Tennisarmbåge hos Uppsala Kiropraktorklinik

Hamnplan 11, 753 19 Uppsala - Visa på karta

Tennisarmbåge

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos oss kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga. Vi erbjuder stötvågsbehandling på vår klinik vilket är effektivt vid långvariga besvär av tennisarmbåge.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Informationen uppdaterades 01 mars 2016 av Vården.se

Om Uppsala Kiropraktorklinik

Centralt i Uppsala och med över 25 års erfarenhet - Uppsala Kiropraktorklinik

Uppsala Kiropraktorklinik ligger centralt i fina och ljusa lokaler centralt i Uppsala.

Vi hjälper dig med en rad olika besvär som till exempel

• Idrottsskador
  • Ischias
  • Ledbesvär
  • Nackspärr
  • Ryggskott
  • Tennisarm

Legitimerade Kiropraktorers Riksorganisation

Vi är aktiva medlemmar i LKR - Legitimerade Kiropraktorers Riksorganisation.

Om kiropraktik

Kiropraktiken är en vetenskap som bygger på naturvetenskapliga principer och utvecklas i takt med aktuell forskning. Dess målsättning är att stimulera kroppens medfödda förmåga till självläkning.

En kiropraktor är specialiserad på att behandla besvär i rörelseapparaten – primärt ryggraden – och effekterna av dess funktionsstörningar på nervsystemet. Det är en behandlingsform som bland annat omfattar diagnostik, behandling, rehabilitering och förebyggande av besvär i rörelseapparaten.

Vi har även mottagning i centrala Stockholm

Varmt välkommen till Uppsala Kiropraktorklinik!

Informationen uppdaterades 01 mars 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Uppsala Kiropraktorklinik

Kiropraktorbehandling hos Uppsala Kiropraktorklinik

600 kr

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom ...

Nackspärr hos Uppsala Kiropraktorklinik

600 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En n...

Tennisarmbåge hos Uppsala Kiropraktorklinik

Ryggskott hos Uppsala Kiropraktorklinik

600 kr

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfre...

Thomas Endler

Thomas Endler

Legitimerad kiropraktor, examen från Anglo-European College of Chiropractic (AECC).

Thomas har arbetat under två olympiska spel för svenska snowboardlandslaget. Även arbetat för en rad olika elitföreningar i ishockey.

Adam Endler

Adam Endler