Hamnplan 11, 753 19 Uppsala - Visa på karta

Nackspärr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss!

Informationen uppdaterades 01 mars 2016 av Vården.se

Om Uppsala Kiropraktorklinik

Centralt i Uppsala och med över 25 års erfarenhet - Uppsala Kiropraktorklinik

Uppsala Kiropraktorklinik ligger centralt i fina och ljusa lokaler centralt i Uppsala.

Vi hjälper dig med en rad olika besvär som till exempel

• Idrottsskador
  • Ischias
  • Ledbesvär
  • Nackspärr
  • Ryggskott
  • Tennisarm

Legitimerade Kiropraktorers Riksorganisation

Vi är aktiva medlemmar i LKR - Legitimerade Kiropraktorers Riksorganisation.

Om kiropraktik

Kiropraktiken är en vetenskap som bygger på naturvetenskapliga principer och utvecklas i takt med aktuell forskning. Dess målsättning är att stimulera kroppens medfödda förmåga till självläkning.

En kiropraktor är specialiserad på att behandla besvär i rörelseapparaten – primärt ryggraden – och effekterna av dess funktionsstörningar på nervsystemet. Det är en behandlingsform som bland annat omfattar diagnostik, behandling, rehabilitering och förebyggande av besvär i rörelseapparaten.

Vi har även mottagning i centrala Stockholm

Varmt välkommen till Uppsala Kiropraktorklinik!

Informationen uppdaterades 01 mars 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Uppsala Kiropraktorklinik

Kiropraktorbehandling hos Uppsala Kiropraktorklinik

600 kr

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom ...

Nackspärr hos Uppsala Kiropraktorklinik

Tennisarmbåge hos Uppsala Kiropraktorklinik

600 kr

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, ...

Ryggskott hos Uppsala Kiropraktorklinik

600 kr

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfre...

Thomas Endler

Thomas Endler

Legitimerad kiropraktor, examen från Anglo-European College of Chiropractic (AECC).

Thomas har arbetat under två olympiska spel för svenska snowboardlandslaget. Även arbetat för en rad olika elitföreningar i ishockey.

Adam Endler

Adam Endler