Fertilitetsutredning hos GynStockholm

Ingen remiss krävs.

Friskvårdsvägen 1, Stockholm - Visa på karta

Fertilitetsutredning

Hos oss på GynStockholm S:t Göran kan du få en komplett fertilitetsutredning som inkluderar kirurgisk åtgärd i de fall det behövs. Vi kan också hjälpa till med ägglossningsstimulering.

Vi utreder par som inte har lyckats bli gravida inom ett år

De flesta par som önskar bli gravida lyckas inom ett år, även när det gäller sekundär infertilitet, det vill säga att man försöker få ett syskon. Därför välkomnar vi par för utredning först efter ett års ofrivillig barnlöshet. Där en känd faktor föreligger, som äggledarskada, avsaknad av spermier etcetera, kan paret söka direkt. Den övre åldersgränsen för kvinnan är 42 år.

Vi välkomnar samkönade par och ensamstående kvinnor

Vi tar även emot dem som önskar remiss för assisterad befruktning, som inseminationsbehandling och IVF-behandling. Samkönade par ska ha haft en fast relation i 2 år och ensamstående kvinnor ska ha varit det i minst 6 månader.

Så här går utredningen oftast till

Det kan vara lite olika hur många besök som behövs, men generellt brukar kvinnan komma på 3-4 besök.

Första besöket
Vid första besöket kommer paret tillsammans och man går igenom sjukhistoria, pågående medicinering och eventuell tidigare graviditet.

På kvinnan görs en gynekologisk undersökning kombinerat med ultraljud. Kvinnan får också lämna blodprov, AMH (ett mått på äggreserven) samt TSH för att utesluta störning i sköldkörteln.

Mannen får information och remiss för att lämna spermaprov.

Andra och tredje besöket
Kvinnan kommer oftast på ytterligare två besök. Då kontrolleras äggstockar och ägglossning, man undersöker hur det ser ut inne i livmodern samt om det är passage genom äggledare.

Fjärde besöket
Vid det sista besöket kommer paret tillsammans. Då går man igenom resultaten från undersökningar och prover, och vid behov kompletterar man med ytterligare utredning.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 04 juli 2019 av Vården.se

Om GynStockholm

4,6

Välkommen till våra gynekologiska mottagningar i Stockholm. Vår verksamhet omfattar både mottagning och kirurgisk behandling. GynStockholm startade 1998 på S:t Görans sjukhus och är idag en av de största aktörerna i Norden.

Vi arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting och därmed gäller vanlig patientavgift på 350 kr/besök samt frikort. Giltig legitimation skall uppvisas vid besöket.

Vi gör utredningar och behandlingar av bland annat:

• Gynekologisk mottagning
  • Sjukdomar i livmoder och äggstockar
  • Inkontinens
  • Framfall (prolaps)
  • Mensstörningar
  • Smärttillstånd i underlivet
  • Övergångsbesvär
  • Preventivmedel
  • Ultraljud
  • Utredning och behandling av cellförändringar

Gynekologiska operationer

Utförs av våra gynekologer på vår operationsavdelning. Dagkirurgiska operationer innebär att du lämnar sjukhuset samma dag.

Varmt välkommen till GynStockholm!

Informationen uppdaterades 04 juli 2019 av Vården.se

Behandlingar hos GynStockholm

Gynekolog hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller.

Hos oss på GynStockholm S:t Göran tar vi emot kvinnor med gynekologiska sjukdomar och besvär. Du behöver ingen remiss för att komma till...

Urininkontinens hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller.

Två olika typar av urininkontinens Ansträngningsinkontinens – är när du får urinläckage när du exempelvis nyser, hoppar, joggar eller hos...

Fertilitetsutredning hos GynStockholm

Ingen remiss krävs.

Preventivmedelsrådgivning hos GynStockholm

Kostnadsfritt

GynStockholm S:t Göran erbjuder vi kostnadsfri preventivmedelsmottagning och rådgivning. Vi kan bland annat hjälpa dig med: Vägledni...

Behandling av framfall hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller.

Vad är framfall? Framfall är något som kan drabba en kvinnas underliv och beror på att slidväggarna är för svaga. Det gör att omkringligg...

Gynekologiskt ultraljud hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller

Hos oss på GynStockholm S:t Göran kan vi utföra gynekologiska ultraljud. När kan ett gynekologiskt ultraljud behövas? Ultraljud kan an...

Klimakteriebesvär hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller

På GynStockholm S:t Göran kan vi hjälpa dig som lider av klimakterierubbningar och klimakteriebesvär. Vilka få klimakteriebesvär? Näst...

Hormonrubbningar hos GynStockholm

350 kr Frikort gäller

Hos oss på GynStockholm S:t Göran kan vi hjälpa dig som har problem med hormonrubbningar som exempelvis Polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS). ...

Förnya recept hos GynStockholm

Via 1177 Mina Vårdkontakter kan du förnya ditt recept hos GynStockholm S:tGöran. Hur förnyar jag mitt recept? Genom att logga in på Mi...

Boka av tid hos GynStockholm

Behöver du boka av din tid hos oss på GynStockholm S:t Göran? Du kan enkelt boka av din tid via 1177 Mina Vårdkontakter. Där kan du även ...

