Boka här

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Lidingö

Lejonstigen 4, Lidingö - Visa på karta

• Lunchstängt 12:00-13:00

Hälsokontroll kvinna

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för kvinnor för att ge dig som kvinna en bra bild av din hälsa.

Gör vår omfattande kontroll för kvinnor

Denna hälsokontroll är särskilt framtagen för kvinnor och analyserar flera områden såsom blodkroppar, kolesterol, blodsocker och sköldkörteln. Främst tittar vi på nio hälsoområden som påverkar kvinnor:

• Blodstatus. Om du ofta är trött, yr eller andfådd kan det vara bra att mäta ifall du har en potentiell blodbrist.
  • Hjärta och kärl. Du kan få en indikation på om du eventuellt löper större risk för hjärt- och kärlsjukdomar genom att analysera blodets fett- eller sockernivåer.
  • Njurfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur dina njurar mår.
  • Leverfunktion. Vi analyserar de analyter som visar hur din lever mår.
  • B-celler. En analys av dina vita blodkroppar kan ge en indikation på immunförsvarets funktion och status.
  • Sköldkörtel. Denna ansvarar för att kontrollera ämnesomsättningen i kroppen. Analysen görs för att se om du har en eventuell sköldkörtelrubbning.
  • Vitaminer/mineraler. En analys görs av vitaminerna och mineralerna i din kropp.
  • Blodsocker. Nivån på ditt blodsocker mäts så att du tidigt kan se tecken på om du är på väg att utveckla typ-2 diabetes.
  • Inflammation. Denna analys kan se om du har en tillfällig inflammation eller infektion i kroppen.

Provsvaren kompletteras med kommentar från läkare

Innan du ska göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö får du fylla i en webbenkät, som kommer att till grund för uppfattningen om din hälsa. Därefter lämnar du dina blodprover på Lejonstigen 4. Du meddelas på mejl och sms när dina provsvar finns inlagda i din digitala journal. Oftast tar det några dagar. I samband med provsvaren får du också en kommentar från en legitimerad specialistläkare. Detta är så att du ska förstå vad dina värden betyder och vad du kan göra ifall du behöver förbättra dem.

Att tänka på innan testet

Innan du genomför din provtagning finns det några saker du behöver tänka på. När du kommer till provtagningsenheten på Lejonstigen 4 behöver du ha med dig giltig legitimation och vi rekommenderar att du tar provet innan kl 10. Provet ska tas på fastande mage. Det innebär att du inte får äta något 10-12 timmar innan provtagningen (vatten och kaffe/te utan tillsatt socker och mjölk går bra).

Dagen innan provtagningen bör du undvika:

• Träning
  • Fet mat och alkohol
  • Järnmedicin
  • Levaxin
  • Medicinering med NSAID-preparat

Provtagningen bör inte genomföras vid pågående eller nyss avslutad antibiotikabehandling.

Vill du veta hur bra din hälsa är? Beställ då hälsokontrollen för kvinnor hos Svensk Provtagning Lidingö!

Informationen uppdaterades 16 november 2020 av Vården.se

Om Svensk Provtagning Lidingö

Välkommen till Svensk Provtagning Lidingö!

Få en inblick på hur du mår på insidan genom en skräddarsydd hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi är en digital hälsotjänst som kan hjälpa dig som vill veta mer om din hälsa. Med våra hälsokontroller får du snabbt en indikation på dina värden och får insikt om det är något i din livsstil du borde förändra.

Det är smidigt att göra din hälsokontroll online. Det enda du behöver göra att lämna ett blodprov på vårt provtagningsställe på Lejonstigen 4 på Lidingö. Du kan boka enkelt på nätet och dina provsvar hamnar sedan i digital journal tillsammans med kommentarer från en legitimerad läkare om vad resultaten i praktiken betyder för dig.

