Boka här

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Linköping

Brigadgatan 26, Linköping - Visa på karta

• Måndag - Onsdag 08:00 - 12:00

Hälsokontroll premium

Hos Svensk Provtagning Linköping kan du få en heltäckande bild av din hälsa genom att göra vår mest omfattande hälsokontroll - Hälsokontroll Premium.

Den största hälsokontrollen vi erbjuder

Hälsokontroll Premium är en heltäckande hälsoundersökning som analyserar elva olika områden som är viktiga för din hälsa. Testet innefattar 52 analyter så att du ska få en så bra bild som möjligt om hur du mår på insidan. Då mäter vi detta:

1. Blodstatus. Vi tittar på om du har blodbrist, eftersom det kan förklara om du ofta är trött, yr eller andfådd.
  2. Vitaminer och mineraler. Vi undersöker vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  3. B-celler. Vi analyserar de vita blodkropparna, då får vi veta mer om immunförsvarets funktion och status.
  4. Hjärta och kärl. Vi tittar på blodets fett- eller sockernivåer. Då kan vi få en indikation på om du löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  5. Inflammation. Vi mäter för att se ifall du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  6. Njurfunktion. Vi undersöker hur din njurfunktion fungerar.
  7. Enzymer. Vi analyserar enzymerna, speciella proteiner som agerar katalysatorer i många av kroppens inre processer, till exempel omvandlingen av socker till energi.
  8. Leverfunktion. Vi undersöker din leverfunktion.
  9. Prostata/testosteron. Vi undersöker nivåer av testosteron hos dig samt nivåer av PSA (prostataspecifik antigen).
  10. Blodsocker. Vi mäter nivån på ditt blodsocker.
  11. Sköldkörtel. Vi undersöker om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  12. Hälsokontroll Premium är det största testet Svensk Provtagning Linköping erbjuder. Innan du ska lämna dina blodprover på Brigadgatan, kan det därför vara bra att veta att det behövs mer blod från dig för att analysera alla 52 analyter. I praktiken innebär det för dig att du kommer att lämna blod i fler rör än vid våra mindre hälsotester.

Provsvar kompletteras med uttalanden från läkare

Det kan ta 5-7 dagar innan du får provsvaren i din digitala journal. Detta då den omfattar många fler analyter än de mindre hälsokontrollerna. Tillsammans med dina provsvar får du en förklaring av en legitimerad specialistläkare som beskriver vad värdena innebär för dig. Läkaren kan även föreslå vad du kan göra för att förbättra dina värden.

Vad ska jag tänka på när jag lämnar prov för hälsokontroll premium?

• Ta med giltig legitimation till provtagningsenheten på Brigadgatan.
  • Ta helst provet innan klockan 10:00.
  • Undvik att träna innan provtagningen.
  • Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och att dricka alkohol dagen innan.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan.

Tänk på att du inte kan göra en provtagning om du:

• Tar medicin med NSAID-preparat.
  • Tar Levaxin/annan medicin för sköldkörteln timmarna precis innan provtagningen.
  • Har/nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Om du vill få en så bra översikt som möjligt över din hälsa, rekommenderar vi Hälsokontroll Premium. Beställ den hos Svensk Provtagning Linköping redan idag!

Informationen uppdaterades 16 november 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Linköping

Välkommen till Svensk Provtagning Linköping!

Få en inblick i hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Brigadgatan i Linköping. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i en digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

Vad erbjuder vi för typer av hälsokontroller?

Hos oss på Svensk Provtagning hittar du ett antal olika hälsokontroller, som fokuserar på lite olika tester, beroende på vad du vill få reda på. Några exempel på hälsokontroller som vi erbjuder är:

• Allmän hälsokontroll
  • Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest

Läs mer om och beställ våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Linköping ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Linköping finns på Brigadgatan och drivs av Cordinator Medical Service Linköping.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Linköping!

Informationen uppdaterades 16 november 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Linköping

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Linköping

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Linköping

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Linköping

Hos Svensk Provtagning Linköping kan man göra specifika hälsokontroller för män i alla åldrar. En omfattande hälsokontroll för män De...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping

Skaffa en bra överblick av din allmänna hälsa genom att göra just en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Linköping. Vad kan du se...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Linköping

Hos oss på Svensk Provtagning Linköping kan du göra ett omfattande graviditetstest, för att med stor säkerhet bekräfta om du är gravid. Vid ...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Linköping

Vill du veta om du lider av någon vitaminbrist och borde se över din kost, eller kanske ta tillskott? Då kan du göra ett test fokuserat på v...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Linköping

Sköldkörteln har en mycket viktig funktion i kroppen och när den är ur balans kan den ge många och varierande besvär. Därför är det viktigt ...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Linköping

Hos Svensk Provtagning Linköping är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt P...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Linköping

Har du ont i dina muskler och leder? Funderar du på vad som kan ligga bakom? Vår hälsokontroll för ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtag...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Linköping

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Karta - Brigadgatan 26, Linköping