Logo Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius

Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius - Norrmalm-City, Stockholm

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan känna sig ängslig och orolig, svettas, må illa och få svårt att andas.

Ångest är naturliga reaktioner från kroppen, och något som finns hos alla mer eller mindre intensivt. Det är ofarligt, men kan kännas skrämmande.

Panikattack är en form av ångest som kommer plötsligt och kan pågå från några minuter till flera timmar. En panikattack kommer oftast utan förvarning och kan kännas mycket obehaglig.

När kan man få ångest?

Man kan få ångest av uppenbara orsaker, som till exempel en skilsmässa eller en livshotande sjukdom. Annat som kan ge ångest är att man missbrukar alkohol eller andra droger, eller att man har slutat för snabbt med antidepressiv medicin.

Men man kan också få ångest utan att veta varför. Då kan den vara svårare att hantera, men vad som än orsakat ångesten kan man få hjälp och bli bra.

Psykoterapi är en behandlingsmetod som visat sig vara lämplig i samband med ångest. Kontakta mig så kan vi prata mer om just dina behov.

Informationen uppdaterades 30 juni 2017 av Vården.se

Jakobs torg 3, Stockholm - Visa på karta

Om Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius

Jag har lång erfarenhet av att arbeta med människor, både ungdomar och vuxna. Jag tillhör den nya generationens psykologer som arbetar aktivt och inte bara passivt lyssnar. Jag arbetar både med kognitiva, psykodynamiska och existensiella inslag eftersom varje människa är unik.

Vill du må bra?

Känner du att det inte fungerar längre? Har kanske tidigare behandlingar inte hjälpt?. Som legitimerad psykolog med lång erfarenhet vill jag hjälpa dig.

Hur går det till?

Vi träffas 1-3 gånger där vi gemensamt gör en bedömning av hur ditt behov ser ut och om du vill fortsätta. Väljer du att fortsätta träffas vi regelbundet, vanligtvis 1 gång/vecka.

Jag arbetar även med personlighetsbedömningar, testning och neuropsykologiska utredningar såsom ADHD och Aspergers syndrom. Jag har tidigare jobbat inom landstinget.

Jag är medlem i både Psykologförbundet och Psykologföretagarna.

Välkommen att kontakta mig!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius

• Depression

Att vi människor, i samband med vissa livssituationer, känner oss nedstämda eller ledsna är en ganska naturlig del av våra liv. En depressio... Läs mer

• Psykodynamisk terapi

Hur går psykodynamisk terapi till? Vi träffas först och genom frågor och samtal kommer vi tillsammans fram till en målsättning med terapi... Läs mer

• Stress

När något hotar oss slås alarmsystemet på, vi upplever stress. Det är i grunden något bra, vi gör oss redo för att slåss eller fly, pulsen ö... Läs mer

• Utmattning/utbrändhet

Om man under en längre tid lider av stress kan man få fysiska och psykiska symtom. De fysiska kan till exempel vara värk i axlar och rygg, d... Läs mer

• Neuropsykologisk utredning

Jag utför neuropsykologiska utredningar, kontakt mig för mer information. Läs mer

Karta - Jakobs torg 3, Stockholm