De här hälsokontrollerna kan du boka hos oss

Vi kan erbjuda många olika typer av hälsokontroller. Några av dessa är:

• Graviditetstest
  • Test för vitaminbrist
  • Hälsokontroll sköldkörtel
  • Prostatatest
  • Hälsokontroll kvinna
  • Hälsokontroll man
  • Hälsokontroll premium
  • Hälsokontroll kost

Du hittar all information om de olika hälsokontrollerna under fliken behandlingar!

Varför ska jag göra en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö?

Många har avvikande värden utan att vara medvetna om det. Ett blodprov är ett enkelt och smidigt sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och om du kan ligga i riskzonen för några sjukdomar, exempelvis hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes. Tidig upptäckt av dessa indikatorer gör att du kan få behandling i ett tidigt skede och motverka framtida hälsoproblem. Om du kombinerar din hälsokontroll med bra kost och hälsosamma levnadsvanor har du bra förutsättningar för att må riktigt bra, riktigt länge!

Så här gör du en hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö

1. Du loggar in med Mobilt BankID eller BankID via din mobil eller dator på den hälsokontroll du vill beställa.
  2. Om du beställer din hälsokontroll på en vardag brukar Svensk Provtagning Lidingö ge dig en remiss för provtagning samma dag. Den är giltig i tre månader.
  3. Du lämnar sedan dina blodprov(er) på det provtagningsställe du har valt. Du kan välja bland flera; Svensk Provtagning samarbetar med aktörer i hela Sverige. Svensk Provtagning Lidingö finns på Lejonstigen 4 och drivs av Karolinska Universitetslaboratoriet.
  4. Du får sedan ett meddelande av oss när dina provsvar finns tillgängliga i din digitala journal. Det brukar ta cirka 1-2 dagar efter att du lämnat proverna. Ibland kan det ta något längre beroende på omfattningen av hälsokontrollen.
  5. Se all din hälsodata enkelt i din digitala journal, som du loggar in med Mobilt BankID eller vanlig BankID. Tillsammans med dina provsvar får du också utförliga kommentarer av en legitimerad specialistläkare.

Nyfiken på hur du mår på insidan? Hitta din hälsokontroll redan idag hos Svensk Provtagning Lidingö!

Informationen uppdaterades 16 november 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Svensk Provtagning Lidingö

Hälsokontroll Premium hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö erbjuder vi Hälsokontroll Premium. Det är den mest omfattande analysen och där tittar vi på hela din hälsa. ...

Hälsokontroll kvinna hos Svensk Provtagning Lidingö

Hälsokontroll man hos Svensk Provtagning Lidingö

Du kan göra en riktad hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vi har bland annat en hälsokontroll specifikt utformad för män som kan g...

Allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö

Skaffa en bra överblick av din allmänna hälsa genom att göra just en allmän hälsokontroll hos Svensk Provtagning Lidingö. Vad kan du se i...

Graviditetstest hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö erbjuder vi ett omfattande graviditetstest, för dig som vill bekräfta din graviditet och få en bild av din hä...

Test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning Lidingö

Misstänker du att du lider av någon vitaminbrist? Få svar på dina fråga genom att beställa ett test för vitaminbrist hos Svensk Provtagning ...

Hälsokontroll sköldkörtel hos Svensk Provtagning Lidingö

Sköldkörteln har en viktig funktion i din kropp. När den är ur balans kan det orsaka en rad olika symtom. Därför kan det vara bra att göra e...

Prostatatest hos Svensk Provtagning Lidingö

Hos Svensk Provtagning Lidingö är det möjligt att beställa ett prostatatest, för de som vill undersöka sin prostata. Genom att mäta sitt PSA...

Hälsokontroll ledvärk och muskelvärk hos Svensk Provtagning Lidingö

Vi på Svensk Provtagning Lidingö erbjuder en hälsokontroll specifikt utformad för led- och muskelvärk. Den kan hjälpa dig hitta underliggand...

Hälsokontroll kost hos Svensk Provtagning Lidingö

Har du funderat på om du verkligen får i dig allt du behöver via kosten, eller misstänker du att du kan ha någon brist? Då kan vi på Svensk ...

Karta - Lejonstigen 4, Lidingö