Logo Ögonläkargruppen City

Ögonläkargruppen City - Norrmalm-City, Stockholm

Hos oss på Ögonläkargruppen City kan våra erfarna ögonläkare och vår ortoptist hjälpa barn och vuxna med skelningsproblem.

Vad är skelning?

Skelning innebär att ögonen är riktade åt olika håll, det ena ögat tittar snett i förhållande till det andra. Skelningen kan även växla mellan ögonen.

Skelning beror på att ögonmusklernas styrning inte fungerar som den ska. Den kan synas hela tiden, men den kan också bara synas ibland som till exempel vid trötthet, det kallas latent skelning.

Skelning uppkommer oftast i barndomen

De flesta skelningar uppkommer i barndomen. Om du börjar skela i vuxen ålder kan det ha flera orsaker, till exempel att du tappar kontrollen över en latent skelning. Det kan ge besvär såsom dubbelseende, huvudvärk och ögontrötthet.

En annan orsak till att skelning uppstår i vuxen ålder kan vara att en eller flera ögonmuskler har drabbats av akut förlamning. I sällsynta fall kan muskelsjukdomar eller infektioner orsaka skelning.

Behandling av skelning

Behandling vid skelning hos vuxna kan variera beroende på skelningens omfattning och besvären av skelningen. Vissa skelningstillstånd eller besvär med samsynen kan behandlas med prismaglasögon. Ibland räcker det med vanliga glasögon för att patienten ska kunna kontrollera sin skelning.

Om skelningen är för stor att behandla med prismaglas, eller om skelningen är socialt besvärlig för patienten, kan en operation göras för att ställa ögonen rakare. Operationen kan också vara aktuellt när skelningen ger dubbelseende och andra besvär.

Kontakta oss på Ögonläkargruppen City om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 23 april 2018 av Vården.se

Holländargatan 4, Stockholm - Visa på karta

4,1

Om Ögonläkargruppen City

Välkommen till Ögonläkargruppen City!

Våra ögonläkare och ögonkirurger har lång erfarenhet av diagnostik och behandlingar av ögats sjukdomar. Hit är barn och vuxna välkomna för behandling, med eller utan remiss. Vi har en akutmottagning utan tidsbokning, för akuta ögonbesvär. Planerade besök kräver dock tidsbokning.

Vår ögonklinik ligger i centrala Stockholm på Holländargatan 4, nära Hötorget, men bra kommunikationer. Vi har också en till klinik i Stockholms innerstad, Ögonläkargruppen Odenplan, där våra gråstarrsoperationer utförs.

Vi har en ortoptistmottagning

En ortoptist är en vidareutbildad ögonsjuksköterska som hjälper barn och vuxna med undersökning, diagnosticering och behandling av syn- och samsynsproblem.

Mottagning för akuta ögonbesvär

Om du drabbats av olycksfall eller andra akuta, synhotande tillstånd är du välkommen till vår akutmottagning. Då vi har ett begränsat antal platser är det principen "först till kvarn" som gäller.

Kontakta oss om du vill boka en tid eller har några frågor!

Övriga behandlingar hos Ögonläkargruppen City

• Ögonmottagning

Våra ögonläkare och ögonkirurger har lång erfarenhet av diagnostik och behandlingar av ögats sjukdomar. På vår ögonmottagning kan vi bland a... Läs mer

• Ögonakut

Akutmottagning för akuta ögonbesvär På Ögonläkargruppen City har vi en akutmottagning där vi kan hjälpa dig med olycksfall och andra akut... Läs mer

• Grå starr - vårdval

Ögonläkargruppen City utför gråstarrsoperationer på uppdrag av Stockholms läns landsting. För att få göra en sådan operation behövs en remis... Läs mer

• Grå starr - privat

På Ögonläkargruppen City erbjuder vi gråstarrsoperation till privatbetalande patienter. En gråstarroperation kan ingå i skyddet för privata ... Läs mer

• Ögonlocksplastik

På Ögonläkargruppen City utför vi ögonlocksoperationer av både kosmetiska skäl och på medicinska indikationer. Operationerna genomförs av ög... Läs mer

• Ortoptist

Karta - Holländargatan 4, Stockholm

4,1

• 08:18 - 08 mar, 2018 skrev:

Dr Lena Ivert är otroligt kompetent och bra!!

• 15:52 - 25 mar, 2017 skrev:

Kom på deras dropin utan tidsbokning då jag blev hänvisad till Ögonläkargruppen av St Eriks ögonakut. Receptionen var lite otydliga med att instruera mig att lämna in min lapp till receptionen i väntrummet, men trots att det var fullt med folk så gick det snabbt att få träffa en läkare. Det kändes som att de hade många läkare i tjänst. Fick otroligt proffsig hjälp av Mahmood som berättade att jag hade en potentiellt mycket allvarlig ögoninfektion. Detta var i fredags och redan imorgon måndag så har jag ett återbesök inbokat. Tack Ögonläkargruppen!

• 22:07 - 13 sep, 2016 skrev:

Mkt folk i väntrummet väntade 20min trots förbeställd tid. . Stressigmiljö med sköterskor som hade flera funktioner tog 15 innan jag kunde få hjälp till ny tid efter läkarbesök då ingen fanns på exp. En felskrivning på ett recept också troligtvis pga stress.
    Bra bemötande från sköterskor och de två läkare jag mött. Fick dock be om information.

3,2

• 18:48 - 17 aug, 2016