Logo Astoriakliniken

Astoriakliniken - Norrmalm-City, Stockholm

Näsplastik utförs av tre skäl- för att förbättra luftflödet, för att återställa näsans form efter skada eller av kosmetiska skäl för att förändra näsans form för att den bättre skall passa in i ansiktet.
Form och funktion hänger samman. Så ändrar man drastiskt på utseendet kan det lätt påverka funktionen och vill man förbättra luftflödet kan det också påverka utseendet. Det är därför viktigt att välja en kirurg som behärskar både form och funktion.

Den funktionella kirurgin sker oftast inifrån näsan och består mestadels i att man rätar upp en sned nässkiljevägg, minskar näsmusslorna eller stagar upp näsvingarna. Inte sällan måste man också räta upp näsbenen eller sänka näsryggen och då påverkas även näsans yttre.

Den emotionellt känsligaste näsoperationen är den kosmetiska näsplastiken där man vill ändra formen på en fullt fungerande näsa för att man tycker den misspryder och som man har komplex för. Den kan upplevas för stor, för lång, för kort, för lång eller för bred. Näsan växer kraftigt under puberteten och de flesta som opererar sig av kosmetiska skäl har stört sig på näsan sedan dess. Om resultatet i ett sådant fall inte blir som man tänkt sig eller näsan blir täppt leder det inte sällan till stor besvikelse och frustration.

En harmonisk näsa ”syns inte” framifrån och smälter in som en naturlig del av profilen. Om man lägger märke till näsan är det något som inte stämmer. Inte sällan är det då bristande proportionalitet mellan näsa och haka. Om hakan är kort ser näsan nästan alltid för stor ut. I sådana fall kanske man inte behöver operera näsan utan att det räcker men en hakförstoring för att näsa skall se normalstor ut.

Inför operation

Före operation för du träffa din näskirurg och berätta vad du stör dig på och hur du skulle vilja se ut. Denne får sedan undersöka dig och berätta hur långt det är möjligt att tillgodose dina önskemål. Det är nästa alltid huden som begränsar vad man kan göra. Tjock hud är oelastisk och det måste man ta i beräkning före operation. Ibland måste man gå stegvis och planer för två operationer.

Såväl funktionell som kosmetisk kirurgi utförs vanligen under lättnarkos (tung sedering + lokalbedövning). Helnarkos krävs i vissa fall och kan erbjudas alla mot extra tillägg. Patienten går hem efter några timmar. Operation sker antingen inifrån näsan eller i mer komplicerade fall med s.k öppen kirurgi och då uppkommer ett diskret som vanligen försvinner med tiden.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 23 januari 2018 av Vården.se

Kungsgatan 37, 5tr, Stockholm - Visa på karta

4,9

Om Astoriakliniken

Astoriakliniken är en multidisciplinär klinik med lång erfarenhet inom plastikkirurgi beläget på Kungsgatan 37 mitt i Stockholm. Klinikens tre kirurger är erfarna överläkare, docent Per-Olle Haraldsson, ÖNH/näs- och ansiktsplastikkirurg, biträdande överläkare, Babak Alinasab, näs- och ansiktstraumakirurg, samt Ingemar Blomgren, specialist i plastikkirurgi.

Vårt mål är att med vår långa erfarenhet hjälpa dig med en god, högkvalificerad och serviceinriktad vård samt kirurgi för att du ska få bästa möjliga resultat.

Vilka ingrepp och behandlingar erbjuder Astoriakliniken?

De vanligaste ingreppen är kosmetisk näsplastik, hakplastik, andningsförbättrande näsoperationer, ögonlocksoperationer, ytteröreplastiker, ansiktslyft, läppförstoring och ansiktskonturerande fillers, botoxbehandling, fettsugning, bröstoperationer, bukplastik, v soft-lift samt Silhouette trådlyft.

Både den estetiska och rekonstruktiva plastikkirurgin görs för att förbättra utseendet och patientens livskvalitet.

Innan ingreppet

Kirurgernas långa erfarenhet gör att du på ett förtroendefullt sätt, kan beskriva dina problem och få en realistisk bedömning om vad som är möjligt att göra för just dig. Vid den preoperativa konsultationen tar vi även bilder och ibland kan vi även ge dig en datormanipulerad imagingbild av slutresultatet.

Alla typer av privat- och försäkringspatienter är välkomna till oss. Vi arbetar utan landstingsavtal och har därför inget remisstvång.

