• 010 - 888 54 07

Gasverksgatan 3A, 1 trappa, Lund - Visa på karta

• Måndag - Torsdag 08:15 - 16:30 Tidbokning krävs
  • Tidbokning krävs

Hörapparater

Audika i Lund erbjuder utprovning och anpassning av hörapparater.

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta för personer med hörselnedsättning.

Det finns många olika typer av hörapparater för att kunna tillgodose olika sorters hörselnedsättningar. Vi på Audika erbjuder ett brett sortiment av hörapparater i alla prisklasser.

Prova ut hörapparat

Om du bestämmer dig för att prova ut en hörapparat rekommenderar vår audionom en modell som är lämplig för dina behov och din livssituation. Vid ditt andra besök anpassas hörapparaten efter din hörsel. Du får ta med den hem och prova i 30 dagar för att se om den passar dig. Vid ditt tredje besök utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Att prova ut en hörapparat ur regionens sortiment kostar 1 000 kr som är regionens utprovningsavgift. Om du väljer att köpa en hörapparat ur Audikas privata sortiment får du en hörselcheck (rekvisition) på 1 800 kr per hörapparat som du kan utnyttja för delar av kostnaden. Även i detta fall betalar du utprovningsavgift på 1 000 kr men återbetalas av Audika vid eventuell retur om du köpt hörapparat ur det privata sortimentet.

Moderna hjälpmedel

Utvecklingen av hörapparater och andra hörselhjälpmedel har gått mycket snabbt de senaste åren. Idag finns det väldigt smarta hörapparater som exempelvis kan kopplas direkt till moderna telefoner (iPhone), tv och dörrklockor. Med den senaste tekniken minskas ansträngningen för hjärnan och du får hjälp att fokusera på de ljud du vill höra, samtidigt som störande ljud effektivt dämpas. De moderna hörapparaterna ger även en ljudbild som är så ”verklig” som möjligt.

Kontakta oss gärna om du har frågor om hörapparater!

Informationen uppdaterades 16 mars 2020 av Vården.se

Om Audika Lund

4,9

Välkommen till Audika i Lund!

Vi är experter på hörsel. Hos oss arbetar legitimerade audionomer med målet att du ska höra så bra som möjligt. Audika Lund ligger på Gasverksgatan 3A mellan Stadsparken och järnvägsstationen. Vi ligger på promenadavstånd från Lunds Centralstation och ett flertal bussar stannar på närliggande gator (buss 2, 4, 5 och 139).

Vad kan vi hjälpa dig med?

Audika i Lund erbjuder hörselundersökningar samt utprovning och service av hörapparater och andra hörselhjälpmedel. Du som behöver höra bra på jobbet kan även få hjälp med arbetsplatsanpassningar och formgjutna hörselskydd.

Vi arbetar på uppdrag av Region Skåne med utprovning av hörapparater vid så kallad primär hörselrehabilitering. Du behöver ingen remiss för att komma till oss och hörselundersökningen kostar 200 kr (frikort gäller).

Primär hörselrehabilitering är en del av ”Vårdval hörsel” som innebär att regionen ger privata kliniker i uppdrag att utföra hörselvård. I Skåne finns även ”Det firare valet” som innebär att du kan välja att prova ut hörselhjälpmedel ur Audikas privata sortiment och använda en så kallad hörselcheck (rekvisition) för delar av kostnaden.

Om Audika

Prova i lugn och ro

Oavsett om du väljer hörapparat ur Region Skånes sortiment eller köper hörapparat ur Audikas privata sortiment får du 30 dagars provperiod så att du har tid att prova och vänja dig vid hjälpmedlen. Dessutom har du 3 års reklamationsrätt.

Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 16 mars 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Audika Lund

Hörseltest hos Audika Lund

Upplever du nedsatt hörsel och behöver hjälp av hörselhjälpmedel är första steget att boka en tid för ett hörseltest hos en av våra legitime...

Hörapparater hos Audika Lund

Audika i Lund erbjuder utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som fö...

Batterier till hörapparater hos Audika Lund

Idag drivs alla hörapparater av batterier. Hos oss kan du köpa batterier till de flesta hörapparater och du kan även köpa batterier i vår we...

Hörseltest online hos Audika Lund

Är du nyfiken på att veta hur bra du egentligen hör? Då kan du göra Audikas hörseltest online, för att få en första indikation på om du behö...

Karta - Gasverksgatan 3A, 1 trappa, Lund

4,9

09:02 - 26 apr, 2019 skrev:

09:02 - 26 apr, 2019 skrev:

09:01 - 26 apr, 2019 skrev:

09:00 - 26 apr, 2019 skrev:

Bra mottagande och service.

• Fråga ställd 21:30 20 nov 2017

Hur mkt kostar undersökning respektive apparat jfrt med om jag går till lasarettet

Audika Lund svarar:

Hej Anita,

Audika driver ett antal privata hörselkliniker inom Region Skåne som arbetare på uppdrag av Regionen. Hörselundersökningen kostar 200 kr och frikort gäller. Om du sedan går vidare och provar ut en hörapparat finns lite olika alternativ, du kan välja hörapparat från Region Skånes sortiment och ur Audikas privata sortiment. Väljer du hörapparat ur Region Skånes sortiment betalar du 1000 kr för att prova ut hörapparaten. Väljer du att prova ut hörapparat ur Audikas sortiment (det fria valet) får du en hörselcheck (rekvisition) på 1 800 kr per hörapparat av regionen. Om den hörapparat du väljer kostar mer, betalar du mellanskillnaden. Regionens avgift på 1 000 kr betalas även vid val av hörapparat ur Audikas sortiment. Du får gärna kontakta vår kundservice för mer information på 0200 - 11 14 50. Du kan läsa vad som gäller om du väljer att gå en vårdgivare inom Region Skåne här: https://horsellinjen.se/hitta-horselvard/skane/#vuxen,horselundersokning-och-skaffa-horapparater

Med vänlig hälsning, Audika