Rotfyllning av framtand

Logo Rosendahl Dental AB

Rosendahl Dental AB - Norrmalm-City, Stockholm

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 24 maj 2016 av Vården.se

Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

Sveavägen 45, Stockholm - Visa på karta

Om Rosendahl Dental AB

Välkommen till Rosendahl Dental och Leg. tandläkare Thomas Rosendahl!

Rosendahl Dental är en modern tandvårdsklinik som erbjuder kvalitetsvård med den senaste tekniken i Stockholms City. Hos oss kan du få hjälp med:

• allmäntandvård
  • barn- och ungdomstandvård
  • implantat
  • proteser
  • bett-/apnéskenor
  • estetisk tandvård
  • akuttandvård

Vi har externt samarbete med specialister inom bland annat tandreglering och tandhygienistbehandlingar.

En tandvårdsmottagning med historia

I augusti 1990 övertog Thomas Rosendahl praktiken av sin pappa Carl-Olof Rosendahl. Sedan dess har han förvaltat, utvecklat och moderniserat teknik och lokaler.

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Rosendahl Dental AB