Föreningsgatan 26, Malmö - Visa på karta

Hälsporre

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Finns det några vanliga symtom?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen man går efter stillasittande. Exempelvis när man kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen. Smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Hos oss på Smood kan vi hjälpa dig med dina besvär kring hälsporre. Utan behandling kan det ta upp till ett år för hälsporren att försvinna. Stötvågsbehandling är en lämplig behandlingsmetod som vi använder på vår klinik.

Nedan följer exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel. Rådgör gärna med oss för tips på bra övningar.

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Går det att förebygga en hälsporre?

Att se över sina skor är det första man kan göra. Se också till att alltid värma upp och varva ner ordentligt i samband med träning.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 18 december 2019 av Vården.se

Om Smood City

Välkommen till Smood City!

Smood har två mottagningar i Malmö, på Föreningsgatan och i Västra hamnen. Här hjälper vi dig med allt som muskler och leder kan ställa till med. Hos oss arbetar legitimerade naprapater med mångårig erfarenhet. Vi är duktiga på att se hela kroppen och den bakomliggande orsaken till dina besvär.

Smood hette tidigare Naprapatlandslaget.

Vårt mål är att få dig smärtfri – inte bara för stunden, utan för all framtid.

Vi behandlar bland annat besvär såsom:

• Nackspärr
  • Ryggskott
  • Hälsporre
  • Tennisarmbåge
  • Huvudvärk
  • Löparknä

Välkommen till oss på Smood City!

Informationen uppdaterades 18 december 2019 av Vården.se

Behandlingar hos Smood City

Naprapatbehandling hos Smood City i Malmö

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och/eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar ...

Nackspärr hos Smood City i Malmö

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n...

Hälsporre hos Smood City i Malmö

Tennisarmbåge hos Smood City i Malmö

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ...

Ryggskott hos Smood City i Malmö

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfre...

Stötvågsbehandling hos Smood City i Malmö

Vi erbjuder som enda naprapatklinik I Malmö stötvågsbehandling. Den används som ett komplement till våra övriga behandlingsmetoder och är fr...

Mathias Deltner

Leg. Psykolog

Karta - Föreningsgatan 26, Malmö

08:02 - 03 maj, 2018

14:53 - 28 mar, 2017 skrev:

Kunnig personal, efter besök så fick jag tips vad jag kan förbättra men även övningar/schema för rekommenderad träning för den typen av problem jag hade.

Bra bemötning gav ett stort plus, rekommenderar starkt!

20:04 - 23 okt, 2016 skrev:

Hjälpte där inget annat hjälpt....

21:00 - 07 sep, 2016 skrev:

Jag har bara gott att säga. Fick mycket bra hjälp med mitt ryggskott.

14:39 - 20 maj, 2016

4,2

19:28 - 09 nov, 2015 skrev:

Mycket bra behandling.Mer än nöjd.

16:21 - 03 nov, 2015 skrev:

Det är sällan jag skriver sådana här omdömen, men här fick jag verkligen bra service! Väldigt professionellt! Känns tryggt!

16:19 - 03 nov, 2015 skrev:

Supernöjd med all service, kunskap och hjälp!

14:01 - 03 nov, 2015 skrev:

Grymt proffsigt! Fick snabb hjälp av Mathias som fixade bort min hälsporre, rekommenderas!

14:33 - 22 okt, 2015 skrev:

Jag har vid olika tillfällen besökt både Mathias och Krister och är väldigt nöjd med hjälpen jag fått. Rekommenderas!

• Fråga ställd 20:34 25 jan 2017

Har ant fått falsk ischias.
    Är busschafför och får otroligt ont i h- skinka ner till knäet baksida av låret. Spelar ingen roll hur jag än sitter så kommer smärtan efter ca 1 timme. Varje dag jag jobbar.
    Det är endast när jag kör buss jag får ont. Men börjar kännas under joggning nu. Har haft smärtan sen ca November.
    Något ni kan ?
    Och vad kostar en behandling ?
    Med vänlig hälsning, Rikard

Smood City svarar:

Hej Rikard,
    Detta är något vi jobbar med dagligen och det skulle helt säkert kunna vara en falsk ischias, men det finns även andra diagnoser som är viktiga att utesluta.
    En behandling kostar 650kr.
    Med vänlig hälsning,
    Leg.naprapat Krister Sellman