Välkommen till oss på Astoriakliniken!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Astoriakliniken

• Kind- och hakplastik

Kindbensförstoring görs vanligen numera med injektion av volymsökande fillers som Stylage XL eller juvederm voluma. Det anses mer förutsägba... Läs mer

• Läppförstoring

Läppförstoring kan göras på många olika sätt. Den kan dels göras med injektioner, kroppsegna eller syntetiska material, men också med operat... Läs mer

• Pannlyft

Ett pannlyft syftar till att lyfta ögonbrynen och minska djupa rynkor och veck i pannan. Detta görs genom titthålsteknik (endoskopisk teknik... Läs mer

• Utstående öron

En operation för utstående öron syftar till att ”sätta tillbaka” öronen. Det vanligaste är att denna operation görs i förskoleåldern men äve... Läs mer

• Ögonlocksplastik

En ögonlocksplastik syftar till att ta bort hängande hud från övre ögonlocken eller påsar under ögonen. Man kan operera övre respektive nedr... Läs mer

Karta - Kungsgatan 37, 5tr, Stockholm

4,9

• 10:48 - 05 apr, 2018 skrev:

After extensive research including consultations by other surgeons in the Stockholm area, I decided to receive a rhinoplasty and chin augmentation (w chin implant), performed by P-O Haraldsson. He took a lot of time to examine and was very friendly, calm, professional and able to ease my fears of the surgery itself. Also any further communication with Lena, the Chief Nurse, was super nice and straightforward.

The day of the surgery felt like a blink of the eye: everything went so fast but calm at the same time. Everybody was chatting, laughing and the atmosphere was very relaxed. I felt awesome right after waking up and wasn't in pain at all. I just took 1 Alderon at the same night but that was it. No pain; swelling and bruising were moderate. After 1 weel P-O removed the cast and I couldn't have been any happier. He created a perfectly shaped nose (which i could've never imagined to be hidden underneath my original nose) with a chin that fits the whole appearance of my face. Thanks so much!

• 22:45 - 14 mar, 2018 skrev:

Har genomgått septumplastik på Astoriakliniken och är idag mycket nöjd med resultatet. Åkte från Göteborg för att bli behandlad av P-O i Stockholm då jag efter omfattande research insåg att det var den rätta kliniken för mig. Jag fick bra information och kunde bolla med läkaren vid min initiala konsultation. Precis innan operation gick läkaren och jag tillsammans igenom vad vi bestämt skulle göras. Post-op blev jag även väl omhändertagen, fick all nödvändig information kring läkningsprocessen samt vad jag kunde förvänta mig uppleva de första dagarna. Efter 7 dagar återvände jag till Stockholm för suturborttagning samt avlägsnande av plastskena. Kliniken i sig är väldigt ren och fräsch, patientutrymmet (som används pre- och post-op) var väldigt rent och mysigt, jag kunde slappna av ordentligt trots att det rörde sig om en operation som många gånger kan vara skräckinjagande. Är väldigt tacksam att jag blivit behandlad av så kompetent och kunnig personal.

• 09:29 - 19 aug, 2017 skrev:

Gjorde bröstförmindskning hos Ingemar Blomgren fast då på en annan klinik 2009 och är fortfarande sjukt nöjd.

• 02:45 - 27 apr, 2017 skrev:

Gjorde näsoperation för 2 dagar sen, Babak är en fin och omtänksam hjälte som fixad det resultat man själv vill ha. Tills nu har allt gått hur smidigt som helt. Tack Astoria!

• 12:14 - 19 jan, 2017 skrev:

Jag opererade näsan på astoriakliniken för snart ett år sen och jag kunde inte vara mer nöjd med allting. Operationen och allt runt omkring gick jättesmidigt och mitt resultat är naturligt och perfekt. Har flera vänner som opererat sig här och alla har fått fina, naturliga resultat. Jag kände mig trygg från början till slut. Kan varmt rekommendera Astoriakliniken!

• 07:50 - 09 jun, 2015 skrev:

Gjorde en hakoperation hos P-O Haraldsson. Fantastiskt omhändertagande från början till slut och jättebra resultat på operationen.

• 13:01 - 11 jun, 2014 skrev:

Jag har gjort 2 bröstop och är Jättenöjd ! 😉💓
    Varje gång har jag känt mig trygg! Ska i dag tillb för rutinkontroll! K