1/6
Öppet i morgon från 08:00

Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud

Sankt Eriksgatan 44, Stockholm

Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud

Välkommen till Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud!

Vår nya ultraljudsmottagning ligger i samma lokaler som BB-Stockholm Family Kungsholmen. Aleris UltraGyn har vårdavtal med Stockholms läns landsting.

Graviditetsultraljud

På vår mottagning på Kungsholmen utför vi ultraljud vid graviditet. Vi är specialutbildade barnmorskor med lång erfarenhet som arbetar för bästa möjliga tillgänglighet och kvalitet tillsammans med vänligt bemötande och professionellt omhändertagande.

Tillgång till läkare med specialistkunskap i fosterdiagnostik och ultraljud inom 24 timmar. Det gör att en läkare finns tillgänglig att ta emot dig inom 24 timmar, om barnmorskan misstänker något avvikande.

Remiss eller privat?

Alla barnmorskemottagningar och förlossningskliniker i Stockholm kan skicka remiss till Aleris UltraGyn för graviditetsultraljud. Men vi gör även privata ultraljud, utan remiss. Då får du själv stå för kostnaden, se prislista nedan:

• Tidigt ultraljud 10v: 650:-
  • Tillväxt tvillingar: 1400:-
  • NIPT inkl ultraljud, remiss samt rådgivning: 6500:-
  • Digitala bilder, alt pappersbilder: 150:-

Har du frågor?

Kontakta våra mottagningar på 08-587 101 99. Telefontid måndag-torsdag 8-15, fredag 8-12. Knappval; Ultraljudsenheten. Vi använder oss av Tele-Q och du blir erbjuden en tid då vi ringer upp dig.

Du kan också kontakta oss via 1177 e-tjänster.
För mer information se respektive mottagning under www.aleris.se/hitta/ultragyn/

Fosterdiagnostik hos Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud i Stockholm

Hos Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud utför vi fosterdiagnostik. Det kan hjälpa blivande föräldrar att ta reda på om det finns avvikelser i anatomin eller den genetiska uppsättningen hos fostret. Alla gravida kvinnor erbjuds att genomgå fosterdiagnostik, men den är helt frivillig.

Olika metoder inom fosterdiagnostik

Hos oss erbjuder vi olika metoder för fosterdiagnostik såsom:

• Ultraljud
  • KUB
  • NIPT
  • Fostervattenprov
  • Moderkaksprov

Ultraljud

Alla gravida blir erbjudna ett ultraljud kring graviditetsvecka 18 där man fastställer ett datum för beräknad förlossning, tittar var moderkakan sitter och kontrollerar om det är ett eller flera foster. Vi tittar även på fostrets organ och skelett. Då kan vi upptäcka vissa avvikelser, men inte alla.

KUB (Kombinerat Ultraljud och Blodprov)

KUB är ett sannolikhetstest för de tre kromosomförändringarna trisomi 13, 18 och 21. Trisomi 21 är den kromosomförändring som också kallas Downs syndrom. Trisomi 13 och 18 är två mycket svåra och också mycket ovanliga kromosomförändringar som i regel inte är förenliga med liv.

Metoden är en kombination av en blodanalys hos mamman och en ultraljudsundersökning där man mäter fostrets storlek och nackuppklarning. Blodprovet tas tidigast efter nio veckor och ultraljudsundersökningen görs någon gång mellan graviditetsvecka 11–14. Det optimala tiden för ultraljudet är i graviditetsvecka 12 plus någon eller några dagar.

NIPT (Non-Invasive Prenatal Testing)

NIPT bygger på att man analyserar fritt foster-DNA som finns i den gravida kvinnans blod, så kallad icke invasiv fosterdiagnostik. Testet identifierar de vanligaste kromosomförändringarna, trisomi 13, 18 och 21, och könskromosomerna (X och Y), utan att behöva ta ett prov från fostervatten eller moderkaka. Det betyder att man kan göra en analys av fostrets kromosomer utan att riskera missfall.

Om provet visar på en kromosomavvikelse rekommenderas starkt att bekräfta svaret med ett fostervattenprov eller moderkaksprov. Det är för att utesluta att det rör sig om ett så kallat falskt positivt svar.

Moderkaksprov och fostervattenprov

Om du har fått en hög sannolikhetssiffra på ett KUB-test, eller om du är över 35 år, kan du/ni välja att göra ett moderkaksprov eller fostervattensprov. På moderkaksprov, som görs i vecka 11 och på fostervattenprov, som görs i vecka 15, kan man se samma kromosomavvikelser som vid KUB, samt könskromosomerna (X och Y). Det tar vanligtvis 6-7 dagar att få svar på dessa prover.

Ultraljud för gravida
hos Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud i Stockholm

Olika ultraljud och undersökningar Hos Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud utför vi olika typer av ultraljud och undersökningar under g...

NIPT-test
hos Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud i Stockholm

Hos Aleris UltraGyn utför vi testet NIPT (Non-Invasive Prenatal Test). Testet har en stor säkerhet och kan ge besked om eventuella kromosomf...

KUB
hos Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud i Stockholm

På Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud erbjuder vi olika typer av fosterdiagnostik med hjälp av ultraljud, till exempel KUB. Vad innebä...

Rutinultraljud
hos Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud i Stockholm

På Aleris UltraGyn Kungsholmen Ultraljud genomför vi rutinultraljud. Varför ultraljud? Rutinultraljudet är en frivillig undersökning s...

Måndag - Torsdag : 08:00 - 17:00
Fredag : 08:00 - 15:00