Sankt Eriksgatan 56, Stockholm - Visa på karta

Tandläkare Lars Erlandsson - Kungsholmen, Stockholm

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Informationen uppdaterades 21 januari 2014 av Vården.se

Om Tandläkare Lars Erlandsson

Välkommen till vår trivsamma mottagning på S:t Eriksgatan i Stockholm. Vi har bedrivit tandvård här i snart 25 år, vilket ger en kontinuitet och trygghet som våra patienter uppskattar.

Vår inriktning på förebyggande vård medför en friskare patientgrupp. Detta leder till att vi med glädje kan ta emot nya patienter och har även medfört att vi mer än fördubblat antalet behandlade patienter per år.

Alla behandlingar utförs med med bästa möjliga metod och material.

Vi kan erbjuda de flesta tandbehandlingarna

Allt ifrån de enklaste konsultationerna och de populära blekningarna till mer komplicerade behandlingar och fullständig implantatbehandling. Vi har tre moderna behandlingsrum med digital röntgen. I receptionen kan man inhandla de tandvårdsprodukter vi rekommenderar.

Under första besöket

Under ditt första besök hos oss träffar du oftast både tandläkaren och tandhygienisten. Då sker en bedömning av din tandstatus och tillsammans med dig gör vi ett behandlingsförslag. Med detta följer ett kostnadsförslag på hela behandlingen.

Välkommen till Tandläkare Lars Erlandsson!

Informationen uppdaterades 21 januari 2014 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Lars Erlandsson

Tandläkarundersökning hos Tandläkare Lars Erlandsson i Stockholm

Bettskena hos Tandläkare Lars Erlandsson i Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Tandblekning hos Tandläkare Lars Erlandsson i Stockholm

Tandhygienistbehandling hos Tandläkare Lars Erlandsson i Stockholm

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos tandhygienist ...

Tandimplantat hos Tandläkare Lars Erlandsson i Stockholm

Vad innebär tandimplantat? Tandimplantat använder man sig av för att ersätta en eller flera förlorade tänder. Implantatet består av titan...

Christina

Tandhygienist

Christina är vår energiska och erfarna tandhygienist. Hon har deltagit i forskningsprojekt och är starkt intresserad av hälsofrågor. Hennes specialitet är blästring av tänderna till optimal renhetskänsla.

Ewa

Tandsköterska

Ewa har arbetat som tandsköterska sedan 80-talet. Hon är mottagningens ansikte utåt och den som tar emot telefonsamtalen.

Lars Erlandsson

Leg. tandläkare

Med mer än 25 år som tandläkare så finns erfarenheten och tryggheten, men nyfikenheten på nya material och metoder är fortfarande mycket stor.

Karta - Sankt Eriksgatan 56, Stockholm

15:33 - 18 okt, 2018

13:52 - 24 maj, 2018 skrev:

Har gått hos Lars Erlandsson i ca tio år och är mycket nöjd med vården och det omkring. Rekommenderas varmt!

09:09 - 30 dec, 2016 skrev:

Vår familj går alla till Lars. Bättre bemötande och vård och lyhördhet finns inte i denna värld. Man får alltid tid snabbt vid akuta problem. Vi har alla lite olika "tandproblem" som Lars löser på ett bra sätt, med "lätt hand"! Jag brukar skoja om att Lars inte är "lätt på foten" utan "lätt på handen". Jag har gått till Lars i 25 års tid, maken lite kortare och dotter som tidigare gått på specialisttandvård på Eastmaninstitutet har gått hos Lars i 3 år.

08:34 - 19 sep, 2016 skrev:

Fick 1,5 utslagen tand ersatt med porslinsdito för närmare 15 år sedan, svår behandling som gick helt perfekt, har inte haft några som helst problem efteråt.

Har gått hos Lars i närmare 30 år, är väldigt, väldigt nöjd.

4,2

15:55 - 30 okt, 2015 skrev:

Helt klart den bästa tandläkaren och det bästa bemötandet av alla på mottagningen. Tack

09:11 - 04 sep, 2015 skrev:

Proffsig behandling och vänligt mottagande!