Hormonrubbningar hos GynStockholm

Frikort gäller

Friskvårdsvägen 1, Stockholm - Visa på karta

Hormonrubbningar

Vad är PCOS?

Polycystiskt ovarialsyndrom innebär att du har många äggblåsor på ena eller båda äggstockarna och samtidigt ofta mycket testosteron i kroppen.

PCOS kan göra att du sällan eller aldrig har mens, får mycket finnar, har lätt för att gå upp i vikt och får mycket hår på kroppen. Symtomen kan variera under livet och du kan också ha PCOS utan att ha några symtom.

PCOS upptäcks vanligtvis när du försöker att bli gravid, men inte blir det. Att du inte blir gravid beror sannolikt på att du sällan eller aldrig har någon ägglossning.

När bör jag uppsöka en gynekolog?

Om du har mens färre än fyra gånger per år eller upplever några andra symtom rekommenderar vi att du bokar en tid hos någon av våra gynekologer.

Kontakta oss på GynStockholm S:t Göran om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 04 juli 2019 av Vården.se

Om GynStockholm

4,6

Välkommen till våra gynekologiska mottagningar i Stockholm. Vår verksamhet omfattar både mottagning och kirurgisk behandling. GynStockholm startade 1998 på S:t Görans sjukhus och är idag en av de största aktörerna i Norden.

Vi arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting och därmed gäller vanlig patientavgift på 350 kr/besök samt frikort. Giltig legitimation skall uppvisas vid besöket.

Vi gör utredningar och behandlingar av bland annat:

• Gynekologisk mottagning
  • Sjukdomar i livmoder och äggstockar
  • Inkontinens
  • Framfall (prolaps)
  • Mensstörningar
  • Smärttillstånd i underlivet
  • Övergångsbesvär
  • Preventivmedel
  • Ultraljud
  • Utredning och behandling av cellförändringar

Gynekologiska operationer

Utförs av våra gynekologer på vår operationsavdelning. Dagkirurgiska operationer innebär att du lämnar sjukhuset samma dag.

Varmt välkommen till GynStockholm!

Informationen uppdaterades 04 juli 2019 av Vården.se

Behandlingar hos GynStockholm

Gynekolog hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller.

Hos oss på GynStockholm S:t Göran tar vi emot kvinnor med gynekologiska sjukdomar och besvär. Du behöver ingen remiss för att komma till...

Urininkontinens hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller.

Två olika typar av urininkontinens Ansträngningsinkontinens – är när du får urinläckage när du exempelvis nyser, hoppar, joggar eller hos...

Fertilitetsutredning hos GynStockholm

Ingen remiss krävs.

Hos oss på GynStockholm S:t Göran kan du få en komplett fertilitetsutredning som inkluderar kirurgisk åtgärd i de fall det behövs. Vi kan oc...

Preventivmedelsrådgivning hos GynStockholm

Kostnadsfritt

GynStockholm S:t Göran erbjuder vi kostnadsfri preventivmedelsmottagning och rådgivning. Vi kan bland annat hjälpa dig med: Vägledni...

Behandling av framfall hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller.

Vad är framfall? Framfall är något som kan drabba en kvinnas underliv och beror på att slidväggarna är för svaga. Det gör att omkringligg...

Gynekologiskt ultraljud hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller

Hos oss på GynStockholm S:t Göran kan vi utföra gynekologiska ultraljud. När kan ett gynekologiskt ultraljud behövas? Ultraljud kan an...

Klimakteriebesvär hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller

På GynStockholm S:t Göran kan vi hjälpa dig som lider av klimakterierubbningar och klimakteriebesvär. Vilka få klimakteriebesvär? Näst...

Hormonrubbningar hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller

Hos oss på GynStockholm S:t Göran kan vi hjälpa dig som har problem med hormonrubbningar som exempelvis Polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS). ...

Förnya recept hos GynStockholm

Via 1177 Mina Vårdkontakter kan du förnya ditt recept hos GynStockholm S:tGöran. Hur förnyar jag mitt recept? Genom att logga in på Mi...

Boka av tid hos GynStockholm

Behöver du boka av din tid hos oss på GynStockholm S:t Göran? Du kan enkelt boka av din tid via 1177 Mina Vårdkontakter. Där kan du även ...

Boka om tid hos GynStockholm

Vill du boka om din tid hos oss på GynStockholm S:t Göran? Du kan enkelt boka om din tid via 1177 Mina Vårdkontakter. Tänkt på att om-/av...

Karta - Friskvårdsvägen 1, Stockholm

4,6

22:14 - 13 jan, 2020 skrev:

19:38 - 29 okt, 2019 skrev:

Duktig och ingav förtroende

11:44 - 15 feb, 2019 skrev:

Alltid jättetrevlig personal Från reception till läkare . Trevliga lokaler (endast problem med Handikapp-parkering)

11:09 - 04 jan, 2019

15:57 - 04 jul, 2018

20:27 - 25 maj, 2018 skrev:

Mycket fina lokaler med bra rum för att bibehålla integritet. Träffade Anna, mycket tydlig och vänlig.

Kommer att återkomma om behov i framtiden.

