Boka här

Parterapi hos WeMind Privat i Stockholm

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Tidsbokning/telefontid

Sankt Eriksgatan 44, Stockholm - Visa på karta

Parterapi

Evidensbaserad parterapi är en blandning av integrerad beteendeterapi för par (IBCT) och traditionell beteendeterapi (KBT) för par. Metoden kombinerar förändringsstrategier med acceptansstrategier för att hjälpa par med relationsproblem.

I bedömningsfasen ingår kartläggning med paret och enskilda samtal med båda parterna. Därefter återkopplar psykologen med paret om aktuella teman och möjliga lösningar.

Evidensbaserad parterapi - behandlingsfasen

Om paret önskar inleds sedan den aktiva behandlingsfasen där paret får arbeta med aktuella konfliktområden. Paret får lära sig att se hur konflikter uppstår, träna på att lyssna på varandra och skifta perspektiv från förändring av den andres beteenden till acceptans av olikheter.

De får vid behov även arbeta med konkreta beteendeförändringar. I likhet med individuell KBT ges hemuppgifter mellan sessionerna för att hjälpa paret att fortsätta arbeta med relationen i hemmiljön.

Avslutningsvis görs en plan för hur paret ska arbeta vidare med sin relation och hantera eventuella risksituationer i framtiden. Forskning visar att ungefär 2/3 av de som genomgick integrerad beteendeterapi för par var kvar i relationen två år efter genomgången terapi, och tillfredsställelsen med relationen ökade.

Parbesiktning

Vi erbjuder även en förebyggande service till dig som vill ta tempen på förhållandet. En hälsokontroll gällande relationen, en par-check när ni fortfarande tycker bra om varandra.

En parbesiktning består av två samtal. Det första samtalet får ni möjlighet att reflektera över och utforska er relation. Fungerar allt som ni önskar? Det andra samtalet får ni feedback från psykologen om styrkor och eventuella problemområden samt råd om hur ni bäst arbetar vidare för att fortsätta ha det bra tillsammans. Innan första samtalet får ni fylla i formulär av olika slag, som används i feedbacksamtalet. Det finns studier som visar att parbesiktning har positiva effekter på intimitet, acceptans och tillfredsställelse i relationen, och att det kan minska risken för skilsmässa/separation.

Informationen uppdaterades 14 november 2019 av Vården.se

Om WeMind Privat

4,9

Vår mottagning i centrala Stockholm erbjuder dig snabb, professionell hjälp. Du får träffa en legitimerad psykolog med expertkunskaper inom diagnostik och psykologisk behandling. Vi har korta väntetider och sätter stort värde på ett bra bemötande. Alla våra behandlare är legitimerade psykologer som arbetar med KBT.

WeMind Privat erbjuder:

KBT
WeMind Privat erbjuder individuell behandling och samtalsstöd för bland annat ångest, depression, trauma, livskriser, stress och sömn med KBT. Tillsammans med sin psykolog gör man en noggrann analys av beteenden som kan vara problematiska för att kartlägga orsakerna till just dina svårigheter.

Parterapi
Vi erbjuder evidensbaserad parterapi för par med relationsproblem. Terapin ger ökad förståelse för varför mönster upprepar sig och nycklar till lösningar. Vår arbetsmetod är kognitiv beteendeterapi (KBT, IBCT). Parterapin inleds med en bedömningsfas, och en återkoppling till paret. Därefter påbörjas förändringsarbetet.

Läkarbesök med psykiatriker
WeMind privat erbjuder tider hos våra psykiatriker. En psykiatriker (ibland kallad psykiater) är en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdomar och tillstånd. Hos en psykiatriker kan du få hjälp med diagnostik, medicinsk behandling, rådgivning och utredning. Du kan även få hjälp i kombination med psykologisk behandling.

Neuropsykiatrisk utredning
WeMind genomför neuropsykiatriska utredningar där vårt team av psykologer och läkare undersöker misstankar om ADHD, autismspektrumtillstånd, intellektuell funktionsnedsättning och touretts. En utredning ger dig möjligheten att förstå hur just du fungerar, och vilka styrkor och svagheter du har.

Evidensbaserad vård

Vårt arbete kännetecknas framför allt av att vi erbjuder evidensbaserad vård. Med det menas att de metoder vi använder har genom forskning visat sig vara effektiva. Vi är transparenta gällande våra resultat samt ser till att kontinuerligt utvärdera våra behandlingar och patientens upplevelse av behandling.

Om du bor någon annanstans än i Stockholm kan vi även erbjuda kontakt via webterapi.

Informationen uppdaterades 14 november 2019 av Vården.se

Behandlingar hos WeMind Privat

KBT hos WeMind Privat i Stockholm

Hur går KBT till? Kognitiv terapi undersöker hur våra tankar och tankemönster påverkar våra känslor och beteenden. Beteendeterapi utgår f...

Parterapi hos WeMind Privat i Stockholm

Neuropsykiatrisk utredning hos WeMind Privat i Stockholm

En neuropsykiatrisk funktionsnedsättning innebär att du sedan barndomen (före 12 års ålder) har haft stora svårigheter inom flera områden i ...

Läkarbesök hos WeMind Privat i Stockholm

WeMind erbjuder tider hos våra psykiatriker. En psykiatriker (ibland kallad psykiater) är en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdom...

Karta - Sankt Eriksgatan 44, Stockholm

4,9

17:15 - 09 mar, 2020 skrev:

Johanna är toppen!

17:13 - 09 mar, 2020 skrev:

Insikt har följt på insikt... Karin har varit en fantastisk hjälp för mig hon har fått mig att blomma! Tack!

10:06 - 21 nov, 2019

14:36 - 18 nov, 2019 skrev:

Mycket bra bemötande, tydlig och strukturerad!

09:08 - 15 nov, 2019 skrev:

Kan rekommendera WeMind som har korta väntetider och är transparenta med vilka resultat deras behandlingar ger.

10:27 - 14 nov, 2019 skrev:

Nu får jag äntligen hjälp - Tack!!

14:10 - 18 okt, 2019 skrev:

Väldigt nöjd efter mitt första besök! Satte igång många nya tankar om förändringar i mitt beteende som förhoppningsvis leder till bättre tankar & härliga känslor. Ser fram emot fler besök hos Karin.

11:20 - 24 sep, 2019 skrev:

Superbra hjälp & stöd! Tack för allt!

08:26 - 02 sep, 2019