KBT – Kognitiv beteendeterapi

KBTgruppen - Norrmalm-City, Stockholm

På KBTgruppen är alla våra medarbetare legitimerade psykologer och/eller psykoterapeuter med formell utbildning i KBT.

Vad betyder KBT och vad innebär det?

KBT står för kognitiv beteendeterapi och är en terapiform där vikten ligger på samspelet mellan individen och dess omgivning. Med hjälp av tester och skalor kartläggs tankar och beteenden. Vidare försöker man förändra personens tankar och känslor och därefter förändra vanor och beteenden.

Vad menas med beteende inom KBT?

Med beteende menas olika kroppsliga reaktioner, handlingar, tolkningar samt uppfattningar om händelser och situationer i omgivningen och vardagen. KBT är mer inriktad på nuet och framtiden än på det förflutna.

Hur går en KBT-behandling till?

En KBT-behandling brukar bestå av 5-20 behandlingstillfällen där varje tillfälle är mellan 45-60 minuter långt.

KBT-terapeuten och patienten arbetar tillsammans och följer en gemensamt uppsatt arbetsplan för att få struktur på samtalet. Ofta för både terapeuten och patienten anteckningar och i slutet av behandlingstillfället får ofta patienten med sig en hemuppgift som rör det problem som behandlas.

Kontakta oss om du har några frågor om KBT!

Informationen uppdaterades 11 maj 2016 av Vården.se

08-20 00 28
Visa telefonnummer

Bryggargatan 10, Stockholm - visa på karta

Om KBTgruppen

Välkommen till KBTgruppen i Stockholm!

På KBTgruppen erbjuder vi professionell vård med hög och bred kompetens. Hos oss får du behandling, rehabilitering och handledning med KBT-inriktning. Vi ger även utbildningar samt utför analyser och psykologiska utredningar med åtgärdsförslag.

Vad vi på KBTgruppen Stockholm kan hjälpa dig med

Hos oss kan du bland annat få hjälp med:

• Ätstörningar
  • Sömnsvårigheter
  • Specifik fobi
  • Stress, utmattning och utbrändhet
  • Tvångssyndrom

Vilka kan komma till KBTgruppen?

På KBTgruppen arbetar vi med vuxna, ungdomar och barn. Du kan antingen komma till oss som privatperson, genom din arbetsplats eller genom ditt försäkringsbolag.

Hos oss är alla medarbetare legitimerade psykologer och/eller psykoterapeuter med utbildning i kognitiv beteendeterapi. Vårt arbete utgår från individuella beteendeanalyser och vi håller oss ständigt uppdaterade enligt de senaste forskningsrönen.

Korta väntetider

På KBTgruppen försöker vi alltid att erbjuda dig en tid inom en vecka. Vi kan även erbjuda behandlingar på franska och engelska.

Vår mottagning i Göteborg

KBTgruppen har även en mottagning i Göteborg. För mer information och kontaktmöjligheter besök gärna vår hemsida!

Övriga behandlingar hos KBTgruppen

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Fråga ställd 21:27 10 apr 2017

Hej, jag är i behov av KBT behandling och undrar vad priset för en behandling är hos er?
    Tack!
    Mvh
    Camilla

KBTgruppen svarar:

Hej Camilla,
    Våra sessioner är på 45 minuter och kostar 1500 kronor per gång. För studerande på universitet/högskola samt personer över 65 år erbjuder vi en rabatt på 25 %.
    Om du har fler frågor eller önskar boka in en session är du varmt välkommen att höra av dig till oss på info@kbtgruppen.se
    Med vänliga hälsningar Kbtgruppen

• Solna Husläkarmottagning i Frösunda Bästa vårdcentral och bästa läkare. - Familj Isaksson
    • Sätra Din hälsocentral Jag blev hundbiten av en okänd hund i måndags och förstod att jag behövde träffa en läkare och även få en stelkramsspruta. Jag gick då in ... - Elisabeth Wike
    • Novakliniken Tomelilla Fantastiska människor som arbetar i Tomelilla Novakliniken. Alltid lika glad lugnande sköterskan Maria. Kvinnlig doktor tyvärr tappat na... - Anetta Jönsson
    • Rosa Gynekologmottagning Tack för väl omhänder tagande och mycket professionell gyn läkare - Atyaf Yahia
    • Aktivera Kiropraktik och Privatvård Tillgängligheten verkar bättre hos er än konkurrenter men ni har mycket bokat. - Gustav Cedenholm