Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Linköping

Brigadgatan 26, Linköping - Visa på karta

• Måndag - Onsdag 08:00 - 12:00

Hälsokontroll man

En omfattande hälsokontroll för män

Den omfattande hälsokontrollen för män är särskilt inriktad på att veta mer om ditt hälsotillstånd när det gäller vitaminer och mineraler, njurfunktion, kolesterol, prostata och testosteron.

1. Blodstatus - om man är ofta trött, yr eller andfådd kan det bero på blodbrist. Detta analyseras med dessa prover.
  2. Hjärta/kärl - man undersöker blodets fett- eller sockernivåer för att få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  3. Njurfunktion - om man har symtom såsom illamående, svullnad, högt blodtryck, eller trötthet, undersöker man ifall du har sämre njurfunktion.
  4. Leverfunktion - levern har bland annat som uppgift att filtrera blodet som kommer från tarmen. Man tittar på leverfunktionen för att se om levern fungerar som den ska.
  5. B-celler - man analyserar de vita blodkropparna för att få en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  6. Prostataprov/Testosteron - man tittar på testosteron samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) för att testa prostatan. Har man prostatacancer kan PSA-nivån förhöjas.
  7. Vitaminer/mineraler - vi gör en analys av vitaminer och mineraler i din kropp.
  8. Sköldkörtel - sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Man analyserar om det finns en eventuell sköldkörtelrubbning.
  9. Inflammation - här mäter man för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  10. Blodsocker - nivån på ditt blodsocker mäts för att tidigt kunna se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.

Kommentar av en legitimerad specialistläkare

När du ska göra en hälsoundersökning hos Svensk Provtagning Linköping blir du ombedd att fylla i en webbenkät. Den ligger till grund för uppfattningen om din hälsa. Sedan lämnar du in dina prover på Brigadgatan. Dina resultat hamnar i din digitala journal efter några dagar, tillsammans med en expertkommentar från en legitimerad specialistläkare. Hen förklarar mer om vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd. Du får även förslag av läkaren på hur du kan förbättra dina värden ifall det behövs.

Viktig information innan du lämnar dina prov på Brigadgatan

• Glöm inte giltig legitimation.
  • Sikta på att lämna provet innan klockan 10:00.
  • Träna inte före provtagningen.
  • Ta provet på fastande mage, det vill säga att du inte äter något 10-12 timmar innan provtagningen. Du kan däremot dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.

Tänk på detta dagen innan:

• Ät inte fet mat.
  • Drick inte alkohol.
  • Ta inte järnmedicin.

Lämna inte prover om något av detta stämmer in på dig:

• Du tar medicin med NSAID-preparat.
  • Du har tagit Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln några timmar precis innan provtagningen.
  • Du har eller har nyss haft en pågående infektion eller antibiotikabehandling.

Få en omfattande bild av din hälsa redan idag genom att göra en hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Linköping!

Informationen uppdaterades 27 april 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Linköping

Välkommen till Svensk Provtagning Linköping!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Brigadgatan i Linköping. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Vad erbjuder vi för typer av hälsokontroller?

Hos oss på Svensk Provtagning hittar du ett antal olika hälsokontroller, som fokuserar på lite olika tester, beroende på vad du vill få reda på. Några exempel på hälsokontroller som vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest

Läs mer om och beställ våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Linköping ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Linköping finns på Brigadgatan och drivs av Cordinator Medical Service Linköping.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Linköping!

Informationen uppdaterades 27 april 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Linköping

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Linköping

Hos Svensk Provtagning Linköping kan du få en heltäckande bild av din hälsa genom att göra vår mest omfattande hälsokontroll - Hälsokontroll...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Linköping

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Linköping

Hos Svensk Provtagning Linköping kan man göra specifika hälsokontroller för män i alla åldrar. En omfattande hälsokontroll för män De...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping

Skaffa en bra överblick av din allmänna hälsa genom att göra just en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping. Vad kan du se...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Linköping

Hos oss på Svensk Provtagning Linköping kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gravid. Vid ...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Linköping

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Linköping

Sköldkörteln har en mycket viktig funktion i kroppen och när den är ur balans kan den ge många och varierande besvär. Därför är det viktigt ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Linköping

Hos Svensk Provtagning Linköping är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt P...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Linköping

Har du ont i dina muskler och leder? Funderar du på vad som kan ligga bakom? Vår hälsokontroll för ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtag...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Linköping

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Karta - Brigadgatan 26, Linköping