Vulcanusgatan 4 nb, Stockholm - Visa på karta

Naprapat

En naprapat arbetar med både akuta och långvariga besvär från rörelseapparaten, det vill säga muskler och leder. Hos Atlaspraktiken hittar du legitimerade naprapater som kan hjälpa dig med undersökning, diagnos och behandling.

Hur går en naprapatbehandling till?

När du kommer till oss får du börja med att beskriva dina besvär och hur länge du har haft dem. Efter det gör vi en noggrann, manuell undersökning för att kunna göra en fullständig bedömning. Utifrån det tar vi fram en lämplig behandlingsplan för just dig. Vi använder olika behandlingsmetoder, som till exempel massage, töjningar, revolving, justeringstekniker eller hemövningar.

När ska jag vända mig till en naprapat?

Naprapaten kan hjälpa dig med besvär från muskler och leder. Det kan röra sig om akuta skador, eller mer långvariga problem. Vanliga besvär som en naprapat kan behandla är:

• Ryggskott
  • Nackspärr
  • Ischias
  • Huvudvärk
  • Tennisarmbåge
  • Domningar i hand eller arm

Varmt välkommen att kontakta Atlaspraktiken för mer information!

Informationen uppdaterades 05 juni 2019 av Vården.se

Om Atlaspraktiken

Välkommen till Atlaspraktiken!

Hos oss hittar du legitimerade naprapater och diplomerade massageterapeuter, som kan hjälpa dig genom en mängd olika metoder. Vi behandlar både långvariga och akuta besvär från muskler och leder, och anpassar behandlingen efter dina behov.

Det här kan vi hjälpa dig med

Hos oss kan du få behandling för de flesta besvär från rörelseapparaten. Det är till exempel vanligt att man kommer till oss om man har problem med:

• Ryggskott
  • Ischias
  • Nackspärr
  • Tennisarmbåge
  • Huvudvärk
  • Muskelvärk

Våra metoder

Vår ambition är att erbjuda varierade metoder som håller hög kvalitet, och som låter oss anpassa behandlingen efter varje patients specifika behov och önskemål. Vi använder oss bland annat av:

• Massage
  • Naprapati
  • Shiatsu
  • Akupunktur
  • Reflexologi
  • Advanced Applied Kinesiology
  • Träning i förebyggande och rehabiliterande syfte

Atlaspraktikens historia

Atlaspraktiken grundades 1985 av leg. naprapat Richard Thörn på Vulcanusgatan 4, nb. Praktiken ligger fortfarande kvar på samma adress och drivs idag av leg. naprapaterna Liselott Bernhed och Claes Wallenberg, som tog över verksamheten 1999, efter Richards tragiska bortgång i en båtolycka.

Varmt välkommen till oss på Atlaspraktiken!

Informationen uppdaterades 05 juni 2019 av Vården.se

Behandlingar hos Atlaspraktiken

Ryggskott hos Atlaspraktiken i Stockholm

Hos Atlaspraktiken kan vi hjälpa dig om du har fått ryggskott. Ryggskott brukar det kallas när du drabbas av plötslig smärta och/eller stelh...

Nackspärr hos Atlaspraktiken i Stockholm

Nackspärr kallas det när du har drabbats av plötslig stelhet eller smärta i nacken. Hos Atlaspraktiken kan du få hjälp med behandling som li...

Massage hos Atlaspraktiken i Stockholm

Massage är en teknik som funnits länge och som har många positiva effekter. Den kan hjälpa till att släppa spänningar i musklerna och funger...

Naprapat hos Atlaspraktiken i Stockholm

Huvudvärk hos Atlaspraktiken i Stockholm

Huvudvärk är ett vanligt besvär som du kan få av flera olika anledningar. Vid många typer av huvudvärk kan naprapatbehandling minska och för...

Claes Wallenberg

Telefon: 070-7567210

Leg. naprapat

Du kan boka tid hos Claes här.

Född och uppvuxen i Berlin, där han lärde sig massera 1987 och upptäckte en fallenhet för hantverket. Claes blev antagen till Naprapathögskolan i Stockholm 1993 och arbetar sedan 1997 som leg. naprapat på Atlaspraktiken som han driver tillsammans med kollegan Liselott Bernhed.

Claes är känd för att hjälpa sina kunder snabbt, säkert och effektivt. Hans approach är resultatorienterad med utgångspunkt att varje problem eller tillstånd är en naturlig följd av inre eller yttre stimuli. Även vid lokalt avgränsade tillstånd måste helheten betraktas och många gånger behandlas!

Varje behandlingssituation är unik och upplägget måste anpassas efter tillståndets art samt kundens behov och inte minst önskemål. Därför kan olika behandlingstillfällen skilja sig betydligt vad gäller både tid, behandlat område samt vilka metoder som kommer till användning.

