Bettskena

Tandläkare Riitta Y Alveryd - Norrmalm-City, Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 22 juni 2015 av Vården.se

08-411 11 34
Visa telefonnummer

Kungsgatan 37, 4 tr - visa på karta

Om Tandläkare Riitta Y Alveryd

Välkommen till vår trivsamma praktik centralt belägen i Stockholm, ett stenkast ifrån Hötorget och Stureplan. Vi tar emot såväl gamla som nya patienter. Utöver tandläkare Riitta arbetar en tandhygienist och en tandsköterska på kliniken.

Samarbetar med specialister

Vi samarbetar med ett stort antal specialister – allt för att kunna tillgodose dig den tandvård du är i behov av.

Vi erbjuder alla vanliga behandlingar, bland annat:

• Undersökning

• Tandhygienistbehandling

• Blekning

• Bettskena

• Implantat

Välkommen till Tandläkare Riitta Y Alveryd du också!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkare Riitta Y Alveryd

• Tandläkarundersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Tandhygienist

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Implantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

Vägbeskrivning

T-bana Hötorget alt. buss 1, 59 eller 56
hållplats Hötorget. Ring 008 på porttelefonen för att komma in. Ta hissen till våning fyra.

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• 22:36 - 14 jan, 2015 skrev:

Absolut bästa valet av tandläkare! Skickliga, omtänksamma, vänliga! Jag kan verkligen rekommendera Team Alveryd!

• 10:34 - 11 sep, 2014 skrev:

Test

• Sabbatsbergs Ögonlaser Väldigt nöjd med min ögonbehandling, hade närsynthet på -3 ca och det korrigerades perfekt. Nu är det ett år sedan och jag är väldigt nöjd. ... - Madeleine Salo
    • Tandläkarteamet Göta Lejon Har gått till tandläkare Viveca Östlihn i många år och är jätte nöjd,jag rekommenderar varmt denna Tandläkare. Man får alltid ett bra och va... - Stefan J
    • Vällingby Tandvårdscenter AB Alltid vänligt bemötande och alltid mycket skickligt arbete. - Lillemor Barklund
    • Solna Husläkarmottagning i Frösunda Dr.Edward är bästa läkaren kunnig personligt bemötade bara roligt att träffa honom. Monica Fong. - Monica Fong
    • Salemtandläkarna Annicka Wadelius Alltid trevligt bemötande och aldrig något krångel. Försöker alltid lösa även de akuta problem som kan uppstå på smidigt sätt. - Reiny Strömstedt