Naprapatbehandling

friskvardskollen-behandlingsrum
Logo Friskvårdskollen

Friskvårdskollen - Kungsholmen, Stockholm

Vi rekommenderar olika typer av Naprapatbehandlingar beroende på problem.

Manipulation

En manipulation syftar till att återställa en inskränkt funktion i den rygg-/extremitetsled man syftar till att behandla. För att vara så specifik som möjligt använder Naprapaten sina händer för att ta ut en så liten rörelse som möjligt i de omkringliggande lederna och ger samtidigt en snabb impuls i den inskränkta leden.

Under utförandet av en manipulation befinner man sig hela tiden inom den fysiologiska gränsen för ledens rörelseutslag i alla riktningar.

Mobilisering

Mobilisering är ett alternativ till manipulation som beskrivits ovan.

Naprapaten försöker ta ut den önskade rörelsen man vill uppnå med sina händer. När man har kommit så långt man kan i den önskade rörelsen kommer terapeuten INTE att utföra en snabb impuls som ovan.

Istället får patienten vara delaktig och jobba tillbaka från den uttagna rörelsen under ett isometrisk arbete. När man jobbar isometriskt utnyttjas senspolarna i muskeln så att den ökade tonusen hämmas och man får en avslappning i muskeln.

Triggerpunkter

Myofasicala triggerpunkter är en delspänning i muskelns fibrer som kan ge lokal eller projicerande smärta.

Behandlingens mål är att lösa upp delspänningen och bryta en ond smärtcirkel. Vanligtvis anlägger man ett lokalt och specifikt tryck som får smärtan att långsamt avta.

Exempel på en vanlig triggerpunkt är den/de som sitter i kappmuskeln, men har sin smärtutbredning till nacken och pannan och uppfattas som spänningshuvudvärk.

Muskelpressur
När man är överansträngd och spänd i musklerna är muskelpressur en bra behandlingsform.

Man anlägger ett tryck över den muskel som är spänd och som man vill få att slappna av. Efter ett tag ger muskeln efter vilket ger avslappning och minskad smärta.

Stretch/muskeltöj
Målet med muskeltöj är att återfå en normal funktion och spänningstillstånd i muskeln.

Den vanligaste metoden som vi använder kallas PNF (proprioceptiv neuromuskulär facilitering). Man jobbar med muskeln och senpolens samspel för att få en avslappning och återfå full rörlighet och minskad smärta.

Muskeltöj kan utföras av Naprapaten eller av patienten själv som en hemövning efter instruktion av terapeuten.

Aktiveringsträning och rehabiliteringsträning
Aktiveringsträning syftar till att ta reda på om patienten har den funktion det ställs krav på.

Om funktionen inte är optimal vill vi få igång och aktivera muskeln innan man kan gå vidare och träna upp den.

När funktionen finns kan man skräddarsy ett träningsprogram utifrån patientens kunskap, styrka och nivå av övningar och rikta in sig på det specifika problemet.

Informationen uppdaterades 12 februari 2016 av Vården.se

Lagerlöfsgatan 1, Stockholm - Visa på karta

Om Friskvårdskollen

Naprapati betyder att man vill ”korrigera kroppens lidande”. Inom naprapatin finns ett helhetstänk där målsättningen med behandlingen är just att arbeta med kroppen som helhet. Man behandlar leder, muskler och andra mjukdelar för att återställa funktionen i kroppen.

Vi på Friskvårdskollen jobbar utifrån ditt problem eller besvär du söker för och skapar en arbetsdiagnos utifrån det. Diagnosen är det som styr val av behandling, men om man behöver ta det ett steg längre kan vi erbjuda en skräddarsydd kropps- och träningsprofil för just dig.

Tanken är att man utgår från din kropp och förmåga och bygger ett anpassat träningsprogram för det problem du söker för.

I dagens samhälle jobbar vi ofta under långa perioder i statiska positioner eller med monotona rörelser samt använder kroppen felaktigt vid tunga och upprepade lyft.

Naprapati kan användas i förebyggande syfte t.ex. för att undvika onödiga kostnader till följd av sjukskrivningar . Naprapati kan också tillämpas både vid kroniska och akuta besvär, bl.a. huvudvärk, höft-/knäsmärta, nackspärr, ryggskott etc.

Om du har problem och vill komma till rätta med dem är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Övriga behandlingar hos Friskvårdskollen

• Massage

620 kr 40 min

Det finns olika typer av massage som en naprapat utför. Den vanligaste är klassisk massage och där använder man grepp som saxningar, knådnin... Läs mer

• Redcordbehandling

625 kr 40 min

Har du en axel som aldrig blir bra? Redcord är produkten som alla pratar om, de röda banden som hänger över behandlingsbänken. Men när vi... Läs mer

• Nackspärr

620 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n... Läs mer

• Hälsporre

620 kr

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belast... Läs mer

• Tennisarmbåge

620 kr

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ... Läs mer

Karta - Lagerlöfsgatan 1, Stockholm