Logo Ögonläkargruppen City

Ögonläkargruppen City - Norrmalm-City, Stockholm

På Ögonläkargruppen City erbjuder vi gråstarrsoperation till privatbetalande patienter. En gråstarroperation kan ingå i skyddet för privata sjukvårdsförsäkringar. Kontrollera vad som gäller med ditt försäkringsbolag.

Vad är grå starr?

Grå starr, eller katarakt, är en åldersförändring i linsen och innebär att ögats lins grumlas och synen blir suddig. Grå starr drabbar de flesta i någon grad förr eller senare i livet.

Ju äldre man blir desto större är risken att man utvecklar gråstarr, och det uppkommer vanligast hos personer över 60 år. Men personer i alla åldrar kan drabbas.

Symtom vid grå starr

Det vanligaste symtomet är att synskärpan försämras och att synen upplevs som suddig eller dimmig. Andra typiska symtom är bländningsbesvär, ljuskänslighet, förändringar av färgseendet och svårigheter att se konturer.

Grå starr behandlas genom en ögonoperation

Grå starr behandlas genom en ögonoperation. Då plockas den grumliga linsen bort och ersätts med en ny konstgjord lins. Operationen är i stort sett helt smärtfri och sker under lokalbedövning.

Gråstarrsoperationer genomförs alltid på vår andra klinik Ögonläkargruppen Odenplan, när vi bedömer att det behövs. Vi har ingen väntetid på gråstarrsoperationer.

Hör av dig till oss om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 23 april 2018 av Vården.se

Holländargatan 4, Stockholm - Visa på karta

4,1

Om Ögonläkargruppen City

Välkommen till Ögonläkargruppen City!

Våra ögonläkare och ögonkirurger har lång erfarenhet av diagnostik och behandlingar av ögats sjukdomar. Hit är barn och vuxna välkomna för behandling, med eller utan remiss. Vi har en akutmottagning utan tidsbokning, för akuta ögonbesvär. Planerade besök kräver dock tidsbokning.

Vår ögonklinik ligger i centrala Stockholm på Holländargatan 4, nära Hötorget, men bra kommunikationer. Vi har också en till klinik i Stockholms innerstad, Ögonläkargruppen Odenplan, där våra gråstarrsoperationer utförs.

Vi har en ortoptistmottagning

En ortoptist är en vidareutbildad ögonsjuksköterska som hjälper barn och vuxna med undersökning, diagnosticering och behandling av syn- och samsynsproblem.

Mottagning för akuta ögonbesvär

Om du drabbats av olycksfall eller andra akuta, synhotande tillstånd är du välkommen till vår akutmottagning. Då vi har ett begränsat antal platser är det principen "först till kvarn" som gäller.

Kontakta oss om du vill boka en tid eller har några frågor!

Övriga behandlingar hos Ögonläkargruppen City

• Ögonmottagning

Våra ögonläkare och ögonkirurger har lång erfarenhet av diagnostik och behandlingar av ögats sjukdomar. På vår ögonmottagning kan vi bland a... Läs mer

• Ögonakut

Akutmottagning för akuta ögonbesvär På Ögonläkargruppen City har vi en akutmottagning där vi kan hjälpa dig med olycksfall och andra akut... Läs mer

• Skelning

Hos oss på Ögonläkargruppen City kan våra erfarna ögonläkare och vår ortoptist hjälpa barn och vuxna med skelningsproblem. Vad är skelnin... Läs mer

• Grå starr - vårdval

Ögonläkargruppen City utför gråstarrsoperationer på uppdrag av Stockholms läns landsting. För att få göra en sådan operation behövs en remis... Läs mer

• Ögonlocksplastik

På Ögonläkargruppen City utför vi ögonlocksoperationer av både kosmetiska skäl och på medicinska indikationer. Operationerna genomförs av ög... Läs mer

• Ortoptist

Karta - Holländargatan 4, Stockholm

4,1

• 08:18 - 08 mar, 2018 skrev:

Dr Lena Ivert är otroligt kompetent och bra!!

• 15:52 - 25 mar, 2017 skrev:

Kom på deras dropin utan tidsbokning då jag blev hänvisad till Ögonläkargruppen av St Eriks ögonakut. Receptionen var lite otydliga med att instruera mig att lämna in min lapp till receptionen i väntrummet, men trots att det var fullt med folk så gick det snabbt att få träffa en läkare. Det kändes som att de hade många läkare i tjänst. Fick otroligt proffsig hjälp av Mahmood som berättade att jag hade en potentiellt mycket allvarlig ögoninfektion. Detta var i fredags och redan imorgon måndag så har jag ett återbesök inbokat. Tack Ögonläkargruppen!

• 22:07 - 13 sep, 2016 skrev:

Mkt folk i väntrummet väntade 20min trots förbeställd tid. . Stressigmiljö med sköterskor som hade flera funktioner tog 15 innan jag kunde få hjälp till ny tid efter läkarbesök då ingen fanns på exp. En felskrivning på ett recept också troligtvis pga stress.
    Bra bemötande från sköterskor och de två läkare jag mött. Fick dock be om information.

3,2

• 18:48 - 17 aug, 2016