Logo Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius

Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius - Norrmalm-City, Stockholm

När något hotar oss slås alarmsystemet på, vi upplever stress. Det är i grunden något bra, vi gör oss redo för att slåss eller fly, pulsen ökar, andningen blir snabbare, musklerna späns, pupillerna vidgas och blodtrycket stiger. För grottmänniskan var denna funktion avgörande för att överleva.

Vad är stress?

Man talar ofta om stress som den olustiga känslan som uppstår i krävande eller obehagliga situationer. Men när stresspåslaget fungerar som det ska hjälper det dig att vara fokuserad, handlingskraftig och alert.

I riktigt akuta situationer kan det även rädda liv precis som för grottmänniskan.

När balansen mellan omgivningens krav och den enskildes resurser är ojämn upplevs stress. De faktorer som orsakar stress kallas för stressorer. Vad som upplevs som stressorer är olika för alla människor och kan även variera för samma person under olika skeden i livet.

Hur man tolkar och hanterar olika situationer beror på vad man har för resurser, till exempel vad man har för erfarenheter från livet, tillfällig sinnesstämning, socialt skyddsnät och hur man fungerar som person.

Psykoterapi vid stress

Stress kan vara en svår situation att lösa själv. Psykoterapi kan då vara en passade behandlingsform för att få hjälp att ta sig ur situationen.

Informationen uppdaterades 30 juni 2017 av Vården.se

Jakobs torg 3, Stockholm - Visa på karta

Om Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius

Jag har lång erfarenhet av att arbeta med människor, både ungdomar och vuxna. Jag tillhör den nya generationens psykologer som arbetar aktivt och inte bara passivt lyssnar. Jag arbetar både med kognitiva, psykodynamiska och existensiella inslag eftersom varje människa är unik.

Vill du må bra?

Känner du att det inte fungerar längre? Har kanske tidigare behandlingar inte hjälpt?. Som legitimerad psykolog med lång erfarenhet vill jag hjälpa dig.

Hur går det till?

Vi träffas 1-3 gånger där vi gemensamt gör en bedömning av hur ditt behov ser ut och om du vill fortsätta. Väljer du att fortsätta träffas vi regelbundet, vanligtvis 1 gång/vecka.

Jag arbetar även med personlighetsbedömningar, testning och neuropsykologiska utredningar såsom ADHD och Aspergers syndrom. Jag har tidigare jobbat inom landstinget.

Jag är medlem i både Psykologförbundet och Psykologföretagarna.

Välkommen att kontakta mig!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius

• Depression

Att vi människor, i samband med vissa livssituationer, känner oss nedstämda eller ledsna är en ganska naturlig del av våra liv. En depressio... Läs mer

• Psykodynamisk terapi

Hur går psykodynamisk terapi till? Vi träffas först och genom frågor och samtal kommer vi tillsammans fram till en målsättning med terapi... Läs mer

• Utmattning/utbrändhet

Om man under en längre tid lider av stress kan man få fysiska och psykiska symtom. De fysiska kan till exempel vara värk i axlar och rygg, d... Läs mer

• Ångest

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan ... Läs mer

• Neuropsykologisk utredning

Jag utför neuropsykologiska utredningar, kontakt mig för mer information. Läs mer

Karta - Jakobs torg 3, Stockholm