Boka här

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Lidingö

Lejonstigen 4, Lidingö - Visa på karta

• Lunchstängt 12:00-13:00

Hälsokontroll kost

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk Provtagning Lidingö erbjuda dig en hälsokontroll fokuserad på kost!

Därför är kosten viktig

Vad vi äter spelar stor roll för vår hälsa och många av de mineraler och vitaminer som kroppen behöver för att fungera kommer från kosten. Om vi inte får i oss det vi behöver riskerar vi drabbas av brister, vilket kan ge en rad olika symtom. Både D-vitaminbrist och magnesiumbrist kan till exempel ge symtom som trötthet och muskelsvaghet, men man kan också ha brister utan att man märker av det. Därför är det viktigt att testa sig.

Det här kontrollerar Svensk Provtagning Lidingö

I vår mest omfattande hälsokontroll för kost (Vegan och vegetariskt kostpaket) tittar vi på sex stycken viktiga områden, för att ta reda på om du har några tecken på brister.

• Blodstatus - Det här testet visar om du lider av blodbrist, och ger en indikation på hur ditt immunförsvar fungerar.
  • Hjärta / Kärl - Ger insikter om blodets fett- och sockernivåer, och om du löper ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Njurfunktion - Det är viktigt att njurarna fungerar som de ska, då de t.ex. filtrerar blodet, producerar urin och reglerar blodtrycket.
  • Blodsocker - Genom att regelbundet kontrollera nivån av blodsocker i blodet kan du tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla diabetes typ 2.
  • Vitaminer / mineraler - Det är viktigt att vi får i oss lagom mängder av vitaminer och mineraler genom en varierad kost.
  • Sköldkörtel - Sköldkörteln fyller en viktig funktion med att reglera ämnesomsättningen i kroppen, och om den är över- eller underaktiv kan det ge många olika symtom.

Få reda på om du behöver justera kosten

När du har lämnat dina provsvar hos Svensk Provtagning Lidingö får du vänta några dagar innan du får dina provsvar. Det kan variera lite hur lång tid det tar, men för det allra mesta har du svaren inom 1-2 dagar. Tillsammans med svaren får du också en kommentar från en legitimerad läkare. Det hjälper dig få en tydligare bild av dina resultat, vad som påverkar dem och vad du eventuellt behöver göra för att förbättra dina värden.

Praktisk information när du ska lämna prover för hälsokontroll kost

Innan du ska lämna dina blodprover hos Svensk Provtagning Lidingö på Lejonstigen 4 så är det bra att tänka på följande:

• du måste uppvisa giltig legitimation på provtagningsenheten.
  • försök att lämna provet innan kl 10:00.
  • undvik träning precis innan du ska lämna provet.
  • är inte något 10-12 timmar innan provtagningen. Att dricka vatten, svart kaffe eller te utan tillsatser av mjölk eller socker funkar.

Att tänka på dagen innan:

• undvik fet mat och alkohol.
  • ta inte järnmedicin.
  • ta inte Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln timmarna innan provtagningen.

Gör inte en provtagning om du:

• medicineras med NSAID-preparat (alltså antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol).
  • har eller nyss har haft en pågående antibiotikabehandling eller infektion.

Välkommen att göra en hälsokontroll för kost hos oss på Svensk Provtagning Lidingö!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Lidingö

Välkommen till Svensk Provtagning Lidingö!

Få en inblick på hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Lejonstigen 4 på Lidingö. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

De här hälsokontrollerna kan du boka hos oss

Vi kan erbjuda många olika typer av hälsokontroller. Några av dessa är:

• Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du hittar all information om de olika hälsokontrollerna under fliken behandlingar!

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Lidingö ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Lidingö finns på Lejonstigen 4 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Lidingö!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Lidingö

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö erbjuder vi Hälsokontroll Premium. Det är den mest omfattande analysen och där tittar vi på hela din hälsa. ...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Lidingö

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för a...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Lidingö

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan g...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö

Skaffa en bra överblick av din allmänna hälsa genom att göra just en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vad kan du se i...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö erbjuder vi ett omfattande graviditetstest, för dig som vill bekräfta din graviditet och få en bild av din hä...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Lidingö

Misstänker du att du lider av någon vitaminbrist? Få svar på dina fråga genom att beställa ett test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Lidingö

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt PSA...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Lidingö

Vi på Svensk Provtagning Lidingö erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underliggand...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Lidingö

Karta - Lejonstigen 4, Lidingö