Rotfyllning av framtand

TandHälsan Olsson & Skeppar - Malmö

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 27 januari 2017 av Vården.se

Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

Team Olsson

• Torsdag 13:00 - 19:00 Team Skeppar
  • Fredag 08:00 - 13:30 Team Skeppar
  • Fredag 08:00 - 13:00 Team Olsson

Om TandHälsan Olsson & Skeppar

TandHälsan Olsson & Skeppar består av två tandläkarteam under samma tak och vi eftersträvar att ha Malmös nöjdaste patienter. Vi erbjuder allmäntandvård för barn och vuxna och är specialutbildade på implantat och protetik.

Vi är en digital klinik sedan 2009 och hanterar journalsystem, röntgen, foto och avtryckstagning digitalt.

Våra team på TandHälsan

Jonas Skeppar och Peter Olsson är både utexaminerade från tandläkarhögskolan i Malmö - Jonas 1987 och Peter 1994.

Team Olsson består av tandläkare Peter Olsson och tandsköterska Anna-Maria Klement.

Team Skeppar består av tandläkare Jonas Skeppar, tandsköterska Berit och tandhygienist Eva Jennefelt.

Vi arbetar för att du ska känna dig trygg och delaktig i din vård. Vi ger dig behandlingsalternativen och tillsammans gör vi valen!

Implantat

På TandHälsan Olsson & Skeppar är vi specialutbildade på implantatbehandlingar och utför hela behandlingen själva – både operationen och protetiken.

Vi använder de bästa materialen och metoderna

På TandHälsan använder vi oss av de mest beprövade materialen i kombination med den bästa utrustningen, något som vi kallar för "Golden standard". Allt vårt miljöfarliga avfall återvinns eller destrueras av Stena miljö.

Varmt välkommen till TandHälsan Olsson & Skeppar!

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos TandHälsan Olsson & Skeppar

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Dalens vårdcentral Tack för all hjälp jag fick idag när jag svimmade, noggrann undersökning av Eva Collin med en stab av underbara människor som hjälpte mig - Anna- Christina Liljekvist
    • Rosa Gynekologmottagning Det är rent och trevlig personal. - Lina
    • Tranebergs vårdcentral Jag är nöjd med allt.... vänlig och inlyssnande personal ! Jag är trygg där! Det räcker för mig! - Anna Dahlin
    • Zebrakliniken Mycket nöjd! - Urban Aspén
    • Capio Vårdcentral Ringen Underbar personal som verkligen lyssnar och visar engagemang. Snabba med tider dessutom. - Elisabeth