Logo Friskvårdskollen

Friskvårdskollen - Kungsholmen, Stockholm

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan vi på Friskvårdskollen hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 12 februari 2016 av Vården.se

Lagerlöfsgatan 1, Stockholm - Visa på karta

Om Friskvårdskollen

Naprapati betyder att man vill ”korrigera kroppens lidande”. Inom naprapatin finns ett helhetstänk där målsättningen med behandlingen är just att arbeta med kroppen som helhet. Man behandlar leder, muskler och andra mjukdelar för att återställa funktionen i kroppen.

Vi på Friskvårdskollen jobbar utifrån ditt problem eller besvär du söker för och skapar en arbetsdiagnos utifrån det. Diagnosen är det som styr val av behandling, men om man behöver ta det ett steg längre kan vi erbjuda en skräddarsydd kropps- och träningsprofil för just dig.

Tanken är att man utgår från din kropp och förmåga och bygger ett anpassat träningsprogram för det problem du söker för.

I dagens samhälle jobbar vi ofta under långa perioder i statiska positioner eller med monotona rörelser samt använder kroppen felaktigt vid tunga och upprepade lyft.

Naprapati kan användas i förebyggande syfte t.ex. för att undvika onödiga kostnader till följd av sjukskrivningar . Naprapati kan också tillämpas både vid kroniska och akuta besvär, bl.a. huvudvärk, höft-/knäsmärta, nackspärr, ryggskott etc.

Om du har problem och vill komma till rätta med dem är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Övriga behandlingar hos Friskvårdskollen

• Massage

620 kr 40 min

Det finns olika typer av massage som en naprapat utför. Den vanligaste är klassisk massage och där använder man grepp som saxningar, knådnin... Läs mer

• Naprapatbehandling

620 kr

Vi rekommenderar olika typer av Naprapatbehandlingar beroende på problem. Manipulation En manipulation syftar till att återställa en i... Läs mer

• Redcordbehandling

625 kr 40 min

Har du en axel som aldrig blir bra? Redcord är produkten som alla pratar om, de röda banden som hänger över behandlingsbänken. Men när vi... Läs mer

• Hälsporre

620 kr

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belast... Läs mer

• Tennisarmbåge

620 kr

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ... Läs mer

Karta - Lagerlöfsgatan 1, Stockholm