Boka här

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Lidingö

Lejonstigen 4, Lidingö - Visa på karta

• Lunchstängt 12:00-13:00

Hälsokontroll man

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan ge dig som man en översikt av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för män

Svensk Provtagning Lidingö erbjuder en omfattande hälsokontroll som är specifikt riktad till män. Du kan få en bra bild av ditt hälsotillstånd genom att titta om områden som är viktig inom manlig hälsa: vitaminer och mineraler, njurfunktion, kolesterol, prostata och testosteron.

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd, kan det vara en god idé att mäta ifall du har kanske har blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan se om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att mäta blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Sämre njurfunktion märks av genom symtom som illamående, svullnad och högt blodtryck. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Leverns uppgift är bland annat att filtrera blodet som kommer från tarmen. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. De vita blodkropparna analyseras för att ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Prostataprov/Testosteron. Här mäts testosteronnivåer samt nivån av PSA (prostataspecifik antigen) som testar prostatan.
  • Vitaminer/mineraler. En analys av vitaminer och mineraler i din kropp görs.
  • Sköldkörtel. Sköldkörteln är ansvarig för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Man analyserar för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Inflammation. Vi kan mäta för att se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.
  • Blodsocker. Du kan tidigt se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes genom att mäta nivån på ditt blodsocker.

Dina provsvar kompletteras med läkarkommentar

Efter att du lämnat ditt blodprov på Lejonstigen 4 så tar det några dagar innan dina provsvar finns i din digitala journal. Du meddelas genom mejl och SMS. Utöver dina provsvar får du även en kommentar från en legitimerad specialistläkare som förklarar vad värdena innebär för ditt allmänna hälsotillstånd, och hur du kan förbättra dem om det behövs.

Att tänka på innan man lämnar prov för hälsokontroll man

Ta med dig giltig legitimation till provtagningsenheten på Lejonstigen 4. Vi rekommenderar att man helst tar provet innan klockan 10:00. Dessutom kan det vara bra att undvika träning innan provtagningen, eftersom det kan påverka analysen. Några andra saker som är bra att ha i åtanke:

• Fasta innan du gör provet, det vill säga att du inte äter 10-12 timmar innan provtagningen. Det går bra att dricka vatten, svart kaffe, eller te utan tillsatser av socker eller mjölk.
  • Undvik att äta fet mat och dricka alkohol dagen innan din provtagning.
  • Ta inte järnmedicin dagen innan provtagningen.
  • Om du medicineras med NSAID-preparat (det vill säga antiinflamatoriska medel samt lättare värk- och febernedsättande medel, förutom paracetamol), så kan inte en analys göras.
  • Om du tar Levaxin eller annan medicin för sköldkörteln, tänk på att inte ta dem timmarna innan provtagningen.
  • Har du en pågående antibiotikabehandling eller infektion, eller om något av dem alldeles nyss avslutats, bör du inte göra en provtagning.

Gör en särskild hälsokontroll för män hos Svensk Provtagning Lidingö för att veta mer om din hälsa!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Lidingö

Välkommen till Svensk Provtagning Lidingö!

Få en inblick på hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Lejonstigen 4 på Lidingö. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

De här hälsokontrollerna kan du boka hos oss

Vi kan erbjuda många olika typer av hälsokontroller. Några av dessa är:

• Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du hittar all information om de olika hälsokontrollerna under fliken behandlingar!

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Lidingö ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Lidingö finns på Lejonstigen 4 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Lidingö!

Informationen uppdaterades 02 juli 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Lidingö

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö erbjuder vi Hälsokontroll Premium. Det är den mest omfattande analysen och där tittar vi på hela din hälsa. ...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Lidingö

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för a...

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Lidingö

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö

Skaffa en bra överblick av din allmänna hälsa genom att göra just en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vad kan du se i...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö erbjuder vi ett omfattande graviditetstest, för dig som vill bekräfta din graviditet och få en bild av din hä...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Lidingö

Misstänker du att du lider av någon vitaminbrist? Få svar på dina fråga genom att beställa ett test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Lidingö

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt PSA...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Lidingö

Vi på Svensk Provtagning Lidingö erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underliggand...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Lidingö

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Karta - Lejonstigen 4, Lidingö