Logo Vegatus

Vegatus - Norrmalm-City, Stockholm

Hos oss kan du träffa en endokrinolog!

Hos oss på Vegatus arbetar en specialiserad läkare som undersöker och behandlar sjukdomar i kroppens hormonproducerande organ. Sjukdomarna kan orsakas av överproduktion av - eller brist på - hormoner. De kanske vanligaste sjukdomarna som behandlas av endokrinologer är sjukdomar som drabbar sköldkörteln.

Vanliga symtom vid hormonrubbningar

Det finns ett stort antal endokrinologiska sjukdomar och gemensamt för dem är att ”vanliga” läkare ofta har svårt att hantera dem. Vid en hormonrubbning har en kemisk obalans uppstått och symtomen på dessa kan vara vaga och ibland ta tid innan de visar sig. Ofta vet patienten inte om att det är just en hormonrubbning som orsakar symtomen och vet därför inte att det är en endokrinolog de ska gå till.

Men några symtom som kan uppstå vid hormonrubbningar är:

• Kronisk trötthet
  • Orkeslöshet
  • Ont i kroppen
  • Klimakteriebesvär
  • Konstiga viktuppgångar
  • Håravfall
  • Dålig hy
  • Lealöshet

Hormonrubbningar kan medicineras och gör att du kan leva ett normalt liv utan besvär.

Hur går en utredning till?

Vid ett nybesök får du träffa endokrinologen för att berätta om dina symtom och problem. Nästa steg blir sedan att ta eventuella prover. Vid ditt uppföljande besök går vi igenom provsvaren samt diskuterar behandlingsåtgärder. Detta besöka kan tas på telefon vid behov.

Vi erbjuder även uppföljning för de som redan fått en diagnos då vi bland annat kan kolla din dosering.

Hos Vegatus kan du få en tid snabbt!

Det finns en brist på endokrinologer via vårdcentralen eller andra vårdenheter som drivs av landstinget, vilket gör att patienter kan behöva vänta länge. Hos oss på Vegatus har vi kort väntetid till vår endokrinolog och kan därför erbjuda dig en tid snabb. Dock är vi en privat mottagning och högkostnadsskyddet gäller därför inte.

Kontakta oss på Vegatus om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 29 maj 2017 av Vården.se

6 000 kr

Inga tillägg för ytterligare prover eller utredningar tillkommer.

Barnhusgatan 20, Stockholm - Visa på karta

• Sommarstängt 29 juni - 9 augusti

Om Vegatus

Varumärket Vegatus vilar på en solid grund av framstående och mycket erfarna läkare som vill gå ifrån dagens sätt att behandla allvarliga sjukdomar först när symptom visat sig till att aktivt söka efter tidiga sjukdomstecken – långt innan patienten själv känt av några symptom.

Vi tar emot både företag och privatpersoner.

Diagnos före symptom

Vi vet att cancer liksom t ex hjärt- kärlsjukdomar kan upptäckas innan de ger symptom – bara man vet vad man letar efter och har tillräcklig kunskap att analysera alla blodvärden, väga in genetik och livsstilsfrågor för att sedan lägga det intellektuella pussel som leder fram till en sjukdomsmisstanke.

Många känner en oro inför att göra den här typen av undersökningar, man är helt enkelt orolig vad sjukdomen kan innebära. Men faktum är att både gällande cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2 är oddsen för att bli helt frisk högre ju tidigare man upptäcker den.

Om Vegatus läkarmottagning

Vegatus har läkarmottagning och kontor på Norra Bantorget i Stockholm, centralt beläget precis bredvid Centralstationen. Våra program med hälsokontroller drivs av ansvarig läkare docent Jörgen Boëthius och ansvarig sköterska Anna Nygren.

Övriga behandlingar hos Vegatus

• Företagshälsovård - kontor

Inom företagshälsovården gör vi bland annat omfattande hälsokontroller med speciellt fokus på att hitta cancer, hjärt- kärlproblem och andra... Läs mer

• Hälsokontroll privat - MEDI

4 200 kr

Vad innebär hälsokontroll MEDI? Medi är en allmän hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar ... Läs mer

• Hälsokontroll privat - MAXI

6 800 kr Inga kostnader tillkommer för ytterligare prover eller utredningar.

Vad innebär hälsokontroll MAXI? Maxi är en heltäckande hälsokontroll och innehåller två läkarsamtal och tumörmarkörer som är avsedda att ... Läs mer

• Hälsokontroll privat - MAXI PLUS

7 900 kr Inga tillägg för ytterligare prover eller utredningar tillkommer.

Maxi Plus är en mycket omfattande hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabete... Läs mer

• Hälsokontroll MAXI PLUS med helkropps-MR

Maxi Plus med helkropps-MR är en oerhört omfattande hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsju... Läs mer

Karta - Barnhusgatan 20, Stockholm