Oftast kombineras:

• Justeringsteknik: en snabb korrigering av kroppens leder som ger en ögonblicklig lokal rörelseökning, stimulerar produktionen av ledvätska samt påverkar centrala nervsystemet
  • Revolving®: en strukturell, myofasciell metod för behandling av muskel och bindvävshinnor och återställer funktionen i ett områdes mjukdelar genom att normalisera rörelsen i och mellan olika strukturer
  • Dry Needling: neuromuskulär stimulering med engångsnålar för att balansera och ge avslappning och/eller aktivering av nerv-muskel-funktionen, stimulera läkning och cirkulation samt ge en smärtlindring
  • Fascial Abracial Technique™: lokal, mekanisk ökning av rörligheten i och mellan fascia med hjälp av ett instrument (”FAT-Tool”), utvecklad av Dr Mark Scappaticci

Det som styr valet av behandlingsmetoder är framförallt vad som kan förväntas ge snabbast resultat i varje enskilt fall.

Självklart tas hänsyn till kundens preferenser (nålrädsla, obehag, etc).

Liselott Bernhed

Telefon: 070-6770046

Leg. naprapat

Du kan boka tid hos Liselott här.

Jag arbetar som Naprapat på Atlaspraktiken sedan 1997 då jag tog min examen från Naprapathögskolan. 1999 tog jag och min kollega Claes Wallenberg över kliniken efter bortgången av vår mentor och goda vän Richard Thörn. Tillsammans driver vi kliniken samt undervisar terapeuter i Revolving och kroppsläsning, både i egen regi och på Axelsons Gymnastiska Institut.

Som Leg.Naprapat och TCM-akupunktör utgår jag från ett helhetsperspektiv i mina behandlingar. Jag strävar alltid efter att ge patienten en förståelse av vad som pågår med kroppen samt att ge en väg tillbaka från skador och smärttillstånd. Det är viktigt för att patienten själv skall kunna delta i sin läkeprocess. Minst 50% av tillfrisknandet är beroende utav att personen själv har förstått orsakssambanden som gett en skada och kan genomföra en korrigering av felaktigt beteende, samt få motivation till att följa rekommendationer från sin terapeut.

Atlaspraktiken ligger mig varmt om hjärtat eftersom det är här jag arbetat sedan jag var nykläckt Naprapat. Det är min röda terapeut-tråd. Bra läge mitt vid St-Eriksplan med bussar,t-bana, pendeltåg (Karlberg) och parkeringshus. Atlasområdet är som en liten oas nära strömmen men ändå lite vid sidan av. Alla känner igen varandra i Stockholms ”Lilla Paris”.

Jag arbetar även på Dansens Hus, Norra Bantorget i Stockholm och behandlar danskompanier som passerar huset vid föreställningar, samt personal. GöteborgsOperans Balett och Cullberg Balett tillhör danskompanier som jag regelbundet tar hand om.

Kazuo Yamazaki

Telefon: 070-5204655

Dipl. massage- & shiatsuterapeut

Jag är utbildad vid Axelsons Gymnastiska Institut i Stockholm som

• certifierad massör
  • diplomerad massageterapeut
  • diplomerad Shiatsuterapeut
  • diplomerad Revolvingterapeut

och medlem i Kroppsterapeuternas Yrkesförbund.

Jag är född och uppväxt i Japan och att massera farföräldrar/föräldrar var naturligt för mig. Jag har lärt mig hur massagen, behandlingen känns och påverkar i mottagarens kropp.

Jag använder olika behandlingstekniker som Klassiska svensk massage med Revolving, Strain & Counterstrain och Shiatsu teknik etc. Naturligtvis kan jag även ge enbart avslappnande massage till den som så önskar.

Jag har arbetat som produktionstekniker inom elektroniktillverkning i svenska företag i över 28 år. Genom mina arbetslivserfarenheter känner jag till och kan hjälpa till med många olika yrkeskategoriers problem.

Frida Swan

Telefon: 076-8533465

Dipl. massageterapeut

Du kan boka tid hos Frida här.

Jag är utbildad till diplomerad massageterapeut vi Axelsons Gymnastiska Institut och har många års erfarenhet.

Jag har en passion för mitt yrke och strävar alltid efter att anpassa behandlingen efter dina behov om det så är en avslappnande helkroppsmassage eller djupgående problemlösning. Vägen till välmående och mindre smärta ser olika ut för olika individer.

Med klassisk svensk massage som grund och kompletterande tekniker så som Revolving, Strain and Counter Strain och triggerpunktsbehandling, vill jag hjälpa dig!

Jag finns tillgänglig på Atlaspraktiken varje onsdag och du kan boka tid via webbokning här på hemsidan eller på telefon. Viss möjlighet för behandling i Märsta finns också. Hör då av dig på telefon för bokning. Man kan även boka mig för uppdrag på företag.

