• 010 - 888 54 07

Nya Boulevarden 10, 2 trappor, Kristianstad - Visa på karta

• Måndag - Torsdag 08:00 - 16:00 Tidbokning krävs
  • Tidbokning krävs

Hörapparater

Audika Kristianstad erbjuder utprovning och anpassning av hörapparater.

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta för personer med hörselnedsättning.

Det finns många olika typer av hörapparater för att kunna tillgodose olika sorters hörselnedsättningar. Vi på Audika erbjuder ett brett sortiment av hörapparater i alla prisklasser.

Prova ut hörapparat

Om du bestämmer dig för att prova ut en hörapparat rekommenderar vår audionom en modell som är lämplig för dina behov och din livssituation. Vid ditt andra besök anpassas hörapparaten efter din hörsel. Du får ta med den hem och prova i 30 dagar för att se om den passar dig. Vid ditt tredje besök utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Att prova ut en hörapparat ur regionens sortiment kostar 1 000 kr som är regionens utprovningsavgift. Om du väljer att köpa en hörapparat ur Audikas privata sortiment får du en hörselcheck (rekvisition) på 1 800 kr per hörapparat som du kan utnyttja för delar av kostnaden. Även i detta fall betalar du utprovningsavgift på 1 000 kr men återbetalas av Audika vid eventuell retur om du köpt hörapparat ur det privata sortimentet.

Moderna hjälpmedel

Utvecklingen av hörapparater och andra hörselhjälpmedel har gått mycket snabbt de senaste åren. Idag finns det väldigt smarta hörapparater som exempelvis kan kopplas direkt till moderna telefoner (iPhone), tv och dörrklockor. Med den senaste tekniken minskas ansträngningen för hjärnan och du får hjälp att fokusera på de ljud du vill höra, samtidigt som störande ljud effektivt dämpas. De moderna hörapparaterna ger även en ljudbild som är så ”verklig” som möjligt.

Kontakta oss gärna om du har frågor om hörapparater!

Informationen uppdaterades 20 februari 2020 av Vården.se

Om Audika Kristianstad

Välkommen till Audika i Kristianstad!

Vi är experter på hörsel. Hos oss arbetar legitimerade audionomer med målet att du ska höra så bra som möjligt. Audika Kristianstad ligger två trappor upp på Nya Boulevarden 10 i centrala Kristianstad. Till oss tar du dig enkelt med buss 2 och 3 till hållplats Kristianstad Stora Torg, eller tåg till Kristianstad C och en kort promenad.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Audika Kristianstad erbjuder hörselundersökningar samt utprovning och service av hörapparater och andra hörselhjälpmedel. Du som behöver höra bra på jobbet kan även få hjälp med arbetsplatsanpassningar och formgjutna hörselskydd.

Vi arbetar på uppdrag av Region Skåne med utprovning av hörapparater vid så kallad primär hörselrehabilitering. Du behöver ingen remiss för att komma till oss och hörselundersökningen kostar 200 kr (frikort gäller).

Primär hörselrehabilitering är en del av ”Vårdval hörsel” som innebär att regionen ger privata kliniker i uppdrag att utföra hörselvård. I Skåne finns även ”Det firare valet” som innebär att du kan välja att prova ut hörselhjälpmedel ur Audikas privata sortiment och använda en så kallad hörselcheck (rekvisition) för delar av kostnaden.

Drop-in för serviceärenden

Du som är hörapparatsanvändare kan få hjälp med enklare serviceärenden helt utan att boka tid. Läs mer här!

Tid: 13.30-15.00
Dag: tisdagar

Om Audika

Prova i lugn och ro

Oavsett om du väljer hörapparat ur Region Skånes sortiment eller köper hörapparat ur Audikas privata sortiment får du 30 dagars provperiod så att du har tid att prova och vänja dig vid hjälpmedlen. Dessutom har du 3 års reklamationsrätt.

Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 20 februari 2020 av Vården.se

Behandlingar hos Audika Kristianstad

Hörseltest hos Audika Kristianstad

Upplever du nedsatt hörsel och behöver hjälp av hörselhjälpmedel är första steget att boka en tid för ett hörseltest hos en av våra legitime...

Hörapparater hos Audika Kristianstad

Audika Kristianstad erbjuder utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? En hörapparat är ett diskret hjälpmedel ...

Batterier till hörapparater hos Audika Kristianstad

Idag drivs alla hörapparater av batterier. Hos Audika i Kristianstad kan du köpa batterier till de flesta hörapparater och du kan även köpa ...

Hörseltest online hos Audika Kristianstad

Audika erbjuder hörseltest online, för dig som är nyfiken på hur du hör. Testet går snabbt att göra och ger dig en indikation på om du bör b...

Karta - Nya Boulevarden 10, 2 trappor, Kristianstad

08:42 - 04 dec, 2018

4,2

08:41 - 04 dec, 2018

• Fråga ställd 04:28 07 jan 2018

Har ni ConnectClip till Opn MiniRite? Då ni har den hemma och kan prova ut den avser jag att beställa kontrollbesök hos er.

Audika Kristianstad svarar:

Hej Bosse, tack för din fråga. Ja vi har ConnectClip till Opn miniRITE som vi kan hjälpa dig med. Varmt välkommen att kontakta oss på 0200-11 14 50 för att boka in ett besök hos oss. Med vänlig hälsning, Audika