Armbågsproblem/tennisarmbåge

Logo Norra Agnegatans kiropraktorklinik

Norra Agnegatans kiropraktorklinik - Kungsholmen, Stockholm

Armbågsproblem/ont i armbågen kan ha flera olika orsaker och kan visa sig på många olika sätt. Tennisarmbåge ger smärtor på utsidan av armbågen, och golfarmbåge ger smärtor på insidan av armbågen och är relativt vanliga tillstånd som beror på överansträngning och ensidiga rörelser.

Upprepat tryck mot armbågen kan leda till att en slemsäck i armbågen blir inflammerad så kallad studentarmbåge eller bursit.

Datorarbete ger ofta så kallad musarm som är ett samlingsnamn för värk/stelhet i arm, nacke, axlar, handled och fingrar.

Symtomen på musarm kan vara

Dålig känsel
Koordinationssvårigheter
Pirrningar i händer och armar
Stelhet i armen
Svaghet i hand och/eller underarm
Svårigheter att öppna och knyta handen
Allmän trötthet i arm och hand
Ömma händer, särskilt på morgonen

Här nedan ser du tillstånd som kan uppkomma i armbågen.

Tennisarmbåge
Golfarmbåge
Musarm
Inflammation i slemsäcken i armbågen

Listan är inte komplett utan ger exempel på armbågsproblem som kan uppstå.

Eftersom kroppen är som en lång länk av leder, muskler, senor och ligament så kommer strukturer ovanför och under det onda området med stor sannolikhet att också påverkas.

Informationen uppdaterades 19 oktober 2017 av Vården.se

Norra Agnegatan 34, Stockholm - Visa på karta

Om Norra Agnegatans kiropraktorklinik

Jag har varit verksam som kiropraktor med egen mottagning sedan 1991. Jag är före detta elitspelare inom vattenpolo och har jag stor erfarenhet inom flera idrottgrenar.

Hit till mottagningen är all välkomna och jag har lång erfarenhet av att jobba med att höja prestationsnivå och förebygga skador hos bland annat golf, skidsport, simining, vattenpolo mm. Jag har även lång gedigen erfarenhet av styrketräning och stretching.

Vad gör en kiropraktor?

En kiropraktor arbetar främst med rörelseapparatens sjukdomar. Störningar från ryggrad och bäcken orsakar ofta flera problem. En dåligt fungerande rörelse i en led ger ofta upphov till slitage på muskler och ligament.

En dålig kroppshållning ger ofta symtom som spänningsverk, muskeltrötthet och inflammationer.

Läs om våra medarbetare

Övriga behandlingar hos Norra Agnegatans kiropraktorklinik

• Kiropraktorbehandling

650 kr

Ett kroppsligt symtom kan ha flera orsaker. Därför ser kiropraktorn inte bara till den enskilda kroppsdelen utan till helheten. Hänsyn tas t... Läs mer

• Stötvågsbehandling

Stötvågbehandling kallas även för shockwave therapy. Behandling med stötvåg är en vetenskapligt förankrad metod som ger en god effekt på ska... Läs mer

• Nackspärr/nackproblem

Nackproblem/nackont kan ha flera olika orsaker och kan visa sig på många olika sätt. Symtomen kan variera, allt ifrån lättare stelhet bara i... Läs mer

• Ryggproblem/ryggskott

Ryggproblem/ont i ryggen kan ha flera olika orsaker och kan visa sig på många olika sätt. De flesta har någon gång haft ont i ryggen. Ryg... Läs mer

Karta - Norra Agnegatan 34, Stockholm

• 13:07 - 15 okt, 2018 skrev:

Mannen! Vilken kille! Hade gått hos naprapat i över ett år och lagt över 10 000. Behandlades två omgångar och höftproblemen var bortblåsta. Nu är det bara upp till mig att följa det busenkla träningsschemat. Jag rekommenderar Magnus till alla jag känner.

• 12:19 - 20 jul, 2018 skrev:

Har gått med samma ryggproblem i 10år, besökt åtaliga sjukgymnaster, naprapater, en kiropraktorer en längre tid och en osteopat. Jag hade ingen lust att träffa fler men när värken var som värst hittade jag en tid hos Magnus nästa dag, när jag hade fått vänta 2 månader(!) för en tid på vårdcentralen. Vid första besöket så såg Magnus till att skicka mig på ryggröntgen, något som ingen annan hade besvärat sig med tidigare. Istället för att ge mig många (dyra) behandlingar, så skickade Magnus hem mig med övningar. Enkla men som jag inte fått tidigare. Och de gjorde susen, redan efter 3 veckor är jag bra! Magnus har verkligen hjälpt mig, låt er inte avskräckas att frikort inte gäller, om det är som hos mig så kommer du få bättre hjälp och spara massor med tid, energi och pengar. Eller rättare sagt, inse att man tidigare slösat med dem och haft problem i onödan så länge...

• 12:34 - 06 dec, 2017 skrev:

Har idag varit hos världens bästa kiropraktor, Magnus Carlsson!
    Han är helt outstanding, kan allt och får mig och min kropp på rätt köl när den pajat ihop! TACK MAGNUS!

• 14:45 - 19 feb, 2017 skrev:

Finns ingen bättre än Magnus Carlsson! Absolut världsklass!!

• 11:29 - 04 nov, 2015

• 12:17 - 19 sep, 2014 skrev:

Har gått hos Magnus sedan han öppnade praktik för ca 25 år sedan. Hade då ständig värk efter en felbehandlad höftinflammation som barn. Om jag inte hade börjat gå hos Magnus kontinuerligt hade jag varken kunnat gå eller sova.

När jag sedan opererade höften, för ca 8 år sedan, la han ner sin kunskap i att räta upp min kropp successivt eftersom den var snedvriden och snedbelastad. Redan efter några behandlingar märkte jag skillnad och efter 1 år kunde jag
    gå helt rakt. Idag, 8 år senare kan jag gå en hel dag på stan eller i naturen utan värk någonstans och sover som en stock på natten. Utöver det kan jag träna på Friskis & Svettis och mår alldeles förträffligt.

Utöver sin djupa kunskap har Magnus en personlighet som ger mental energi och har alltid nära till skratt.
    Numer har hela familjen, inkl svärsöner, slutat kontakta vårdcentralen i första hand utan kontaktar alltid Magnus för råd.

Har du ont i kroppen - ring Magnus först! Det han inte kan är inte värt att veta.

• 13:06 - 17 feb, 2014 skrev:

jag hade svåra ischias skado
    Haft redan över ett år och kunde knappt gå, när jag kom till mottagningen till kiropraktor Magnus i Kungsholmen.
    Jag hade prövat innan, andra kiropraktörer, utan annat resultat än , betala 5000 kr utan att fick någon hjälp.
    Hoss Magnus i Kungsholmen blev jag BRA efter några behandlingar.
    Det är en UNDER.
    Bara en som har haft såååå länge svår värk kan värdesätta en sån Bra hjäp.
    Rekommenderas varmast till folk som har ont och lider.