1/3

Svensk Provtagning Norrköping

Drottninggatan 32, Norrköping

Svensk Provtagning Norrköping

Välkommen till Svensk Provtagning Norrköping!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Norrköping. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Drottninggatan 32 i Norrköping. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Norrköping. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Norrköping?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Norrköping

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Norrköping hittar du på Drottninggatan 32 och vi samarbetar med Encia.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Norrköping!

Informationen uppdaterades 13:54 - 18 nov, 2020

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Norrköping

Hos Svensk Provtagning Norrköping är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag.

Vad visar en allmän hälsokontroll?

Den allmänna hälsokontrollen är för att ta reda på ditt allmänna hälsotillstånd. Den grundläggande hälsoundersökning som Svensk Provtagning Norrköping erbjuder, ger dig viktiga insikter om sex viktiga områden för din hälsa:

• Blodstatus - man tittar exempelvis på om du lider av blodbrist, vilket kan förklara ifall man ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Hjärta/kärl - genom att undersöka blodets fett- eller sockernivåer får du en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - ifall du har sämre njurfunktion kan du uppleva symtom såsom illamående, svullnad, högt blodtryck, eller trötthet. Detta värde undersöks.
  • Leverfunktion - levern har bland annat som uppgift att filtrera blodet som kommer från tarmen. Man tittar på leverfunktionen för att se om levern fungerar som den ska.
  • Blodsockernivå - om man mäter nivån på ditt blodsocker kan du tidigt se tecken på ifall du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation - här mäter man för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Din allmänna hälsokontroll kommenteras av en legitimerad specialistläkare

Först får du svara på en webbenkät som kommer att ligga till grund för uppfattningen om din hälsa. Därefter lämnar du dina prover på Svensk Provtagning Norrköping på Drottninggatan 32. Det kan ta några dagar innan du får dina resultat i din digitala journal. Som tillägg till dina provsvar får du en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare, som förklarar mer om vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd. Läkaren ger dig även förslag på hur du kan förbättra dina värden ifall det skulle behövas.

Viktiga saker att tänka på inför prov för hälsokontrollen

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Drottninggatan 32
  • Vi rekommenderar att ta provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Ät inget 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Du kan inte lämna prover om något av detta gäller:

• Du tar medicin med NSAID-preparat.
  • Du tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Du har/har nyss haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Få en bra bild av din hälsa redan idag genom en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Norrköping!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Norrköping

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Norrköping. ...

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Norrköping

Svensk Provtagning Norrköping erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvinnor ...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vi på Svensk Provtagning Norrköping erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din h...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vill du bekräfta din graviditet samt veta hur din hälsa ser ut inför graviditeten? Gör då ett graviditetstest hos Svensk Provtagning Norrköp...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Norrköping

Har du funderat på om du lider av någon vitaminbrist? Hos oss på Svensk Provtagning Norrköping kan vi hjälpa dig ta reda på det! Vad är v...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Norrköping

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Norrköping

Hos Svensk Provtagning Norrköping är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vi på Svensk Provtagning Norrköping erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underligg...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Norrköping

Funderar du på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller har du övervägt kosttillskott, utan att veta exakt vad du borde t...