Snark- och bettskena

Logo Tandläkarna Graf

Tandläkarna Graf - Norrmalm-City, Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna.

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Hos oss kan du få hjälp med att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framförallt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person, men efter några månader brukar problemen bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 21 mars 2017 av Vården.se

Visa telefonnummer

Sveavägen 45 - Visa på karta

• Tisdag - Torsdag 08:00 - 17:00

Om Tandläkarna Graf

Tandläkarna Graf driver en modern tandläkarpraktik belägen i centrala Stockholm. Här erbjuder vi alla former av tandvård, exempelvis vita lagningar, porslinskronor, skalfasader och keramiska broar. Vi utför även lättare estetisk tandreglering med Inman Aligner.

Vi har över femton års erfarenhet av implantatbehandlingar, där vi tar hand om allt från undersökning till färdigt jobb. Vi kan även erbjuda narkos och hjälper personer med tandvårdsrädsla.

På vår praktik arbetar vi för att tillgodose högt ställda krav på professionell verksamhet och tandvård. Vi använder alla moderna behandlingsformer och vidareutbildar oss kontinuerligt.

Våra patienter erbjuds ett skriftligt kostnadsförslag innan vi sätter igång med behandlingen. Vi kan även erbjuda ett förmånligt kreditupplägg i samarbete med Vasa kredit.

Tandläkarna Graf kan tillämpa specialistkompetens

Vid behov av specialistkompetens kan vi vända oss till vårt stora kontaktnät av erfarna specialister som vi har ett nära samarbete med. Stefan Graf arbetar även deltid på en specialistklinik.

Vi är Qulan-certifierade

Vi är certifierade enligt Qulan - ett kvalitetssäkringssystem för tandvården som hjälper oss att behålla och utveckla en hög standard inom områdena kvalitet, patientsäkerhet, miljö och trivsel.

Tandläkarna Graf är är certifierade enligt Qulan.

Välkommen som patient hos Tandläkarna Graf!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Tandläkarna Graf

• Allmän undersökning

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta man bör gå på tandläkarundersökning vid vuxen ålder... Läs mer

• Kronor

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig o... Läs mer

• Tandblekning

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos ... Läs mer

• Tandimplantat

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan... Läs mer

Karta - Sveavägen 45