Logo Aurakliniken Tandvård

Aurakliniken Tandvård - Stockholm

Hos oss får Du hjälp med behandlingar gällande:

• rotbehandling på grund av karies, otäta fyllningar eller tandgnissling
  • rotbehandling orsakad av rotkanalsinfektion med eller utan rotspetsinfektion
  • omgörning av rotfyllning med anledning av otät rotfyllning eller
  • kvarstående infektion
  • rotspetsoperation på grund av en kvarstående infektion efter tidigare rotfyllning

Vi behöver alltid remiss före behandling.

Vår målsättning är att all behandling skall ske lugnt och smärtfritt. Vi har stor kompetens och lång erfarenhet så att även Du som är tandvårdsrädd ska kunna känna dig trygg under hela behandlingen. När det gäller rotbehandlingar arbetar vi bara med remitterade patienter. Din ordinarie tandläkare får hjälp av oss för att Du skall få en så bra behandling som möjligt.

Varför görs en rotbehandling?

Syftet med rotbehandlingar är att förebygga en rotkanalsinfektion eller att åstadkomma en bakteriefri rotkanal, som sedan förseglas, rotfylls, med en tät rotfyllning för att förhindra att det uppstår en ny infektion.

Hur går en rotbehandling till?

En rotbehandling med efterföljande rotfyllning kräver oftast två behandlingstillfällen. Vid den första behandlingen öppnar man upp till rotkanalen för att ta bort rester av tandpulpan och göra rent i rotkanalen.

När tanden rensats fyller man kanalen med ett bakteriedödande medel som får verka några veckor. Under tiden får Du en provisorisk fyllning som håller bra att tugga på. Rotkanalen fylls gången därpå med ett gummiliknande material, guttaperka.

När rotfyllningen är klar återgår Du till din ordinarie tandläkare. Denne gör sedan en avslutande behandling, exempelvis en permanent fyllning eller krona på den rotfyllda tanden.

Med moderna hjälpmedel såsom digitalröntgen, mikroskop, ultraljud och andra hjälpmedel kan vi utföra alla typer av rotbehandlingar, allt ifrån det enkla fallet till det komplicerade. Mikroskopet ger oss en mycket god insyn och höjer därmed behandlingskvaliteten avsevärt. Du som patient får under behandlingen ligga i en skön behandlingsstol av Tempur.

Informationen uppdaterades 15 oktober 2018 av Vården.se

Brunnsgatan 8,STOCKHOLM - Visa på karta

Om Aurakliniken Tandvård

Ta kontakt med mottagningen för att lista ditt barn. Därefter kallas barnet regelbundet till tandvården.

När mottagningen är stängd kan du vid akut behov av vård vända dig till Cityakuten Tand, Olof Palmes gata 8, 11137 Stockholm, 084122900 eller till Vårdguiden på telefon 08-320 100.

Övriga behandlingar hos Aurakliniken Tandvård

• Protetik/kronor, broar, implantat

Att ersätta tandförluster/fylla tandluckor med nya tänder. Protetiska ersättningar för förlorade tänder pga. parodontit (tandlossning), t... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Tandhygienist

Tandhygienisten jobbar framförallt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ... Läs mer

• Tandlossning/Parodontit

Hos oss får du hjälp med alla behandlingar som rör: Parodontit (tandlossning) Periimplantit (infektioner kring implantat) Implantatop... Läs mer

Karta - Brunnsgatan 8,STOCKHOLM