Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Lidköping

Mellbygatan 11-15, Lidköping - Visa på karta

Hälsokontroll man

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidköping. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ge dig som man en översikt av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för män

Svensk Provtagning Lidköping erbjuder en omfattande hälsokontroll som är specifikt riktad till män. Du kan få en bra bild av ditt hälsotillstånd genom att titta om områden som är viktig inom manlig hälsa: vitaminer och mineraler, njurfunktion, kolesterol, prostata och testosteron.

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd, kan det vara en god idé att mäta ifall du har kanske har blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att mäta blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Sämre njurfunktion märks av genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. De vita blodkropparna analyseras för att ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Prostataprov/Testosteron. Här mäts testosteronnivåer samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) som testar prostatan.
  • Vitaminer/mineraler. En analys av vitaminer och mineraler i din kropp görs.
  • Sköldkörtel. Sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Man analyserar för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation. Vi kan mäta för att se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker. Du kan tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes genom att mäta nivån på ditt blodsocker.

Dina provsvar kompletteras med läkarkommentar

Efter att du lämnat ditt blodprov på Mellbygatan så tar det några dagar innan dina provsvar finns i din digitala journal. Du meddelas genom mejl och SMS. Utöver dina provsvar får du även en kommentar från en legitimerad specialistläkare som förklarar vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd, och hur du kan förbättra dem om det behövs.

Praktisk information när du ska lämna prover för hälsokontroll man

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Lidköping på Mellbygatan så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • är inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan:

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflammatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Gör en särskild hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Lidköping för att veta mer om din hälsa!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Lidköping

Välkommen till Svensk Provtagning Lidköping!

Svensk Provtagning Lidköping är den hälsotjänsten som gör det enkelt att boka skräddarsydda hälsokontroller online. Med våra tester får du snabbt och tydligt en bild av din hälsa och dina värden, som kan hjälpa dig ta beslut för din kropp och livsstil.

Det är smidigt att beställa sin hälsokontroll online. Efter det behöver du bara lämna dina prover fysiskt på vårt provtagningsställe på Mellbygatan i Lidköping. Provsvaren och din hälsodata hamnar sedan i en digital journal tillsammans med förklarande kommentarer från en legitimerad specialistläkare.

Vårt utbud av hälsokontroller

Vi på Svensk Provtagning Lidköping erbjuder många olika hälsokontroller, beroende på vad det är du vill testa:

• Allmän hälsokontroll
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Läs gärna mer om våra hälsokontroller under fliken behandlingar!

Därför är det bra att göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidköping!

Ett blodprov är ett väldigt enkelt sätt att snabbt få en indikation på hur dina värden ser ut och om du ligger i riskzonen för några sjukdomar. Många av oss har avvikande värden utan att veta om det, så genom en hälsokontroll kan du få behandling i ett tidigt skede, om det till exempel visar sig att du till riskerar hjärt- kärlsjukdom eller diabetes. Utifrån dina provsvar kan du också justera din kost och dina levnadsvanor till det bättre, så att du har förutsättningar att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidköping

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Lidköping ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina prover på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Lidköping finns på Mellbygatan och drivs av Lidköping Provtagning, Unilabs.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in i med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Lidköping!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Lidköping

Covid-19 Antikroppstest hos Svensk Provtagning Lidköping

Testa om du har haft covid-19 Nu erbjuder vi på Svensk Provtagning Lidköping ett antikroppstest för Covid-19. Detta test visar om du haft...

Hälsokontroll premium hos Svensk Provtagning Lidköping

Hos Svensk Provtagning Lidköping erbjuder vi Hälsokontroll Premium. Det är den mest omfattande analysen och där tittar vi på hela din hälsa....

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Lidköping

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidköping. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Lidköping

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidköping

Vill du enkelt få en överblick av ditt hälsotillstånd? Då kan du göra en allmän hälsokontroll hos oss på Svensk Provtagning Lidköping! De...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Lidköping

Hos Svensk Provtagning Lidköping kan du beställa ett omfattande graviditetstest (Graviditetstest stort), som kan vara bra för dig som misstä...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Lidköping

För att vi ska må så bra som möjligt är det viktigt att vi får i oss alla vitaminer vi behöver, men ibland kan man ha en brist utan att veta...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Lidköping

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Lidköping

För män som vill testa sitt PSA-värde går det att beställa ett prostatatest hos Svensk Provtagning Lidköping. Ett prostatatest kan vara bra ...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Lidköping

Upplever du värk i muskler och leder och funderar på vad som kan ligga bakom? Hos Svensk Provtagning Lidköping kan du genom vår hälsokontrol...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Lidköping

Vad vi äter spelar stor roll för hur vi mår, och ibland är det svårt att veta om vi verkligen får i oss allt vi behöver. Med hjälp av en häl...

Karta - Mellbygatan 11-15, Lidköping