Hälsokontroll privat - MEDI

Logo Vegatus

Vegatus - Norrmalm-City, Stockholm

Vad innebär hälsokontroll MEDI?

Medi är en allmän hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2, med provtagning på ett 60-tal provtagningsenheter i Mälardalen och läkarundersökning på Vegatus läkarmottagning i centrala Stockholm.

Denna undersökning inkluderar ett 30-tal generella hälsoprover och PSA för män och sköldkörtelprover för kvinnor.

I och med att proverna och enkäten följs upp med läkarundersökning och läkarsamtal, så är denna hälsoundersökning bra för dig som vill kunna ställa frågor vad de olika prover betyder, hur de tolkas och vad du kan göra för att förbättra din hälsa.

Provtagning med hälsoenkät

Du fyller först i en hälsoenkät på webben som bland annat handlar om hur du mår idag och dina tidigare sjukdomar.

Provtagningen gör du på ett 60-tal drop-in ställen i Stockholm. Vi samarbetar med Karolinska sjukhuset, så det är på deras provtagningsenheter man kan ta sina prover. Om du är stickrädd eller vill hellre boka tid är du självklart välkommen till oss på avtalad tid.

Proverna innefattar relevanta generella "hälsoprover", exempelvis blodstatus och leverprover. Proverna skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är två stycken PSA (tumörmarkör för prostatacancer) och för kvinnor är tre sköldkörtelprover inkluderade.

Hälsoundersökning med läkarsamtal

När vi har fått ditt enkätsvar analyseras enkätsvaren tillsammans med provsvaren av din läkare, sedan träffas ni två. Ditt besök hos oss omfattar en läkarundersökning där läkaren bland annat lyssnar på hjärta, lungor, tar blodtryck och palperar buken för att leta efter sjukdomstecken. Din läkare presenterar och förklarar även provresultaten.

Tillsammans med enkäten och provsvaren får vi sammantaget en bra, grundläggande bild av din historik, dina fysiska förutsättningar och dina kemiska normalvärden. Vi är noga med att du ska förstå resultaten och hur de kan påverka din livsföring. För oss är det mycket viktigt att du ska förstå resultaten och hur de kan påverka din framtida hälsa och din livsföring.

Eftersom vi följer dig år från år känner vi dig och märker om något verkar annorlunda. För varje år får vi en bättre och säkrare bild av dina normalvärden, vilket innebär att vi snabbare kan fånga upp avvikelser.

Vad händer om vi inte hittar något?

Om vi inte hittar något avvikande träffas vi sedan varje år för ny hälsoundersökning och nya provtagningar. Dessa jämförs med tidigare värden. Det är just jämförelsen med dina egna normalvärden som är intressant för mycket tidig upptäckt av till exempel hjärt-kärlsjukdomar.

Vad händer om vi hittar något?

Om analysresultaten ger oss anledning att misstänka sjukdom så skriver vi en remiss till en relevant specialist. Förhoppningsvis kan specialisten utesluta sjukdom.

Informationen uppdaterades 29 maj 2017 av Vården.se

4 200 kr

Barnhusgatan 20, Stockholm - Visa på karta

• Sommarstängt 29 juni - 9 augusti

Om Vegatus

Varumärket Vegatus vilar på en solid grund av framstående och mycket erfarna läkare som vill gå ifrån dagens sätt att behandla allvarliga sjukdomar först när symptom visat sig till att aktivt söka efter tidiga sjukdomstecken – långt innan patienten själv känt av några symptom.

Vi tar emot både företag och privatpersoner.

Diagnos före symptom

Vi vet att cancer liksom t ex hjärt- kärlsjukdomar kan upptäckas innan de ger symptom – bara man vet vad man letar efter och har tillräcklig kunskap att analysera alla blodvärden, väga in genetik och livsstilsfrågor för att sedan lägga det intellektuella pussel som leder fram till en sjukdomsmisstanke.

Många känner en oro inför att göra den här typen av undersökningar, man är helt enkelt orolig vad sjukdomen kan innebära. Men faktum är att både gällande cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2 är oddsen för att bli helt frisk högre ju tidigare man upptäcker den.

Om Vegatus läkarmottagning

Vegatus har läkarmottagning och kontor på Norra Bantorget i Stockholm, centralt beläget precis bredvid Centralstationen. Våra program med hälsokontroller drivs av ansvarig läkare docent Jörgen Boëthius och ansvarig sköterska Anna Nygren.

Övriga behandlingar hos Vegatus

• Företagshälsovård - kontor

Inom företagshälsovården gör vi bland annat omfattande hälsokontroller med speciellt fokus på att hitta cancer, hjärt- kärlproblem och andra... Läs mer

• Hälsokontroll privat - MAXI

6 800 kr Inga kostnader tillkommer för ytterligare prover eller utredningar.

Vad innebär hälsokontroll MAXI? Maxi är en heltäckande hälsokontroll och innehåller två läkarsamtal och tumörmarkörer som är avsedda att ... Läs mer

• Hälsokontroll privat - MAXI PLUS

7 900 kr Inga tillägg för ytterligare prover eller utredningar tillkommer.

Maxi Plus är en mycket omfattande hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabete... Läs mer

• Hälsokontroll MAXI PLUS med helkropps-MR

Maxi Plus med helkropps-MR är en oerhört omfattande hälsokontroll inriktad på att identifiera symptom på sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsju... Läs mer

• Hormonrubbningar

6 000 kr Inga tillägg för ytterligare prover eller utredningar tillkommer.

Hos oss kan du träffa en endokrinolog! Hos oss på Vegatus arbetar en specialiserad läkare som undersöker och behandlar sjukdomar i kroppe... Läs mer

Karta - Barnhusgatan 20, Stockholm

• Fråga ställd 11:20 09 apr 2013

Hej,
    Ingår mätning av IGF-1 i era vanliga tester?

Vegatus svarar:

Hej

För närvarande ingår det inte i våra normala tester. Men vi håller på och tittar på om vi kan inkludera testet.

Med vänliga hälsningar

Victoria Boëthius