Jag är medlem i Kroppsterapeuternas Yrkesförbund.

Lawrence Houston Martin

Telefon: 070-4220716

Dipl. Massageterapeut, Reflexolog

Du kan boka tid hos Lawrence här.

Jag har arbetat 11 år som massageterapeut. 8 av dessa inom företagsfriskvård och tidigare 4 år inom SPA industrin. Jag arbetar till mestadels mot företag men reserverar fredagar till att vara här på Atlaspraktiken.

Jag arbetar med rehabiliterande massage. Ofta känd som Klassisk Svensk Massage. Metoden motverkar och förebygger muskel- och ledrelaterade besvär genom djupvävnadsarbete, stretching, triggerpunktsstimulering, samt den muskelspänningslossande tekniken känd som Strain & Counter-Strain.

Som komplement använder jag även reflexologi (zonterapi). Antingen blandat med massage, eller för att behandla mer komplexa problem som massagen inte är lika effektiv för att åtgärda. Reflexologins bredare spektrum Gör den till en väldigt fascinerande arbetsmetod. Något som jag brukar kalla för ’helkroppsbehandling via fjärrkontroll’.

Trots behandlingars verkan så tror jag att den mest avgörande faktorn för långsiktig hälsa utgörs av regelbundna goda vanor. En del av mitt arbete är att handskas med det befintliga problemet. En annan del är god rådgivning. Det för att förhoppningsvis inspirera mina klienter att inte upprepa samma misstag. Jag ser hellre att de kommer tillbaka i förebyggande syfte.

Privat försöker jag vara ett föredöme och hålla mig i gott skick genom regelbunden kroppsviksträning, kampformer och medveten kosthållning. Men min stretchdisciplin behöver nog bättras på lite.

Monica Petersson

Telefon: 0702-866789

Dipl. massageterapeut, dipl. medium och healer

Du kan boka tid hos Monica här.

Jag har jobbat med människor i hela mitt liv och är beteendevetare i botten med mer än 20 års erfarenhet av livsvägledande samtal. Jag har ett stort intresse av att hjälpa människor att kunna må bättre och att nå sina livsmål. På Atlaspraktiken kan du boka tid hos mig för vägledande samtal där du får hjälp att hitta din väg framåt i en fråga eller i livet.

1999 utbildade jag mig till massageterapeut hos Axelsons i Stockholm. Jag har sedan dess haft mitt företag Nära Till Hands och kunnat erbjuda behandlingar och företagsmassage. I mina behandlingar använder jag olika massagetekniker som jag anpassar utifrån behov. Du kan boka massage med eller utan healing hos mig.

2013-2015 gick jag utbildning hos Terry Evans till medium och healer. Jag har alltid varit medial och haft ett stort intresse av detta. Efter att ha gått en sommarkurs hos Terry Evans bestämde jag mig för att gå en längre utbildning för att kunna jobba som medium. På Atlaspraktiken erbjuder jag privatsittningar då jag förmedlar budskap från andra sidan.

Jag är också oberoende återförsäljare av näringstillskottet FitLine. Kontakta mig gärna om du är nyfiken eller känner att du vill förbättra ditt hälsotillstånd eller höja dina energinivåer.

Mikael Sondell

Telefon: 070-3727862

Dipl. massageterapeut

Du kan boka tid hos Mikael här.

Jag är Mikael Sondell, massageterapeut, med massageföretaget Massagebiten. I mina behandlingar är jag lyhörd, engagerad och med starka nypor om så önskas. Jag vill verkligen hjälpa dig med dina besvär. Min massage lindrar värk, spänningar och stress samt förbättrar rörlighet och kroppsmedvetenhet. Varje behandling är unik och ett samspel mellan terapeut och dig som patient/kund. Jag erbjuder behandlande massage, käkledsbehandling samt klassisk massage. Varmt välkommen att boka en tid.

Är utbildad på Axelsons gymnastiska institut. Ansvarsförsäkrad och är kvalitetscertifierad via Kroppsterapeuternas Riksförbund.

Robert Varttinen

Telefon: 070-4831799

Cert. massör och dipl. medicinsk massageterapeut

Du kan boka en tid hos Robert här.

Robert är utbildad vid Axelsons Gymnastiska Institut i Stockholm som

• certifierad massör
  • diplomerad medicinsk massageterapeut

och medlem i Yrkesmassörernas Förbund.

Robert använder olika behandlingstekniker som Klassiska svensk massage med Revolving, Strain & Counterstrain och Triggerpunktsbehandling etc. Naturligtvis kan Robert även ge enbart avslappnande massage till den som så önskar.

Karta - Vulcanusgatan 4 nb, Stockholm