1/3

Svensk Provtagning Norrköping

Drottninggatan 32, Norrköping

Svensk Provtagning Norrköping

Välkommen till Svensk Provtagning Norrköping!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Norrköping. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Drottninggatan 32 i Norrköping. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Ett urval av alla de hälsokontroller vi erbjuder

Beroende på vad du vill testa, kan du hitta många olika hälsokontroller hos oss på Svensk Provtagning Norrköping. Läs mer om dessa hälsokontroller under fliken “Behandlingar”:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kost
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll för sköldkörteln
  • Prostatatest

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Norrköping?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Hur du gör en hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Norrköping

1. Först väljer du vilken hälsokontroll du vill boka online genom att logga in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator.
  2. Beställer du på en vardag får du vanligtvis en remiss för provtagning samma dag och remissen är giltig i tre månader.
  3. Du besöker ett av våra provtagningsställen för lämna ditt blodprov. Vi samarbetar med flera aktörer över hela Sverige. Just Svensk Provtagning Norrköping hittar du på Drottninggatan 32 och vi samarbetar med Encia.
  4. Redan 1-2 dagar efter provtagningstillfället får du dina provsvar. Ibland kan det dröja något längre. Då får du både mejl och sms från oss.
  5. Dina provsvar och din hälsodata samlas i din digitala journal, tillsammans med utförliga kommentarer från en legitimerad läkare. för att få tillgång till din digitala journal måste du logga in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Det är bara du som kan se informationen.

Ta reda på hur din hälsa är redan idag med en hälsokontroll från Svensk Provtagning Norrköping!

Informationen uppdaterades 13:54 - 18 nov, 2020

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Norrköping

För den mest omfattande analysen om hela din hälsa, kan du göra det vi kallar för Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Norrköping.

Vår mest kompletta hälsokontroll

Hälsokontrollen Premium är en omfattande hälsoundersökning som tittar på de områden som är viktiga för att du ska må bra. Den stora analysen för den här hälsokontrollen omfattar 52 analyter inom dessa elva viktiga områden för din hälsa:

• Blodstatus - vi mäter potentiell blodbrist vilket kan förklara om du ofta är trött, yr eller andfådd.
  • Vitaminer och mineraler - vi analyser vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  • B-celler - vi analyserar de vita blodkropparna för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Hjärta och kärl - vi tittar på blodets fett- eller sockernivåer för att få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Inflammation - vi mäter för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Njurfunktion - vi undersöker hur bra din njurfunktion är.
  • Enzymer - vi analyserar enzymerna, som fungerar som katalysatorer i många av kroppens inre processer, t.ex matsmältning.
  • Leverfunktion - vi undersöker hur bra din leverfunktion är.
  • Prostata/testosteron - vi undersöker nivåer av testosteron samt nivåer av PSA (prostataspecifik antigen).
  • Blodsocker - vi mäter nivån på ditt blodsocker.
  • Sköldkörtel - vi analyserar om det finns en eventuell sköldkörtelrubbning hos dig.

Detta är vår mest omfattande analys av dina hälsovärden. När du ska lämna dina blodprover på Drottninggatan 32, kan det vara bra att veta att det behövs mer blod för att analysera detta test. Det innebär att du kommer att lämna blod i fler rör än vid våra mindre hälsotester.

Kommentar av en legitimerad specialistläkare

Efter att du har lämnat dina prover för Hälsokontroll Premium på Drottninggatan 32 kan det ta 5-7 dagar innan en fullständig analys har gjorts. Därefter hamnar dina resultat i din digitala journal. Du får inte bara dina provsvar, utan du får också en kompletterande kommentar av en legitimerad specialistläkare. De expertkommentarer du får i samband med provsvaren syftar till att förklara dina resultat, så att du förstår vad de innebär. Läkaren föreslår även vad du kan göra för att förbättra dina värden ifall det behövs.

Innan du gör en hälsokontroll

När du ska gå och ta provet på provtagningsenheten på Drottninggatan 32 finns det några saker du bör tänka på. Vi rekommenderar att du tar provet innan kl. 10 och du behöver ha med dig giltig legitimation till ditt besök. Provet ska tas på fastande mage, vilket innebär att du inte får äta något 10-12 timmar innan provtagningen. Det går däremot bra att dricka vatten och kaffe/te utan tillsatt socker eller mjölk.

Dagen innan provtagningen bör du också undvika:

• Fet mat och alkohol
  • Träning
  • Levaxin
  • Järnmedicin
  • Medicinering med NSAID-preparat

Du bör inte lämna prov vid pågående eller nyss avslutad antibiotikabehandling.

Få koll på din hälsa genom vår kompletta hälsokontroll - Hälsokontroll Premium. Boka för att göra provet på Svensk Provtagning Norrköping redan idag!

Hälsokontroll kvinna
hos Svensk Provtagning Norrköping

Svensk Provtagning Norrköping erbjuder en hälsokontroll speciellt utformad för dig som är kvinna. Hälsokontroll anpassad efter kvinnor ...

Hälsokontroll man
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vi på Svensk Provtagning Norrköping erbjuder hälsokontroller som är specifikt anpassade för män i alla åldrar. Få en tydlig bild av din h...

Allmän hälsokontroll
hos Svensk Provtagning Norrköping

Hos Svensk Provtagning Norrköping är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad vi...

Graviditetstest
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vill du bekräfta din graviditet samt veta hur din hälsa ser ut inför graviditeten? Gör då ett graviditetstest hos Svensk Provtagning Norrköp...

Test för vitaminbrist
hos Svensk Provtagning Norrköping

Har du funderat på om du lider av någon vitaminbrist? Hos oss på Svensk Provtagning Norrköping kan vi hjälpa dig ta reda på det! Vad är v...

Hälsokontroll sköldkörtel
hos Svensk Provtagning Norrköping

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest
hos Svensk Provtagning Norrköping

Hos Svensk Provtagning Norrköping är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk
hos Svensk Provtagning Norrköping

Vi på Svensk Provtagning Norrköping erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underligg...

Hälsokontroll kost
hos Svensk Provtagning Norrköping

Funderar du på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller har du övervägt kosttillskott, utan att veta exakt vad du borde t...