1/3

Svensk Provtagning Norrköping

Drottninggatan 32, Norrköping

Svensk Provtagning Norrköping

Välkommen till Svensk Provtagning Norrköping!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Norrköping. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Drottninggatan 32 i Norrköping. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Norrköping. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Norrköping?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Norrköping

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Norrköping hittar du på Drottninggatan 32 och vi samarbetar med Encia.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Norrköping!

Informationen uppdaterades 13:54 - 18 nov, 2020

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Norrköping

Svensk Provtagning Norrköping erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna.

Hälsokontroll anpassad efter kvinnor

Hos oss finns en hälsokontroll anpassad för kvinnor i alla åldrar. Där tittar vi på indikatorer inom riskområden som blodproppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörtelvärden. I detta syfte analyseras följande värden:

• Blodstatus - vi kontrollerar för eventuell blodbrist som kan orsaka trötthet yrsel eller göra dig andfådd
  • Hjärta/kärl - vi tittar på nivåerna av fett och socker i blodet för att se om du ligger i riskzonen för hjärt- kärlsjukdomar
  • Njurfunktion - vi kontrollerar njurarnas funktion
  • Leverfunktion - vi tittar på din leverfunktion
  • B-celler - vi analyserar de vita blodkropparna för att se hur ditt immunförsvar fungerar.
  • Sköldkörtel - vi tittar på din sköldkörtel för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler - vi analyserar de vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Blodsocker - vi mäter dina blodsockernivåer så att du tidigt kan se tecken på ifall du kan utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation - våra mätningar kan se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Du får insikter i din hälsa

Innan du lämnar blodprov för hälsokontrollen hos Svensk Provtagning Norrköping får du fylla i en webbenkät. Enkäten kommer att ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Efter det lämnar du in dina prover på Drottninggatan 32. När du har lämnat in dina prover kan det ta några dagar innan dina resultat hamnar i din digitala journal. En legitimerad specialistläkare kommenterar även dina resultat så du förstår vad de innebär och vad du kan göra för att förbättra dem, om det behövs.

Vad ska jag tänka på när jag lämnar prov för hälsokontrollen?

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Drottninggatan 32
  • Ta helst provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Tänk på att du inte kan göra en provtagning om du:

• Tar medicin med NSAID-preparat.
  • Tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Gör en hälsokontroll anpassad för kvinnor hos Svensk Provtagning Norrköping!

Hälsokontroll Premium
hos Svensk Provtagning Norrköping

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Norrköping. ...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vi på Svensk Provtagning Norrköping erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din h...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Norrköping

Hos Svensk Provtagning Norrköping är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad vi...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vill du bekräfta din graviditet samt veta hur din hälsa ser ut inför graviditeten? Gör då ett graviditetstest hos Svensk Provtagning Norrköp...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Norrköping

Har du funderat på om du lider av någon vitaminbrist? Hos oss på Svensk Provtagning Norrköping kan vi hjälpa dig ta reda på det! Vad är v...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Norrköping

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Norrköping

Hos Svensk Provtagning Norrköping är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vi på Svensk Provtagning Norrköping erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underligg...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Norrköping

Funderar du på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller har du övervägt kosttillskott, utan att veta exakt vad du borde t...