Boka om tid hos GynStockholm

Vill du boka om din tid hos oss på GynStockholm S:t Göran? Du kan enkelt boka om din tid via 1177 Mina Vårdkontakter. Tänkt på att om-/av...

Karta - Friskvårdsvägen 1, Stockholm

4,6

22:14 - 13 jan, 2020 skrev:

19:38 - 29 okt, 2019 skrev:

Duktig och ingav förtroende

11:44 - 15 feb, 2019 skrev:

Alltid jättetrevlig personal Från reception till läkare . Trevliga lokaler (endast problem med Handikapp-parkering)

11:09 - 04 jan, 2019

15:57 - 04 jul, 2018

20:27 - 25 maj, 2018 skrev:

Mycket fina lokaler med bra rum för att bibehålla integritet. Träffade Anna, mycket tydlig och vänlig.

Kommer att återkomma om behov i framtiden.

13:38 - 13 jun, 2017 skrev:

Tack Hilde för ditt underbara bemötande och äntligen fick jag som förstod sig på mina besvär

13:20 - 18 maj, 2017 skrev:

MYCKET BRA bemötande av läkare och likaså av övrig personal. Stort tack för hjälpen med mina inkontinensbekymmer! Har gått så länge med besvär och fick äntligen hjälp av Christina Ertel, fort gick det också.

Tack!

21:38 - 30 jan, 2017 skrev:

Tack för en mycket bra och effektiv behandling. Mycket förtroendeingivande läkare kan varmt rekommendera även om man känner obehag inför undersökningar av det här slaget.

4,2

16:01 - 30 jan, 2017 skrev:

Fina lokaler, kändes hemtrevligt med det gamla huset och trevliga sköterskor.
Mina besvär gjorde att jag kände stort obehag inför att söka vård, men läkaren jag träffade på GynStockholm var mycket förstående och hjälpte mig proffsigt. Kände ingen ångest över att komma tillbaks hit så som jag gjort hos andra.

• Fråga ställd 10:34 24 okt 2019

Hej!
    Jag undrar om det är möjligt att få komma och kolla om jag fortfarande är fertil. Jag är 41 (i januari) och är orolig att jag har kommit in i förklimakteriet. Vi försöker att bli gravida med ett syskon till vår son som är 1 år. Vi har försökt sedan augusti så vi har ju inte kommit upp i 1års försöksgränsen, men skulle vilja veta om det ens är värt att försöka.
    Vänligen,
    Jenny

Hej Jenny!

Tack för din fråga!
    Man är alltid välkommen att boka tid om man har barnönskan eller andra gynekologiska besvär.
    Vi tar emot bokningar på 08-12075500.
    Vi använder oss av flexitid, vilket innebär att vi ringer patienter mellan 07:30-15:30. Vi har varje dag beroende på personalstyrka 100-300 samtal, som kan bokas upp av patienter från att telefon-växeln öppnar 07:00 varje vardag, och därefter ringer vi upp som sagt mellan 07:30-15:30.
    Vi rekommenderar att man ringer så tidigt som möjligt efter 07:00.
    GynStcokholm/ Cevita care

• Fråga ställd 11:12 27 aug 2019

Hej
    Är fertilitetsutredning offentligt finansierad för en ensamstående kvinna som är 40,5 år gammal? Tack för svaret

Hej Linda!

Tack för din fråga!
    Åldersgränsen vid ensamståendeutredning och möjligheten för offentlig finansierad IVF är för kvinna 39 år.
    GynStockholm/Cevita care

• Fråga ställd 13:22 08 aug 2019

Hej. Försöker boka en tid för fertilutredning men varje dag jag ringt är telefontiderna upptagna.
    Ska jag fortsätta ringa och hoppas på en tid eller kan man få hjälp via er?
    Jag och min man arbetar natt och har svårt att ringa vissa tider.
    19910201-6020 19830330-0456

Hej Charlotte!

Tack för din fråga!
    Vi rekommenderar att man ringer så tidigt som möjligt efter 07:00.
    Jobbar man oregelbundet/natt kan ni kontakta oss via 1177. Lägg till gysntockholm (ett ord) som mottagning, och ansök om ombokning/avbokning via 1177 och förklara ert ärende där så ska vi hjälpa er. Ni är då inloggade med någon form av bank-id och vi kan då hantera ert ärende som patienter.
    Gynstockholm / Cevita care

• Fråga ställd 09:15 08 aug 2019

Hei hva er prisen for flerilitetstest?

Hej John!

Tack för din fråga!
    Vi är på uppdrag av Stockholms läns landsting vilket innebär vanlig sjukhustaxa för specialistvård för närvarande 350kr besök, upp till frikort 1150kr.
    Privatbetalande specialistbesök exklusive provtagning 1800kr per besök.
    Gynstockholm / cevita care

• Fråga ställd 19:07 03 aug 2019

Kan man göra en fertilitsundersökning som ensamstående hos er för att få veta om man bör ha stress att bli gravid eller kan vänta några år till?

Hej Charlotte!

Tack för din fråga!
    Ja hos oss kan du få hjälp.
    Ring oss gärna på 08-12075500, välj tidsbokning, så ska du få en tid då en sköterska ringer upp dig och kan ta diskussionen vidare.
    Gynstockholm / Cevita care