capiomedocularboard

Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

Capio Medocular - Malmö

Refractive Lens Exchange (RLE), eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, långsynthet, astigmatism och även ålderssynthet. Det är ett mikrokirurgiskt ingrepp som utförs på samma sätt som vid en gråstarroperation, d v s ögats naturliga lins tas bort och ersätts med en ny lins av plast.

Operationen tar cirka 10 minuter och är smärtfri.

Vilka lämpar sig RLE för?

RLE är en behandlingsmetod som lämpar sig för patienter från 45-50 år eller äldre, då den naturliga linsen har nått en åldersbetingad stelhet som förhindrar normal ackommodation (förmågan att ställa in sig från långa till korta avstånd). Den inopererade plastlinsen är nämligen stel och kan inte ackommodera.

Själva tekniken RLE, har vi på Capio Medocular utfört sedan slutet av 90-talet. Det är en trygghet för dig som patient att känna till detta.

Monovision

Vid monovision kommer ett öga se bra på långt håll och den andra linsen vara anpassad för mellanavstånd. Monovision används ibland med vanliga kontaktlinser. Båda metoderna kräver viss tillvänjning innan man lär sig utnyttja alla avstånd till fullo.

Biverkningar och risker vid RLE

RLE är en beprövad korrigeringsmetod med få och små biverkningar. Läkningstiden är kort och oftast ser man bra dagen efter ingreppet. Undantaget kan vara monovision och multifokallinserna där ögonen måste anpassa sig till olika avstånd.

Vi vill betona att en operation med RLE är ett kirurgiskt ingrepp och som vid all kirurgi är det oetiskt och omöjligt att lämna några absoluta garantier. Dina individuella förutsättningar vad gäller eventuella risker diskuteras alltid med din läkare.

Behandling av synfel med RLE / CLE

Refractive Lens Exchange (RLE) - eller Clear Lens Extraction (CLE) - som man också kallar det, är en metod för korrigering av närsynthet, långsynthet, astigmatism och i viss mån ålderssynthet. Det är ett mikrokirurgiskt ingrepp som utförs på samma sätt som en gråstarroperation, d v s ögats naturliga lins tas bort och ersätts med en ny lins av plast.

Nackdelen är att patienten med den stela plastlinsen inte kan ackommodera längre (ögat förlorar sin naturliga förmåga att ställa in sig från långa till korta avstånd). RLE / CLE är därför en behandlingsmetod som lämpar sig för patienter från 45-50 år eller äldre, då den naturliga linsen ändå har nått en åldersbetingad stelhet som förhindrar normal ackommodation, vilket gör att man i alla fall behöver läsglasögon.

Multifokala linser

Om man vill få ett bra närseende vid RLE /CLE kan det uppnås på två sätt: monovision och multifokallins. Men med de nya multifokala linserna som, t ex ReSTOR, finns det idag helt andra möjligheter att behandla ålderssynthet eftersom dessa linser medger god syn både på långt och på nära håll.

Beprövad metod sedan 2004

Capio Medocular var den första klinik i Skandinavien som fick lov att använda ReSTOR-linserna och det har vi gjort sedan 2004, vilket innebär att vi har den längsta erfarenheten av RLE-operationer med multifokala ReSTOR-linser i Skandinavien. Själva tekniken RLE/CLE har vi på Capio Medocular utfört sedan slutet av 90-talet. Det är en trygghet för dig som patient att känna till detta.

Monovision

RLE / CLE är en beprövad korrigeringsmetod med få och små biverkningar. Inom Capio Medocular har vi utfört denna typ avbehandling sedan 1998. Operationen går snabbt (ca 10 minuter) och smärtfritt. Läkningstiden är kort och oftast ser man bra dagen efter ingreppet. Undantaget kan vara monovision och multifokallinserna där ögonen måste anpassa sig till olika avstånd.

Vi vill dock betona att det handlar om ett kirurgiskt ingrepp och som vid all kirurgi är det såväl oetiskt som omöjligt att lämna några absoluta garantier. Dina individuella förutsättningar vad gäller eventuella risker diskuteras alltid med din läkare.

Informationen uppdaterades 03 mars 2017 av Vården.se

fr. 16 900 kr

per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

020-22 00 02
Visa telefonnummer

Djäknegatan 14, Malmö - visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Lunch 12:00 - 13:00

Om Capio Medocular

Capio Medocular har funnits i Malmö sedan 1997 och erbjuder allmän ögonmedicin, gråstarrkirurgi och behandling av optiska synfel, som närsynthet, översynthet, astigmatism (brytningsfel) och åldersynthet.

Sedan våren 2007 har Capio Medocular ett avtal med Region Skåne om ögonmottagning, genom detta avtal kan du som är landstingspatient komma till oss för samma patientavgift som på alla ställen med landstingsavtal. Naturligtvis är du som är utomlänspatient eller försäkringspatient lika välkommen, men då till privat taxa.

Fritt Vårdval

Gråstarroperationer ingår sedan 2012 inom Fritt Vårdval och innebär att du som patient själv kan välja vilken vårdgivare du önskar för din gråstarroperation. Capio Medocular är ackrediterade av Region Skåne för att utföra gråstarroperationer, du betalar då bara vanlig patientavgift (samma som för landstinget) för din operation.

Övriga behandlingar hos Capio Medocular

• Grå starr

fr. 300 kr Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några stör... Läs mer

• Synfel och ögonlaser

fr. 13 900 kr per öga

På Capio Medocular kan vi lova dig trygga och säkra behandlingsmetoder för i stort sett alla typer av synfel. Oavsett om du är närsynt, över... Läs mer

• Ögonlaser med LASEK/ELSA

14 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation) som metoden även kallas, är en vidareutvecklad for... Läs mer

• Linsoperation med ICL

fr. 20 700 kr Per öga, studentrabatt -3000 kr.

ICL (Implantable Intraocular Contact Lens) eller PRL (Phacic Refractive Lens) som metoden ibland kallas beroende på linstillverkaren, är en ... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins

fr. 24 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

• Linsoperation med RLE/CLE - torisk lins

27 000 kr per öga

Refractive Lens Exchange (RLE) eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lå... Läs mer

Vägbeskrivning

Capio Medocular finner du på Djäknegatan 14 i Malmö. Från Centralstation kan du promenera till kliniken längs Prostgatan och Mäster Nilsgatan som övergår i Djäknegatan.

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• 11:00 - 03 nov, 2016

• 11:07 - 27 maj, 2015 skrev:

Jag har opererat båda ögonen för gråstarr. Suverän personal och fantastiskt omhändertagande. Jag är supernöjd och har ingenting att anmärka på. Jag rekommenderar verkligen denna klinik.