13:38 - 13 jun, 2017 skrev:

Tack Hilde för ditt underbara bemötande och äntligen fick jag som förstod sig på mina besvär

13:20 - 18 maj, 2017 skrev:

MYCKET BRA bemötande av läkare och likaså av övrig personal. Stort tack för hjälpen med mina inkontinensbekymmer! Har gått så länge med besvär och fick äntligen hjälp av Christina Ertel, fort gick det också.

Tack!

21:38 - 30 jan, 2017 skrev:

Tack för en mycket bra och effektiv behandling. Mycket förtroendeingivande läkare kan varmt rekommendera även om man känner obehag inför undersökningar av det här slaget.

4,2

16:01 - 30 jan, 2017 skrev:

Fina lokaler, kändes hemtrevligt med det gamla huset och trevliga sköterskor.
Mina besvär gjorde att jag kände stort obehag inför att söka vård, men läkaren jag träffade på GynStockholm var mycket förstående och hjälpte mig proffsigt. Kände ingen ångest över att komma tillbaks hit så som jag gjort hos andra.

• Fråga ställd 20:37 23 jan 2020

Hej. Jag har PCOS och går hos en privatklinik i Södertälje i 7 månader. Jag har tagit letrozol dessa månader varav trippel dos i 2 månader utan några resultat på ägglossning alls. Jag tänkte höra vad ni tycker, om man kanske ska boka för en ”2nd opinion” hos er eller bara fortsätta kura på letrozol och hoppas på det bästa?

Hej Miranda!

Tack för din fråga!
    Tyvärr får vi ej ge medicinska råd över frågeformulär/mejl.
    Vi hoppas du kan ringa oss på 08-12075500, välj tidsbokning. Du får då en tid då en sköterska ringer upp och kan ge dig råd.
    Gynstockholm / Cevita care ab

• Fråga ställd 09:06 03 dec 2019

Hej min dotter var på st Göran i morse fick otydligt besked om recept och åtgärder var snäll och återkoppla ,vill att en sköterska ringer upp henne eller mig

Hej Madeleine!

Tack för din fråga!
    Tyvärr får vi ej hantera enskilda patientärenden över frågeformulär som detta, inte heller ringa upp efter begäran.
    Vi måste hänvisa till våran telefon 08-12075500, välj tidsbokning (alla patientärenden går via tidsbokningen).
    Vi använder oss av flexitid, vilket innebär att vi ringer patienter mellan 07:30-15:30. Vi har varje dag beroende på personalstyrka 100-300 samtal, som kan bokas upp av patienter från att telefon-växeln öppnar 07:00 varje vardag, och därefter ringer vi upp som sagt mellan 07:30-15:30.
    Vi rekommenderar att man ringer så tidigt som möjligt efter 07:00.

GynStockholm/ Cevita care ab

• Fråga ställd 16:41 29 okt 2019

Hej! Jag har en fundering kring provera och hoppas att det är rätt att vända sig hit.
    Det har ju nyligen skrivits mycket om gestagen skulle öka risken för bröstcancer hos kvinnor som har kommit i klimakteriet. Sedan har studien fått mycket kritik och jag läste även att risken för bröstcancer är lika stor för någon med fetma som för någon som går på en hormonbehandling. Men jag har haft svårt att hitta eventuella biverkningar och risker för en fertil kvinna som tar gestagen, provera som jag gör. Vilka är riskerna och biverkningarna av provera? Finns det någon forskning på det?
    Jag äter provera i 14 dagar max fyra gånger per år, och har gjort det i snart 8 år (sedan jag var 16), med undantag för två års p-piller (Yasmin). Jag vet att risken för blodpropp ökar markant lite av p-piller, och att det fortfarande är ett rekommenderad preventivmedel. Finns det någon liknande statistik med gestagen/provera?
    Det var ett tag sedan jag diagnosticerades med pco, och jag har upplevt att kunskapen om det är splittrat eller riktar sig mot kvinnor som försöker få barn, därför vänder mig till er som är specialiserade på området.

Bästa hälsningar,
    Lydia Milles Gedin

Hej Lydia!

Tack för din fråga!
    Tyvärr har vi inte möjlighet att svara på medicinska frågor över mejl eller andra frågeformulär som denna.
    Vi måste hänvisa till våran telefon 08-12075500, välj tidsbokning. Du får då en tid då en sköterska ringer upp och kan svara på dina frågor.
    Vi rekommenderar att man ringer så tidigt som möjligt efter 07:00.
    GynStockholm/ cevita care

• Fråga ställd 00:34 07 aug 2019

Kan jag boka en tid för PCOS? har en tidigare diagnos har väldigt mycket problem nu. Skulle även vilja ta cellprovtagning som jag har missat kallelse på för jag har bott utomlands senaste året.
    MVH Hanna

Hej Hanna!

Du är varmt välkommen att ringa oss på 08-12075500, välj tidsbokning. Då får du en tid då en sköterska ringer upp dig och kan ta ditt ärende vidare och boka in dig till en duktig gynekolog med erfarenhet av PCOS.
    Gynstockholm /cevita care

• Fråga ställd 10:10 19 mar 2018

Hej
    jag undrar om man behöver remiss för att boka tid hos er?
    mvh

Hej Sandra,

Nej det behövs ingen remiss för att boka tid hos oss. Du är välkommen med ditt samtal!