operation-thumb-201406031224

Linsoperation med RLE/CLE - torisk lins

Capio Medocular - Malmö

Refractive Lens Exchange (RLE) eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, långsynthet, astigmatism och även ålderssynthet. Det är ett mikrokirurgiskt ingrepp som utförs på samma sätt som vid en gråstarroperation: ögats naturliga lins tas bort och ersätts med en ny lins av plast.

Behandlingsmetoden

Nackdelen med behandlingen är att patienten inte längre kan ackommodera (förmågan att ställa in sig från långa till korta avstånd) med den stela plastlinsen. RLE är därför en behandlingsmetod som lämpar sig för patienter från 45-50 år då den naturliga linsen ändå har nått en åldersbetingad stelhet som förhindrar normal ackommodation, vilket gör att man i alla fall behöver läsglasögon.

Inom Capio Medocular har vi utfört denna typ av behandling sedan 1998. Operationen går snabbt, ca 10 minuter, och är smärtfri.

Den toriska linsen

Den toriska linsen tar bort ditt brytningsfel och du kan själv välja om du vill ha en torisk monofokal eller en torisk multifokal lins.

Biverkningar och risker

RLE är en beprövad korrigeringsmetod med få och små biverkningar. Läkningstiden är kort och oftast ser man bra dagen efter ingreppet. Undantaget kan vara monovision- och multifokallinserna där ögonen måste anpassa sig till olika avstånd.

Vi vill betona att det handlar om ett kirurgiskt ingrepp och som vid all kirurgi är det såväl oetiskt som omöjligt att lämna några absoluta garantier. Dina individuella förutsättningar vad gäller eventuella risker diskuteras alltid med din läkare.

Informationen uppdaterades 05 mars 2015 av Vården.se

27 000 kr

per öga

020-22 00 02
Visa telefonnummer

Djäknegatan 14, Malmö - visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Lunch 12:00 - 13:00

Om Capio Medocular

Capio Medocular har funnits i Malmö sedan 1997 och erbjuder allmän ögonmedicin, gråstarrkirurgi och behandling av optiska synfel, som närsynthet, översynthet, astigmatism (brytningsfel) och åldersynthet.

Sedan våren 2007 har Capio Medocular ett avtal med Region Skåne om ögonmottagning, genom detta avtal kan du som är landstingspatient komma till oss för samma patientavgift som på alla ställen med landstingsavtal. Naturligtvis är du som är utomlänspatient eller försäkringspatient lika välkommen, men då till privat taxa.

Fritt Vårdval

Gråstarroperationer ingår sedan 2012 inom Fritt Vårdval och innebär att du som patient själv kan välja vilken vårdgivare du önskar för din gråstarroperation. Capio Medocular är ackrediterade av Region Skåne för att utföra gråstarroperationer, du betalar då bara vanlig patientavgift (samma som för landstinget) för din operation.

Övriga behandlingar hos Capio Medocular

• Grå starr

fr. 300 kr Patientavgift. Privat finansiering 13 900 kr per öga.

De flesta äldre drabbas förr eller senare av grå starr eller katarakt som sjukdomen också kallas. Idag behöver detta inte medföra några stör... Läs mer

• Synfel och ögonlaser

fr. 13 900 kr per öga

På Capio Medocular kan vi lova dig trygga och säkra behandlingsmetoder för i stort sett alla typer av synfel. Oavsett om du är närsynt, över... Läs mer

• Ögonlaser med LASEK/ELSA

14 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

LASEK (Laser Epithelial Keratomileusis) eller ELSA (Excimer Laser Subepithelial Ablation) som metoden även kallas, är en vidareutvecklad for... Läs mer

• Linsoperation med ICL

fr. 20 700 kr Per öga, studentrabatt -3000 kr.

ICL (Implantable Intraocular Contact Lens) eller PRL (Phacic Refractive Lens) som metoden ibland kallas beroende på linstillverkaren, är en ... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins

fr. 24 500 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Refractive Lens Exchange (RLE), eller Clear Lens Extraction (CLE) som man också kan kalla det, är en metod för korrigering av närsynthet, lå... Läs mer

• Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins

fr. 16 900 kr per öga (studentrabatt 1500kr per öga)

Vägbeskrivning

Capio Medocular finner du på Djäknegatan 14 i Malmö. Från Centralstation kan du promenera till kliniken längs Prostgatan och Mäster Nilsgatan som övergår i Djäknegatan.

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• 11:00 - 03 nov, 2016

• 11:07 - 27 maj, 2015 skrev:

Jag har opererat båda ögonen för gråstarr. Suverän personal och fantastiskt omhändertagande. Jag är supernöjd och har ingenting att anmärka på. Jag rekommenderar verkligen denna klinik.

• Dalens vårdcentral Tack för all hjälp jag fick idag när jag svimmade, noggrann undersökning av Eva Collin med en stab av underbara människor som hjälpte mig - Anna- Christina Liljekvist
    • Rosa Gynekologmottagning Det är rent och trevlig personal. - Lina
    • Tranebergs vårdcentral Jag är nöjd med allt.... vänlig och inlyssnande personal ! Jag är trygg där! Det räcker för mig! - Anna Dahlin
    • Zebrakliniken Mycket nöjd! - Urban Aspén
    • Capio Vårdcentral Ringen Underbar personal som verkligen lyssnar och visar engagemang. Snabba med tider dessutom. - Elisabeth