Vaccination för barn

Logo BB Stockholm Family BVC Kungsholmen

BB Stockholm Family BVC Kungsholmen - Kungsholmen, Stockholm

Hos BB Stockholm Family BVC Kungsholmen erbjuder vi vaccin till alla barn enligt det Socialstyrelsens barnvaccinationsprogram. Syftet med vaccinationsprogrammet är att ge barnet skydd mot sjukdomarna och samtidigt förebygga smitta.

När genomförs vaccinationerna?

Vaccinationerna i det svenska barnvaccinationsprogrammet ges från det att barnet är nyfött fram till dess att barnet fyller sexton år. För att ge ett långvarigt skydd måste några av vaccinerna ges flera gånger. Vid vissa vaccinationstillfällen kan flera vaccin ges med samma spruta.

Vad ingår i vaccinationsprogrammet i Stockholms län?

Hos oss på BB Stockholm Family BVC Kungsholmen vaccinerar vi enligt det svenska barnvaccinationsprogrammet tills barnet är 6 år. I vaccinationsprogrammet för barn födda 2002 eller senare ingår då:

3 månader: Difteri, stelkramp, kikhosta, polio, Hib och pneumokocker dos 1.

5 månader: Difteri, stelkramp, kikhosta, polio, Hib och pneumokocker dos 2.

12 månader: Difteri, stelkramp, kikhosta, polio, Hib och pneumokocker dos 3.

18 månader: Mässling, påssjuka och röda hund dos 1.

5-6 år: Difteri, stelkramp, kikhosta och polio dos 4.

För barn som är födda 1 oktober 2012 eller senare och bor i Stockholms län ingår vaccination mot Hepatit B. För barn som är födda 1 mars 2014 eller senare och bor i Stockholms län ingår även vaccination mot rotavirus. Det är ett oralt vaccin som ges via munnen tidigast från 6 veckors ålder.

Om ni ska åka utomlands

Om ni ska åka utomlands kan ditt barn behöva andra vaccinationer. Då behöver ni kontakta en vaccinationsmottagning för aktuell information och vaccinering. Tänk på att informera oss på BHV om barnet fått vaccin utanför det svenska vaccinationsprogrammet. Det finns nämligen speciella rekommendationer gällande kombination och intervall mellan olika vacciner.

Kontakta oss om du har frågor kring vaccinationsprogrammet!

Informationen uppdaterades 06 april 2017 av Vården.se

Sankt Eriksgatan 44, Stockholm - Visa på karta

• Gäller endast tidsbokade besök.

Om BB Stockholm Family BVC Kungsholmen

Nyfött barn, nyhemkommen med adoptivbarn eller nyinflyttad?

Till BB Stockholm Family BVC Kungsholmen välkomnas ni till en modern barnhälsovård där vi tar emot varje barn och familj med öppet sinne och anpassar oss efter era behov. Vi som arbetar här är specialistutbildade sjuksköterskor och läkare.

Vad kan BVC Kungsholmen hjälpa till med?

Vi följer barnets utveckling tillsammans med er föräldrar från nyföddhetsperioden fram till skolstart. Vi arbetar enligt barnhälsovårdens basprogram och samarbetar med barnläkarmottagning, psykolog, logoped, tandhygienist och dietist.

Till oss kan ni vända er när ni har frågor kring amning, kost, sömn, vaccinationer, rådgivning vid sjukdom med mera.

Varmt välkommen att lista ditt barn hos oss på BB Stockholm Family BVC Kungsholmen!

Övriga behandlingar hos BB Stockholm Family BVC Kungsholmen

• Barnavårdscentral

Kostnadsfritt

BVC/BHV erbjuder stöd till dig som förälder då det gäller ditt barns fysiska, psykiska och sociala utveckling. Vi är till för dig som för... Läs mer

• Barnhälsovårdens basprogram

Kostnadsfritt

På BB Stockholm Family BVC Kungsholmen erbjuder vi Barnhälsovårdens basprogram för de barn som är listade hos oss. Alla besök är kostnadsfri... Läs mer

Karta - Sankt Eriksgatan 44, Stockholm