Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Nacka Forum, Romansvägen 12, 2 tr, 131 53 Nacka - Visa på karta

Hälsokontroll man

En omfattande hälsokontroll för män

Den omfattande hälsokontrollen för män är särskilt inriktad på att veta mer om ditt hälsotillstånd när det gäller vitaminer och mineraler, njurfunktion, kolesterol, prostata och testosteron.

• Blodstatus - om man är ofta trött, yr eller andfådd kan det bero på blodbrist. Detta analyseras med dessa prover.
  • Hjärta/kärl - man undersöker blodets fett- eller sockernivåer för att få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - om man har symtom såsom illamående, svullnad, högt blodtryck, eller trötthet, undersöker man ifall du har sämre njurfunktion.
  • Leverfunktion - levern har bland annat som uppgift att filtrera blodet som kommer från tarmen. Man tittar på leverfunktionen för att se om levern fungerar som den ska.
  • B-celler - man analyserar de vita blodkropparna för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Prostataprov/Testosteron - man tittar på testosteron samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) för att testa prostatan. Har man prostatacancer kan PSA-nivån förhöjas.
  • Vitaminer/mineraler - vi gör en analys av vitaminer och mineraler i din kropp.
  • Sköldkörtel - sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Man analyserar om det finns en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation - här mäter man för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker - nivån på ditt blodsocker mäts för att tidigt kunna se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.

Kommentar av en legitimerad specialistläkare

När du ska göra en hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Nacka Forum blir du ombedd att fylla i en webbenkät. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Sedan lämnar du in dina prover på Romansvägen 12. Dina resultat hamnar i din digitala journal efter några dagar, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Hen förklarar mer om vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd. Du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden ifall det behövs.

Viktiga saker att tänka på inför prov för hälsokontrollen

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Romansvägen 12
  • Vi rekommenderar att ta provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Ät inget 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Du kan inte lämna prover om något av detta gäller:

• Du tar medicin med NSAID-preparat.
  • Du tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Du har/har nyss haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Få en omfattande bild av din hälsa redan idag genom att göra en hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Nacka Forum!

Informationen uppdaterades 16 november 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Nacka Forum

Välkommen till Svensk Provtagning Nacka Forum!

Svensk Provtagning är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe i Nacka Forum på Romansvägen 12 i Nacka. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

De här hälsokontrollerna kan du boka hos oss

Vi kan erbjuda många olika typer av hälsokontroller. Några av dessa är:

• Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du hittar all information om de olika hälsokontrollerna under fliken behandlingar!

Varför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nacka Forum?

Genom våra hälsokontroller kan du enkelt få en indikation på om du ligger i riskzonen för sjukdomar såsom diabetes typ-2, eller hjärt- och kärlsjukdomar. Blodprov kan nämligen avslöja avvikande värden, något som man oftast inte är medveten om. Får du chansen att tidigt upptäcka dessa indikatorer finns det goda möjligheter att tidigt sätta in behandling och därmed motverka framtida hälsoproblem. Dessutom är det fördelaktigt att para ihop de resultaten du får av din hälsokontroll med en kombination av en varierad kost och goda levnadsvanor. Då kan du skapa förutsättningarna för ett långt och hälsosamt liv!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nacka Forum

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Nacka Forum ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Nacka Forum finns på Romansvägen 12 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Nacka Forum!

Informationen uppdaterades 16 november 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Hälsokontroll Premium är den mest omfattande analysen som vi på Svensk Provtagning Nacka Forum erbjuder, och den ger en bra bild av hela din...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nacka Forum. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor f...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Hos Svensk Provtagning Nacka Forum kan man göra specifika hälsokontroller för män i alla åldrar. En omfattande hälsokontroll för män ...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Hos Svensk Provtagning Nacka Forum är det möjligt att göra en allmän hälsokontroll, som ger dig en bra överblick av din hälsa idag. Vad v...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Hos Svensk Provtagning Nacka Forum erbjuder vi ett omfattande graviditetstest, för dig som vill bekräfta din graviditet och få en bild av di...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Misstänker du att du kan lida av någon vitaminbrist? Genom vårt test för vitaminbrist kan vi på Svensk Provtagning Nacka Forum hjälpa dig! ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Testa din sköldkörtel genom att göra en specifik hälsokontroll för den hos Svensk Provtagning Nacka Forum. När sköldkörteln är ur balans kan...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Svensk Provtagning Nacka Forum erbjuder prostatatest, för de män som vill testa sitt PSA-värde. Det kan hjälpa till att upptäcka tecken på p...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Nacka Forum kan du genom vår hälsokontr...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Nacka Forum

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Karta - Nacka Forum, Romansvägen 12, 2 tr, 131 53 Nacka