja träna fullt ut efter 1-2 månader. Det är viktigt att undvika att anstränga sig så att puls och blodtryck ökar de första veckorna.

Komplikationer

Alla kirurgiska ingrepp medför en risk, exempelvis påverkan av narkos, infektion, blödning och svårläkta sår, men det finns även komplikationer som är specifika för just bukplastik.

Känselförändringar till följd av att nervtrådar skärs av till huden gör att området framförallt kring ärret kan kännas bedövat. Känseln brukar komma tillbaka efter 6-12 månader men ibland blir känselbortfallet permanent.

Serom vilket innebär ansamling av sårvätska mellan huden och bukväggen. Huden som lossas läker fast mot bukväggen men ibland bildas det mer sårvätska än vad kroppen hinner med att ta hand om. Sårvätskan kan i dessa fall behövas sugas ut. Kompressionsplagg efter bukplastiken minskar risken för serom.

Ärren som blir permanenta men successivt bleknar kan hos vissa bli breda speciellt om det uppkommer fördröjd sårläkning t.ex. till följd av rökning. Ärren kan i dessa fall behöva korrigeras med en ärrplastik.

Blodpropp är en allvarlig men ovanlig komplikation. Den förebyggs genom medicinering och genom att komma igång och röra på sig så snart som möjligt efter operation.

Hur går jag tillväga för att utföra ingreppet?

Alla kirurgiska ingrepp föregås av en konsultation med kirurg. Där kommer du få genomgå klinisk undersökning, noggrann analys av just din problematik och få fulltäckande information kring de behandlingsalternativ som passar dig bäst. Kontakta vår specialistklinik i Stockholm eller Uppsala (endast konsultation)

Informationen uppdaterades 13 mars 2019 av Vården.se

Om Nordiska Kliniken

Varmt välkommen till Nordiska Kliniken!

Nordiska Kliniken är en av Sveriges ledande kliniker för plastikkirurgi, estetiska behandlingar och medicinsk hudvård. Vi grundades 2005 och idag erbjuder vi ett stort och heltäckande utbud av estetiska behandlingar för både hud, kropp, hår och ansikte.

Nordiska Kliniken ligger centralt mitt i Stockholms hjärta vid Sergels torg. Hos oss erbjuder vi exklusivitet, komfort och tillgänglighet för patienter från hela landet.

Toppmodern klinik

Nordiska Kliniken är toppmodernt medicinskt utrustad och vi har stora operationssalar, uppvakningssalar, konferensrum, utbildningssalar, mottagningsrum och behandlingsrum.

Patienten i fokus

Kvalitet, säkerhet och att använda de allra senaste och effektivaste behandlingsmetoderna är grundläggande för oss, men det som gör oss helt unika är vår patientservice. Våra erfarna specialister lyssnar alltid på dina önskemål och förväntningar samt ger dig en individuell vägledning. Hos oss är alltid du i fokus och vi presterar vårt yttersta för att uppnå bästa resultat. Vårt mål är att alltid ge dig omsorg och personlig service samt erbjuda en behandling som är optimal för just dig.

Vår expertis består av specialistläkare inom plastikkirurgi, anestesi- och intensivvård.

Välkommen till Nordiska Kliniken - hos oss kan du känna dig trygg.

Informationen uppdaterades 13 mars 2019 av Vården.se

Behandlingar hos Nordiska Kliniken

Bröstförstoring hos Nordiska Kliniken i Stockholm

Bröstförstoring är en av de skönhetsåtgärder som kvinnor efterfrågar mest. Många förknippar välbefinnande med tillfredställelse över sin kro...

Bröstlyft hos Nordiska Kliniken i Stockholm

Bröstlyft är ett plastikkirurgiskt ingrepp som minskar häng och formar om bröstet så att det känns fastare och ungdomligare. Bröstens utseen...

Fettsugning haka hos Nordiska Kliniken i Stockholm

Fettsugning eller laserassisterad fettsugning (Smartlipo) är ett plastikkirurgiskt ingrepp som utförs i syfte att avlägsna fett ifrån lokala...

Fettsugning mage hos Nordiska Kliniken i Stockholm

Bukplastik hos Nordiska Kliniken i Stockholm

Ögonlocksplastik hos Nordiska Kliniken i Stockholm

Ögonlocksplastik är en plastikkirurgisk operation för att omforma hud, muskulatur och fett kring ögonen. Med stigande ålder förändras uts...

Patrik Höijer

Injektionssjuksköterska

Denise Fa

Denise Fa

Injektionssjuksköterska

Karta - Drottninggatan 33, 2tr (vid Sergels torg)