• 040 - 20 80 92

Baltzarsgatan 23, Malmö - Visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 16:00 Lunchstängt kl 12.00-12.30
  • Dag före helgdag stänger vi kl 12.00.

Venous Centre Malmö - Malmö

Ådernät finns hos många människor och är helt ofarliga, men upplevs av många som missprydande. Ådernät är spindelliknande, utvidgade blodkärl i hudens yttersta lager.

Orsaker till ådernät

Bidragande orsaker till ådernät kan vara hormonförändringar, graviditet, övervikt eller åderbråck. För att utesluta att det inte rör sig om åderbråck bör man göra ett ultraljud innan behandlingen av ådernät börjar. Om det visar sig att så är fallet bör därför detta åtgärdas först. Risken för återfall blir då mindre.

Behandlingar

Ådernät kan behandlas med YAG-laser eller en serie injektioner, där man sprutar in ett medel som heter Aethoxysclerol i ådernäten med hjälp av en mycket fin nål.

Injektionsbehandling

Aethoxysclerol är ett lokalbedövningsmedel med kärlirriterande effekter, som gör att kärlet klibbar ihop och skrumpnar. Kärlet blir först rött, sedan blått och börjar blekna efter ungefär tre till fyra veckor. Fullt resultat kan ses efter 6 månader, ev längre. Behandlingen utförs av våra specialutbildade sköterskor.

Biverkningar

Aethoxysclerol som används vid injektionen är ett läkemedel, och alla sådana kan ge biverkningar. I detta fall är de dock få. I sällsynta fall kan en allergisk reaktion förekomma (1/>1000), även sår kan uppkomma. Dessa läker, men det kan ta tid.

Efterbehandling

Under tre dygn efter behandlingen bör du använda stödstrumpor och avstå från hårdare muskelträning. Däremot är det viktigt att du promenerar och rör på dig, för att hålla cirkulationen igång och minimera risken för blodpropp.

Behandling med Yag-laser

Yag-laser är en hudlaser där ljuset söker sig till de röda blodkropparna i blodet. Värmen från lasern får blodkärlet att ”klibba” ihop och stänga sitt flöde och kärlväggarna förstörs.

Resterna av kärlet absorberas av kroppen och försvinner. Detta kan ta 6-8 veckor och först då kan man börja att se resultatet av behandlingen.

Man kan behöva upprepa behandlingen beroende på omfattningen av ådernät. Vanligtvis behövs 1-3 behandlingar.

Efter behandlingen

Efteråt kan kärlen bli lite svullna och huden kan bli lite röd. De lite större kärlen kan försvinna nästan helt med en gång men de kan kännas lite ömma. De små ytliga och tunna kärlen kan se ut som klösmärken. Detta försvinner inom ett par dagar. Det är viktigt att använda stödstrumpa 2veckor efter behandlingen, dagtid. Blodflödet och vätska man har i benet fördelar sig då så jämt som möjligt och ev. svullnad lägger sig fortare och bästa resultat uppnås.

Biverkningar

Det finns en liten risk för en ytlig brännskada på huden. Övergående brunpigmentering som brukar försvinna inom 1år.

Informationen uppdaterades 26 april 2018 av Vården.se

Om Venous Centre Malmö

Venous Centre är sedan starten 2004 Sveriges ledande specialistklinik för behandling av åderbråck. Vi finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö, och vi ingår i Praktikertjänst.

Välkommen till Venous Centre Malmö, centralt beläget, i Läkarhuset Ellenbogen!

Hur går behandlingen till?

Steg 1 - Undersökning
Du får först en tid för bedömning och diagnos hos en av våra läkare. Doktorn gör då en klinisk bedömning och en ultraljudsundersökning av dina åderbråck. Ultraljudet görs vid samma besök och på vår klinik, du behöver inte gå till någon annan plats.

Efter undersökningen ställer doktorn frågor utifrån dina problem, och ger dig förslag på hur du kan lösa dem. Om ni kommer överens om en behandling så får du tid inom 4-6 veckor.

Steg 2 - Ultraljud
Ultraljudsundersökningen talar om vilken typ av åderbråck du har samt annan information som ger förutsättningar för rätt behandling av just dina åderbråck.

Steg 3 - Behandling
När du kommer till kliniken på behandlingsdagen blir du hämtad av en sköterska, som visar dig till ett rum. Här byter du om till underkläder (t-shirt kan behållas på), tofflor och en av våra mjuka fleecerockar. Sköterskan går igenom rutiner inför behandlingen, och du kan ställa frågor. På behandlingsrummet får du ställa dig på en liten pall, så att din doktor kan markera dina åderbråck med en tuschpenna och göra ännu en ultraljudsundersökning.

