• 010 - 888 54 07

• Måndag - Torsdag 08:15 - 16:30 Tidbokning krävs
  • Tidbokning krävs

Hörapparater

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta för personer med hörselnedsättning.

Det finns många olika typer av hörapparater för att kunna tillgodose olika sorters hörselnedsättningar. Vi på Audika erbjuder ett brett sortiment av hörapparater i alla prisklasser.

Prova ut hörapparat

Om du bestämmer dig för att prova ut en hörapparat rekommenderar vår audionom en modell som är lämplig för dina behov och din livssituation. Vid ditt andra besök anpassas hörapparaten efter din hörsel. Du får ta med den hem och prova i 30 dagar för att se om den passar dig. Vid ditt tredje besök utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Att prova ut en hörapparat ur regionens sortiment kostar 1 000 kr som är regionens utprovningsavgift. Om du väljer att köpa en hörapparat ur Audikas privata sortiment får du en hörselcheck (rekvisition) på 1 800 kr per hörapparat som du kan utnyttja för delar av kostnaden. Även i detta fall betalar du utprovningsavgift på 1 000 kr men återbetalas av Audika vid eventuell retur om du köpt hörapparat ur det privata sortimentet.

Moderna hjälpmedel

Utvecklingen av hörapparater och andra hörselhjälpmedel har gått mycket snabbt de senaste åren. Idag finns det väldigt smarta hörapparater som exempelvis kan kopplas direkt till moderna telefoner (iPhone), tv och dörrklockor. Med den senaste tekniken minskas ansträngningen för hjärnan och du får hjälp att fokusera på de ljud du vill höra, samtidigt som störande ljud effektivt dämpas. De moderna hörapparaterna ger även en ljudbild som är så ”verklig” som möjligt.

Kontakta oss gärna om du har frågor om hörapparater!

Informationen uppdaterades 16 mars 2020 av Vården.se

Om Audika Rundelsgatan

Välkommen till Audika på Rundelsgatan i Malmö!

Vi är experter på hörsel. Hos oss arbetar legitimerade audionomer med målet att du ska höra så bra som möjligt. Kliniken ligger på Rundelsgatan 16, precis invid Rundeln i Kvarter Caroli. Ett flertal bussar (buss 2, 8 och 31) stannar vid hållplats Malmö Djäknegatan, bara någon minuts promenad från kliniken.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Audika Rundelsgatan i Malmö erbjuder hörselundersökningar samt utprovning och service av hörapparater och andra hörselhjälpmedel. Du som behöver höra bra på jobbet kan även få hjälp med arbetsplatsanpassningar och formgjutna hörselskydd.

Vi arbetar på uppdrag av Region Skåne med utprovning av hörapparater vid så kallad primär hörselrehabilitering. Du behöver ingen remiss för att komma till oss och hörselundersökningen kostar 200 kr (frikort gäller).

Primär hörselrehabilitering är en del av ”Vårdval hörsel” som innebär att regionen ger privata kliniker i uppdrag att utföra hörselvård. I Skåne finns även ”Det firare valet” som innebär att du kan välja att prova ut hörselhjälpmedel ur Audikas privata sortiment och använda en så kallad hörselcheck (rekvisition) för delar av kostnaden.

Om Audika

Prova i lugn och ro

Oavsett om du väljer hörapparat ur Region Skånes sortiment eller köper hörapparat ur Audikas privata sortiment får du 30 dagars provperiod så att du har tid att prova och vänja dig vid hjälpmedlen. Dessutom har du 3 års reklamationsrätt.

Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 16 mars 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Audika Rundelsgatan

Hörseltest hos Audika Rundelsgatan i Malmö

Upplever du nedsatt hörsel och behöver hjälp av hörselhjälpmedel är första steget att boka en tid för ett hörseltest hos en av våra legitime...

Hörapparater hos Audika Rundelsgatan i Malmö

Hos Audika Rundelsgatan i Malmö erbjuder vi utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? En hörapparat är ett disk...

Batterier till hörapparater hos Audika Rundelsgatan i Malmö

Idag drivs alla hörapparater av batterier. Hos Audika Rundelsgatan i Malmö kan du köpa batterier till de flesta hörapparater och du kan även...

Hörseltest online hos Audika Rundelsgatan i Malmö

Vill du få en snabb indikation på hur du hör? Då kan du göra hörseltest online på Audikas hemsida, för att se om det är dags att boka tid ho...

Karta - Rundelsgatan 16, Malmö

11:26 - 25 apr, 2019

11:24 - 25 apr, 2019 skrev:

Kan inte vara mera nöjd med produkten och servicen.

11:23 - 25 apr, 2019 skrev:

11:22 - 25 apr, 2019 skrev:

En positiv, vänlig anda över hela mitt besök och vid tester och inprovning. Mycket tydlig hjälp av audionom. Allt är bara positivt!

08:50 - 04 dec, 2018

08:48 - 04 dec, 2018

14:00 - 30 nov, 2018 skrev:

Utmärkt att få påminnelse om bokad tid.

13:44 - 30 nov, 2018

• Fråga ställd 19:20 09 nov 2019

Öppet hus utan tidsbokning?

Audika Rundelsgatan svarar:

Hej Anders, tack för din fråga! Vi erbjuder två olika varianter av drop-in koncept beroende på vad du behöver hjälp med. På måndagar mellan 14:30-16:00 erbjuder vi Service drop-in. Personer som har hörapparater är välkomna förbi kliniken och få hjälp med enklare servicerelaterade ärenden så som att byta batterier. På onsdagar mellan 10:00-12:00 erbjuder vi hörselonsdag. Personer som inte tidigare har testat sin hörsel är välkomna att göra ett kostnadsfritt enklare hörseltest. Hoppas det var svar på din fråga! Med vänlig hälsning, Audika hörselklinik

• Fråga ställd 14:27 13 okt 2019

Jag letar efter hörapparat som jag slipper att byta batterier på.
    Ingår dessa i Regionens sortiment?
    MVH
    Hans Mårtensson

Audika Rundelsgatan svarar:

Hej,

Det finns hörapparat med uppladdningsbara batterier i Region Skånes sortiment men jag vet inte vilket märke.
    Hälsningar
    Susanne Andersson