Ultraljud för gravida hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen i Stockholm

Sankt Eriksgatan 44, Stockholm - Visa på karta

Ultraljud för gravida

Olika ultraljud och undersökningar

Hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen utför vi olika typer av ultraljud och undersökningar under graviditeten:

• Ultraljud i tidig graviditet
  • KUB
  • Rutinmässigt ultraljud (RUL)
  • Utvidgat/riktat ultraljud
  • Viktskattning
  • Blodflödesmätning

Hur fungerar ultraljud?

Ultraljudsdiagnostik bygger på att högfrekvent ljud reflekteras av kroppens vävnader och omvandlas till bilder – precis som ekolod. Ljudet sänds ut och fångas upp av en så kallad transducer som sätts mot bukväggen eller förs in i slidan. Till skillnad från röntgenstrålning finns inga hälsofaror förknippade med medicinskt ultraljud.

Ultraljud i tidig graviditet

Vid den här ultraljudsundersökningen kan vi bedöma om fostret lever. Vi kan även bedöma graviditetslängden på ett mer träffsäkert sätt än med hjälp av datum för senaste menstruation, genom att mäta fostret.

Man kan också göra en bedömning av sannolikheten för kromosomavvikelse hos fostret (KUB).

Rutinmässigt ultraljud

Alla gravida i Sverige erbjuds en ultraljudsundersökning mellan graviditetsvecka 18-20. Undersökningen är frivillig och har flera syften:

• Beräkna förväntad förlossningsdag. Det är viktigt att veta senare i graviditeten om man noterar att barnet växer dåligt, förlossningen startar för tidigt eller inte kommer igång som man förväntat sig.
  • Kontrollera moderkakans läge.
  • Se om det är fler än ett foster.
  • Granska fostrets anatomi för att diagnosticera eventuella missbildningar.

Utvidgat/riktat ultraljud

Riktat ultraljud betyder att man fokuserar på ett visst organ hos fostret och kvinnor med högre risk för någon typ av skada hos fostret kan erbjudas en särskilt noggrann undersökning. Den högre risken kan till exempel bero på att man tidigare fött ett barn med missbildning, att man har en känd ärftlig sjukdom eller tar viss medicin. Riktat ultraljud kan göras när som helst under graviditeten, men oftast efter vecka 15.

Viktskattning

Fostrets vikt kan skattas med hjälp av måtten på olika kroppsdelar. Denna undersökning görs vid misstanke om avvikande fostertillväxt under graviditetens andra hälft.

Blodflödesmätning

Blodförsörjningen till fostret via navelsträngen kan bedömas med dopplerteknik som registrerar blodets hastighet. Motsvarande undersökning av blodflödet i fostrets hjärna samt i mammans livmodersartärer ger sammantaget en bild av fostrets tillgång på näring och syre. Dessa flödesmätningar kan bli aktuella om fostrets tillväxt inte följer normala värden.

Om det skulle visa sig att ditt barn har någon skada eller av andra skäl behöver medicinska omsorger kring eller efter födelsen kommer läkare vid UltraGyn att förmedla kontakt med berörda specialister.

Informationen uppdaterades 20 februari 2020 av Vården.se

Om UltraGyn Ultraljud Kungsholmen

Välkommen till UltraGyn Ultraljud Kungsholmen!

Vår nya ultraljudsmottagning ligger i samma lokaler som BB-Stockholm Family Kungsholmen. UltraGyn har vårdavtal med Stockholms läns landsting.

Graviditetsultraljud

På vår mottagning på Kungsholmen utför vi ultraljud vid graviditet. Vi är specialutbildade barnmorskor med lång erfarenhet som arbetar för bästa möjliga tillgänglighet och kvalitet tillsammans med vänligt bemötande och professionellt omhändertagande.

Tillgång till läkare med specialistkunskap i fosterdiagnostik och ultraljud inom 24 timmar. Det gör att en läkare finns tillgänglig att ta emot dig inom 24 timmar, om barnmorskan misstänker något avvikande.

Remiss eller privat?

Alla barnmorskemottagningar och förlossningskliniker i Stockholm kan skicka remiss till UltraGyn för graviditetsultraljud. Men vi gör även privata ultraljud, utan remiss. Då får du själv stå för kostnaden, se prislista nedan:

• Tidigt ultraljud 10v: 650:-
  • Tillväxt tvillingar: 1400:-
  • NIPT inkl ultraljud, remiss samt rådgivning: 5500:-
  • Digitala bilder, alt pappersbilder: 150:-

Har du frågor?

Kontakta våra mottagningar på 08-587 101 99. Telefontid måndag-torsdag 8-15, fredag 8-12. Knappval; Ultraljudsenheten. Vi använder oss av Tele-Q och du blir erbjuden en tid då vi ringer upp dig.

Du kan också kontakta oss via 1177 e-tjänster.
För mer information se respektive mottagning under http://www.praktikertjanst.se/ultragyn

Informationen uppdaterades 20 februari 2020 av Vården.se

Behandlingar hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen

Ultraljud för gravida hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen i Stockholm

Olika ultraljud och undersökningar Hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen utför vi olika typer av ultraljud och undersökningar under gravidit...

Fosterdiagnostik hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen i Stockholm

Hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen utför vi fosterdiagnostik. Det kan hjälpa blivande föräldrar att ta reda på om det finns avvikelser i ana...

NIPT-test hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen i Stockholm

Hos UltraGyn utför vi testet NIPT (Non-Invasive Prenatal Test). Testet har en stor säkerhet och kan ge besked om eventuella kromosomförändri...

KUB hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen i Stockholm

På UltraGyn Kungsholmen erbjuder vi olika typer av fosterdiagnostik med hjälp av ultraljud, till exempel KUB. Vad innebär KUB? KUB stå...

Rutinultraljud hos UltraGyn Ultraljud Kungsholmen i Stockholm

På UltraGyn Kungsholmen genomför vi rutinultraljud. Varför ultraljud? Rutinultraljudet är en frivillig undersökning som alla gravida e...

Karta - Sankt Eriksgatan 44, Stockholm