Logo Friskvårdskollen

Friskvårdskollen - Kungsholmen, Stockholm

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Finns det några vanliga symtom?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen man går efter stillasittande. Exempelvis när man kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen. Smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Hos oss på Friskvårdskollen kan vi hjälpa dig med dina besvär kring hälsporre. Utan behandling kan det ta upp till ett år för hälsporren att försvinna.

Nedan följer exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel. Rådgör gärna med oss för tips på bra övningar.

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Går det att förebygga en hälsporre?

Att se över sina skor är det första man kan göra. Se också till att alltid värma upp och varva ner ordentligt i samband med träning.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 12 februari 2016 av Vården.se

Lagerlöfsgatan 1, Stockholm - Visa på karta

Om Friskvårdskollen

Naprapati betyder att man vill ”korrigera kroppens lidande”. Inom naprapatin finns ett helhetstänk där målsättningen med behandlingen är just att arbeta med kroppen som helhet. Man behandlar leder, muskler och andra mjukdelar för att återställa funktionen i kroppen.

Vi på Friskvårdskollen jobbar utifrån ditt problem eller besvär du söker för och skapar en arbetsdiagnos utifrån det. Diagnosen är det som styr val av behandling, men om man behöver ta det ett steg längre kan vi erbjuda en skräddarsydd kropps- och träningsprofil för just dig.

Tanken är att man utgår från din kropp och förmåga och bygger ett anpassat träningsprogram för det problem du söker för.

I dagens samhälle jobbar vi ofta under långa perioder i statiska positioner eller med monotona rörelser samt använder kroppen felaktigt vid tunga och upprepade lyft.

Naprapati kan användas i förebyggande syfte t.ex. för att undvika onödiga kostnader till följd av sjukskrivningar . Naprapati kan också tillämpas både vid kroniska och akuta besvär, bl.a. huvudvärk, höft-/knäsmärta, nackspärr, ryggskott etc.

Om du har problem och vill komma till rätta med dem är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Övriga behandlingar hos Friskvårdskollen

• Massage

620 kr 40 min

Det finns olika typer av massage som en naprapat utför. Den vanligaste är klassisk massage och där använder man grepp som saxningar, knådnin... Läs mer

• Naprapatbehandling

620 kr

Vi rekommenderar olika typer av Naprapatbehandlingar beroende på problem. Manipulation En manipulation syftar till att återställa en i... Läs mer

• Redcordbehandling

625 kr 40 min

Har du en axel som aldrig blir bra? Redcord är produkten som alla pratar om, de röda banden som hänger över behandlingsbänken. Men när vi... Läs mer

• Nackspärr

620 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n... Läs mer

• Tennisarmbåge

620 kr

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ... Läs mer

Karta - Lagerlöfsgatan 1, Stockholm