Tennisarmbåge

friskvardskollen-johan-behandling
Logo Friskvårdskollen

Friskvårdskollen - Kungsholmen, Stockholm

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos oss på Friskvårdskollen kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Informationen uppdaterades 12 februari 2016 av Vården.se

Lagerlöfsgatan 1, Stockholm - Visa på karta

Om Friskvårdskollen

Naprapati betyder att man vill ”korrigera kroppens lidande”. Inom naprapatin finns ett helhetstänk där målsättningen med behandlingen är just att arbeta med kroppen som helhet. Man behandlar leder, muskler och andra mjukdelar för att återställa funktionen i kroppen.

Vi på Friskvårdskollen jobbar utifrån ditt problem eller besvär du söker för och skapar en arbetsdiagnos utifrån det. Diagnosen är det som styr val av behandling, men om man behöver ta det ett steg längre kan vi erbjuda en skräddarsydd kropps- och träningsprofil för just dig.

Tanken är att man utgår från din kropp och förmåga och bygger ett anpassat träningsprogram för det problem du söker för.

I dagens samhälle jobbar vi ofta under långa perioder i statiska positioner eller med monotona rörelser samt använder kroppen felaktigt vid tunga och upprepade lyft.

Naprapati kan användas i förebyggande syfte t.ex. för att undvika onödiga kostnader till följd av sjukskrivningar . Naprapati kan också tillämpas både vid kroniska och akuta besvär, bl.a. huvudvärk, höft-/knäsmärta, nackspärr, ryggskott etc.

Om du har problem och vill komma till rätta med dem är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Övriga behandlingar hos Friskvårdskollen

• Massage

620 kr 40 min

Det finns olika typer av massage som en naprapat utför. Den vanligaste är klassisk massage och där använder man grepp som saxningar, knådnin... Läs mer

• Naprapatbehandling

620 kr

Vi rekommenderar olika typer av Naprapatbehandlingar beroende på problem. Manipulation En manipulation syftar till att återställa en i... Läs mer

• Redcordbehandling

625 kr 40 min

Har du en axel som aldrig blir bra? Redcord är produkten som alla pratar om, de röda banden som hänger över behandlingsbänken. Men när vi... Läs mer

• Nackspärr

620 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n... Läs mer

• Hälsporre

620 kr

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belast... Läs mer

Karta - Lagerlöfsgatan 1, Stockholm