Neuropsykiatrisk utredning hos WeMind Privat i Stockholm

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Tidsbokning/telefontid

Sankt Eriksgatan 44, Stockholm - Visa på karta

Neuropsykiatrisk utredning

En neuropsykiatrisk funktionsnedsättning innebär att du sedan barndomen (före 12 års ålder) har haft stora svårigheter inom flera områden i livet så som exempelvis studier, arbete, relationer och fritid. Vanliga problem kan vara koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet, impulsivitet, svårigheter att komma igång med aktiviteter, svårt att planera och organisera samt svårt med sociala relationer.

Vilka diagnoser utredning vi?

WeMind utreder ADHD/ADD, autismspektrumtillstånd (asperger, autism), intellektuell funktionsnedsättning och tourettes.

ADHD och ADD
ADHD och ADD är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan påverka din förmåga att koncentrera sig, styra och hålla uppmärksamheten på en uppgift och att styra dina beteenden. Det kan leda till att du har svårt att komma igång med saker, hålla ordning hemma, svårt att passa tider eller att du ofta glömmer eller tappar saker.

Autismspektrumtillstånd
Personer med autismspektrumtillstånd kan ha svårt med socialt samspel och kommunikation, och även hamna i beteenden och rutiner som är svåra att bryta. Du kan ha svårt att förstå vad andra menar och känner, och ha lätt för att engagera dig i saker som intresserar dig, men svårt att ta in information om sånt du inte tycker om.

Hur går utredningen till?

Hos WeMind kan du som misstänker att du har ADHD, Autismspektrumtillstånd, intellektuell funktionsnedsättning eller touretts genomföra en neuropsykiatrisk utredning. I utredningen ingår vanligtvis intervjuer med dig och någon närstående (oftast förälder), skattningsskalor, neuropsykologiska tester, samt somatisk undersökning och provtagning. Psykolog och läkare samarbetar för att tillsammans bedöma din problematik. Utredningen avslutas med att resultaten återkopplas till dig samt att du får rekommendationer utifrån dina svårigheter.

Informationen uppdaterades 14 november 2019 av Vården.se

Om WeMind Privat

4,9

Vår mottagning i centrala Stockholm erbjuder dig snabb, professionell hjälp. Du får träffa en legitimerad psykolog med expertkunskaper inom diagnostik och psykologisk behandling. Vi har korta väntetider och sätter stort värde på ett bra bemötande. Alla våra behandlare är legitimerade psykologer som arbetar med KBT.

WeMind Privat erbjuder:

KBT
WeMind Privat erbjuder individuell behandling och samtalsstöd för bland annat ångest, depression, trauma, livskriser, stress och sömn med KBT. Tillsammans med sin psykolog gör man en noggrann analys av beteenden som kan vara problematiska för att kartlägga orsakerna till just dina svårigheter.

Parterapi
Vi erbjuder evidensbaserad parterapi för par med relationsproblem. Terapin ger ökad förståelse för varför mönster upprepar sig och nycklar till lösningar. Vår arbetsmetod är kognitiv beteendeterapi (KBT, IBCT). Parterapin inleds med en bedömningsfas, och en återkoppling till paret. Därefter påbörjas förändringsarbetet.

Läkarbesök med psykiatriker
WeMind privat erbjuder tider hos våra psykiatriker. En psykiatriker (ibland kallad psykiater) är en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdomar och tillstånd. Hos en psykiatriker kan du få hjälp med diagnostik, medicinsk behandling, rådgivning och utredning. Du kan även få hjälp i kombination med psykologisk behandling.

Neuropsykiatrisk utredning
WeMind genomför neuropsykiatriska utredningar där vårt team av psykologer och läkare undersöker misstankar om ADHD, autismspektrumtillstånd, intellektuell funktionsnedsättning och touretts. En utredning ger dig möjligheten att förstå hur just du fungerar, och vilka styrkor och svagheter du har.

Evidensbaserad vård

Vårt arbete kännetecknas framför allt av att vi erbjuder evidensbaserad vård. Med det menas att de metoder vi använder har genom forskning visat sig vara effektiva. Vi är transparenta gällande våra resultat samt ser till att kontinuerligt utvärdera våra behandlingar och patientens upplevelse av behandling.

Om du bor någon annanstans än i Stockholm kan vi även erbjuda kontakt via webterapi.

Informationen uppdaterades 14 november 2019 av Vården.se

Behandlingar hos WeMind Privat

KBT hos WeMind Privat i Stockholm

Hur går KBT till? Kognitiv terapi undersöker hur våra tankar och tankemönster påverkar våra känslor och beteenden. Beteendeterapi utgår f...

Parterapi hos WeMind Privat i Stockholm

Evidensbaserad parterapi är en blandning av integrerad beteendeterapi för par (IBCT) och traditionell beteendeterapi (KBT) för par. Metoden ...

Neuropsykiatrisk utredning hos WeMind Privat i Stockholm

Läkarbesök hos WeMind Privat i Stockholm

WeMind erbjuder tider hos våra psykiatriker. En psykiatriker (ibland kallad psykiater) är en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdom...

Karta - Sankt Eriksgatan 44, Stockholm

4,9

10:06 - 21 nov, 2019

14:36 - 18 nov, 2019 skrev:

Mycket bra bemötande, tydlig och strukturerad!

09:08 - 15 nov, 2019 skrev:

Kan rekommendera WeMind som har korta väntetider och är transparenta med vilka resultat deras behandlingar ger.

10:27 - 14 nov, 2019 skrev:

Nu får jag äntligen hjälp - Tack!!

14:10 - 18 okt, 2019 skrev:

Väldigt nöjd efter mitt första besök! Satte igång många nya tankar om förändringar i mitt beteende som förhoppningsvis leder till bättre tankar & härliga känslor. Ser fram emot fler besök hos Karin.

11:20 - 24 sep, 2019 skrev:

Superbra hjälp & stöd! Tack för allt!

08:26 - 02 sep, 2019