Du får därefter lägga dig på behandlingsbritsen och doktorn lägger en bedövning. Det tar högst 3-5 minuter. Därefter får du den behandling som överenskommits.

När behandlingen är klar får du ett förband om det behandlade benet (eller benen). Du går tillbaka till ditt rum. Vi kontrollerar att bandaget sitter bra, inte läcker, och att du mår allmänt bra. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Efter c:a en timme kan du återvända hem.

Smärtorna efter behandlingen är i regel små. De flesta återgår till sitt arbete inom en till tre dagar, men man kan även arbeta direkt om man finner det nödvändigt. Det påverkar inte behandlingsresultatet.

Steg 4 - Uppföljning
Venous Centre erbjuder uppföljning till alla patienter som blivit behandlade. De patienter som gjort en laserbehandling kallas automatiskt kontroll efter 12 månader, med klinisk värdering, ultraljudsundersökning samt utvärdering av patientnöjdhet.

Vårdgarantiavtal

Venous Centre har ett vårdgarantiavtal med Region Skåne gällande diagnostik och behandling av åderbråck på benen. Avtalet kan åberopas av andra landsting/ regioner.

Vårdgarantin innebär att du som patient har rätt att få vård hos en annan vårdgivare med kortare väntetid, om den beräknade väntetiden hos din planerade vårdgivare är längre än 3 månader.

Mer information om vårdgarantin hittar du på www.1177.se.

Informationen uppdaterades 26 april 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Venous Centre Malmö

Behandling av åderbråck hos Venous Centre Malmö

På Venous Centre använder vi moderna metoder för att ta bort åderbråck. Du kan gå hem redan samma dag och det blir minimala märken kvar efte...

Behandling av ådernät hos Venous Centre Malmö

Karta - Baltzarsgatan 23, Malmö

17:23 - 28 jun, 2018 skrev:

Fantastiskt från första besök, till behandling, väldigt noga med information före och efter behandling, inga oklarheter. Ingen anledning till oro, snabbt smärtfritt o smidigt. Proffsigt bemötande, och väldans trevligt🌹

18:49 - 23 nov, 2017 skrev:

Finns oerhört många kliniker i Malmö att välja mellan. Jag letade information och ringde runt. Jag är så nöjd att jag valde denna klinik. Underbar och proffsig personal.

• Fråga ställd 14:52 14 maj 2017

Hade blodpropp för ett antal år sedan och har en massa brustna blå-röda kärl bl a vid ankel och lite "spindlar" på underbenet. Är rädd för att få blodpropp igen, är en behandling hos er riskfri med tanke på detta?

Hej Maria,
    en behandling är aldrig riskfri oavsett vad man gör, där emot är det osannolikheten att få en blodpropp vid ådernätsbehandling. Idag används två metoder i första hand mikroinjektioner & YAG-laser, ytlig hudlaser.
    Välkommen Med vänlig hälsning Marie Ekdahl, Venous Centre Malmö T: 040-20 80 92

• Fråga ställd 16:16 11 maj 2017

Hej ,kan man behandlar ådernät om man tar blodförtunnande tabletter? Tack

Hej Nabila!
    Ja, det är inga problem att behandla ådernät när man tar blodförtunnande medel.
    Med vänlig hälsning
    Venous Centre

• Fråga ställd 16:36 02 maj 2017

Hej!
    Jag har ett kärlnystan på underläppen.
    Undrar om man kan ta bort det med YAG laser?
    Med vänlig hälsning,
    Johanna

Hej Johanna,
    du ska kontakta en hudläkare - de kan hjälpa dig. Jag vet inte om YAg-laser är den bästa metoden - men det vet hudspecialisten. MVH
    Marie Ekdahl
    Verksamhetskoordinator & Leg. Sjuksköterska
    Venous Centre Malmö

• Fråga ställd 12:16 06 feb 2015

Hej jag heter Lasse.
    Min fråga är -behöver man remiss.
    Hur mycket kostar behandlingen.

Venous Centre Malmö svarar:

Hej Lars, nej det finns inget krav på remiss. Det är bara att ringa oss & boka tid. Mer info kan du hitta på vår hemsida: www.scandinavianvc.se
    T 040- 20 80 92. Välkommen Hälsningar Marie Ekdahl Venous Centre Malmö